11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY KRESBOVÝCH DIEL MIKULÁŠA GALANDU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 12 281,75,- Život. 1930. Tempera na kartóne. 28 x 22 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
€ 7 468,63,- Na pláži. Okolo 1931. Tempera, gvaš na papieri. 18,5 x 22,5 cm. (55. jarná aukcia, 15. 3. 2005)
€ 6 400,- Žena s kvetinou. Okolo 1937-38. Gvaš, tempera na papieri. 19 x 13 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel , 13.03.2012)
€ 5 145,06,- Poľné kvety. 1932. Olejová tempera na papieri. 33 x 25 cm. (83. zimná aukcia, 2. 12. 2008)
€ 5 000,- Pred obrazom Madony (Zamyslená). 1938. Tempera na papieri. 29 x 20 cm. (118. jesenná aukcia výtvarných diel, 23.09.2014)
Biografia: Narodil sa 4. 5. 1895 v Turčianskych Tepliciach, zomrel 5. 6. 1938 v Bratislave. 1914--1916 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Raksányi). V tom čase kresbové ilustrácie do časopisu HÁRMAN (1919), ilustrácie k Dobšinského Prostonárodným slovenským rozprávkam, ktoré vychádzali začiatkom dvadsiatych rokov, sedem grafických listov pre úvodné číslo ľavicového časopisu DAV (1924) a litografický cyklus Láska v meste (1924) vyznačené štýlovým vývinom po línii secesia -- expresionizmus, rámcovaný budapeštianskym očarením secesnou rytmikou kresby Klingera, poznaním Hodlerovho symbolizmu a dovŕšený pražským stotožnením sa s melanchóliou Muncha i expresívnej kritickosti nemeckej novej vecnosti. V duchu súdobej sociálnej maľby Čapka, Kremličku, Zrzavého sa mení Galandova tvrdá, ešte v podstate naturalistická modelácia na kresbovú striedmosť, zúženú farebnosť a prísnu objemovú štylizáciu. 1922 na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Brunner), 1923--1927 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Brömse, Thiele). 1916--1922 pôsobil ako notársky úradník v Turčianskych Tepliciach, 1929 učiteľ na meštianskej škole v Bratislave, od 1930 profesor na večerných kurzoch učňovských škôl a na Škole umeleckých remesiel (oddelenie grafiky a reklamy, módne kreslenie) v Bratislave. 1930--1932 manifest modernizmu Súkromné listy Fullu a Galandu. V tom čase lyrické variácie Picassovho neoklasicizmu, najmä v cykle aktov kúpajúcich a česajúcich sa žien i v tradičnej téme materstva Galanda pritom zachovával elementárnu kubistickú reč: obraz prestáva byť priehľadom do priestoru, síce vždy imaginatívneho, ale predsa opakujúceho našu každodennú skúsenosť. Zároveň však neoklasicizujúci figurálny prvok opätovne sprítomňuje ilúziu trojdimenzionálnej reality. V porovnaní s inými, časovo súbežnými Galandovými dielami (najmä obrazovou sériou Zbojníci, 1932 - 1934), štýlová retardácia "ružovej periódy" má svoje hlbšie príčiny a významné následky. Monochrómmny akcent na objemovosť, zdôraznenie figúry celkom ovládajúcej priestor obrazu, získava týmto Galandovým dielam dovtedy v našom maliarstve netušené a neznáme hodnoty. 1937 strieborná medaila na svetovej výstave v Paríži. Okrem maliarstva sa rovnocenne venoval voľnej a knižnej kresbe a úžitkovej grafike. 1991 bola v odbornej garancii Turčianskej galérie v Martine sprístupnená stála expozícia umelcovho diela v Dome Mikuláša Galandu v Turčianskych Tepliciach.
Literatúra: Pospíšil, J. - Zatloukal, L.: Mikuláš Galanda. Monografia o slovenskom modernom maliarovi. Praha 1934; Kalmán, J.: Galanda (Línie tichého smútku) - bibliografický súpis. Bratislava 1944; Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Obrazy, kresby, grafika. Bratislava 1963; Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Bratislava 1983; Kostrová, Z.: Aktuálnosť Galandovho umeleckého odkazu. In: Mikuláš Galanda 1895-1938. Stála expozícia zo života a tvorby. Kat. stálej expozície. Turčianske Teplice, Dom Mikuláša Galandu, Martin, Turčianska galéria 1989; Kostrová, Z.: Mikuláš Galanda. 1895-1938. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1995; Kostrová, Z.: Mikuláš Galanda. Pallas, Bratislava 2001.
Poradové číslo: | 41 |
Odhadovaná cena: | 2 500,00 – 3 500,00 € |
Konečná cena: | 2 900 € |
Rok: Okolo 1935
Technika: Akvarel, ceruza na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 35,6 x 27,5 cm
Značené: Značené v strede dole "Galanda"
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku. Dielo je publikované v monografii autora Kostrová, Z.: Mikuláš Galanda. Bratislava - Pallas 2001, kat. č. 882, s. 233
„Pozdravenie“
je dokladom majstrovstva kresby Mikuláša Galandu. Galandove neskoré variácie sociálneho boli štýlovo azda ešte dôraznejšie odpútané od akýchkoľvek symbolických významov, trvali na úzkostlivej presnosti kubistických foriem a priezračne konštruovanej obrazovej kompozícii. Zdalo by sa, že Galandovo umenie dostúpilo na hranicu svojich možností. Neskoršie varianty slohu začiatku tridsiatych rokov len zdokonaľovali už dosiahnuté (Ráno, 1935; Pijani, 1935--1936; Milenci, 1936; Gajdoš, 1936--1937; Česúca sa, 1936--1937; Pred zrkadlom, 1937; Prebúdzanie, 1936; Po kúpeli, 1936). Pri hodnoteniach tejto periódy Galandových začiatkov sa obvykle zdôrazňuje, že bol prvým, ktorý na program dňa vyniesol civilizmus, mestskú tému, čím vytvoril potrebnú protiváhu postupne sa profanujúcemu dedinskému žánru a zároveň dal jasný signál pre námetovú inováciu mladším generačným vrstvám našej medzivojnovej maľby.
Zoznam diel autora: