11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL FRANTIŠKA FOLTÝNA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 162 000,- Krajina od Mukačeva. 1922. Olej na plátne. 70 y 90 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 116 000,- Krajina od Mukačeva.. Okolo 1924. Olej na kartóne. 61 x 95 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 93 000,- Dvaja. 1925. Olej na plátne, 125 x 95 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 52 000,- Kameňolom pri Košiciach. Okolo 1921 - 23. Olej na plátne. 60 x 82 cm. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
€ 27 384,98,- Zátišie. 1923-25. Olej na plátne. 70 x 80 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL FRANTIŠKA FOLTÝNA DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 407 376 Imperializmus. 1925. Olej na plátne. 115 x 84 cm. Londýn 2011
€ 316 848 Portrét Dostojevského. 1922. Olej na plátne. 124 x 110 cm. Londýn 2011
€ 101 199 Kompozícia. 1927. Olej na plátne. 90 x 65 cm. Londýn 2008
€ 81 210 Kubistické zátišie. 1924. Olej na plátne. 64 x 81 cm. Londýn 1990
€ 70 159 Abstraktná kompozícia. 1936. Olej na plátne. 80 x 116 cm. Londýn 2011
€ 61 000 Kompozícia. 1925. Olej na plátne. 90 x 65 cm. Paríž 2008
Biografia: Narodil sa 9. 6. 1891 v Královských Stašoch pri Sušiciach, zomrel 8. 6. 1976 v Brne. Učil sa za maliara porcelánu, neskôr absolvoval Školu umeleckých remesiel v Plzni (prof. Němejec). Od 1913 študoval v Prahe na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Hofbauer, Dítě), ale už v nasledujúcom narukoval na vojnu. Bol členom brnenskej "Skupiny výtvarných umelcov", založenej koncom 1922 (okrem viacerých architektov boli jej členmi maliari F. Duša, J. Král, E. Milan, J. Šíma, J. Zamazal a další). Skupina predstavovala významnú alternatívu českého sociálneho umenia dvadsiatych rokov. 1924-34 žil v Paríži, kde bol prijatý za člena skupín Cercle et Carré a neskôr i Abstraction - Création. 1934 sa vrátil do vlasti, žil a tvoril v Brne. Samostatne vystavoval v Užhorode (1922, so Schillerom), Košiciach (1923 so Schillerom), v Paríži (1927, 1930, Galéria Quatre Chemines a Galéria Bonaparte), Brne (1935 s Jelínkom a Tittelbachom). Súborné výstavy mal v Prahe (1965, Národní galerie) a v Brne (1977, Dom umenia).
Literatúra: Zykmund, V.: František Foltýn. Brno 1957; Hlušička, J.: František Foltýn. Praha 1982; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 46 |
Odhadovaná cena: | 28 000,00 – 32 000,00 € |
Konečná cena: | 28 000 € |
Rok: 1924
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 55 x 46 cm
Značené: Značené na zadnej strane "Foltýn K24"
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku.
„Rodina (Na periférii)“
je galerijné dielo Františka Foltýna z jeho košického obdobia. Prišiel sem roku 1921 na pozvanie riaditeľa Východoslovenského múzea dr. J. Poláka hneď potom, čo v Bratislave spôsobil nemalý rozruch spoločnou výstavou s Jankom Alexym a Gustávom Mallým. Vystavoval pohľady na starú bratislavskú architektúru, zátišia a figurálne kompozície v duchu postimpresívnej štylizácie, obmedzenej však striedmou, nedekoratívnou farebnosťou (Devín pri Bratislave, okolo 1920; Zámocké schody v Bratislave, 1920; Na ceste, okolo 1920). Jeho košické maliarstvo, blízke súdobej tvorbe českých sociálnych maliarov Kotíka, Muziku a Piskača, bolo už oveľa radikálnejšie. Vychádzalo z podivuhodného obrazového spolužitia novoklasicistického, plasticky rozvinutého tvaru s primitivizujúcimi názvukmi, parafrázujúcimi kryštalickú jasnosť Cézannovho či Kubištovho protokubizmu. Štylizovaný, neiluzívny kolorizmus, založený na harmóniach teplých a studených farieb vnášal najmä do figurálnych motívov rapsodický prízvuk melanchólie, lyrického maliarskeho rozíjmania (Dedina s pohrebným sprievodom, 1921; Na ceste, okolo 1921; Muž s husľami, 1923; Zátišie, 1923; Nezamestnaní, 1924; Továreň, 1924; Predavačka, 1924; Pri stole, 1924). Podobné štýlové postupy sa stali príznačné i pre časť domácej moderny: ovládali Krónove obrazy bizarnej architektúry košickej periférie, foltýnovský kontrapunkt modrých, modrosivých a okrov sa stal poznávacím znamením vrcholných diel Konštantína Bauera i ranej maľby Júliusa Jakobyho. Foltýnove väzby k umelcom košickej moderny boli - zdá sa - veľmi pevné. Potvrdzuje to i skutočnosť, že ešte roku 1927, dávno po svojom odchode z Košíc, vystavoval s dvoma bývalými košickými druhmi Jánosom Kmettym a Lajosom Tihányim v renomovanej parížskej avantgardnej galérii Aux Sacré du Printemps (výstavu im uvádzal básnik André Salmon).
Zoznam diel autora: