11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 6 000,- Pocta Picassovi (Hlava ženy). 1947. Olej na kartóne, 34 x 26 cm. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
€ 4 315,- Žena s kohútom. 1948. Olej na kartóne. 70,5 x 50,5 cm. (29. zimná aukcia, 5. 12. 2001)
€ 3 700,- Mesiac. 1964. Olej na plátne. 100 x 75 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 04.12.2012)
€ 3 250,- Mesiac. 1966. Olej na plátne. 80 x 60 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
€ 3 200,- Ticho. 1966. Olej na plátne. 110 x 80 cm. (97. aukcia súčasného umenia, 17.05.2011)
€ 3 200,- Oheň. 1966. Olej na plátne. 110 x 80 cm. (97. aukcia súčasného umenia, 17.05.2011)
€ 3 000,- Pajác. 1949. Olej na lepenke. 33 x 43 cm. (115. jarná aukcia výtvarných diel , 11.03.2014)
Biografia: Narodil sa 18. 11. 1921 vo Svederníku pri Žiline. 1942–46 študoval na Oddelení kreslenia a maľovania SVŠT v Bratislave (prof. Mallý, Kostka, Mudroch). Od 1945 v Skupine 29. augusta. 1947 - 1948 pôsobil ako profesor na gymnáziu v Jure a do roku 1952 bol profesorom na reálnom gymnáziu v Bratislave. Od 1952 umelec v slobodnom povolaní. Ilustroval učebnice, knihy a pedagogické pomôcky. 1967 Cena Cypriána Majerníka. 1982 titul zaslúžilý umelec. Vystavoval v Sao Paule (1965), Ríme a Neapole, Plzni, Bratislave a Berlíne.Ako viacerí z jeho generácie, sa inšpiroval umením povojnovej „parížskej školy“. Teda kohorty maliarov, umelcov republikánskeho Španielska: Oscara Domíngueza, Fernanda Hoyosa, Baltazara Loba, Hernanda Vinesa,.Joaquína Peinadu, Antonia Clavého, Manuela Violu, Honoria Condoya, Julia Gonzálesa a ďalších. Po porážke španielskych republikánov i neskôr počas vojny prišli natrvalo do Paríža. Ich tvorba druhej polovice štyridsiatych rokov bola v rámcoch parížskej školy radená do Picassovho okruhu. Viacerí z nich po vojne opakovane navštívili Československo a aj Slovensko, najmä po mimoriadnom ohlase pražskej výstavy "Umenie republikánskeho Španielska -- Španielski umelci parížskej školy" roku 1946. A tak sa stalo, že tvarovo vybrúsené pôžitkárske obmeny neskorého kubizmu v súdobej tvorbe popicassovských Španielov, možno ešte viac než maliarstvo ich majstra, podnietili povojnové pokusy Vincenta Hložníka, ale najmä Ladislava Gudernu a niektorých ďalších z ich generácie. Medzi inými aj Ferdinanda Hložníka.
Literatúra: Malý slovník slovenských výtvarných umelcov, SFVU 1981, Slovník súčasného slovenského umenia, SFVU 1967.
Poradové číslo: | 63 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1964
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 98 x 65 cm
Značené: Značené vpravo dole "F. Hložník 64"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane oceňovacia nálepka n.p. DIELO.
„BOJOVNÍCI“
potvrdzujú spoločné východiská pokolenia druhej svetovej vojny a mladších generácií okolo tzv. Nástupu 61 v zlomovom období konca 50. rokov, pri hľadaní nového, moderného výtvarného tvaru. Aj Ferdinand Hložník maliarskej tvorbe od konca 40-tych rokov hľadal vlastný spôsob umeleckej výpovede. Všeobecne sa tvrdí, že ho našiel v kubizme. To bol však len základ, z ktorého sa odvíja zrelé dielo umelca, vrcholiace koncom šesťdesiatych rokov 20. storočia a klasifikovateľné v pomerne širokom prúde slohovosti európskej verzie fantazijného umenia. Neskôr sa vývin Hložníkovej maľby obrátil do tradičnejších polôh. Jeho „návrat k realite“ bol podmienený aj opakovanými návratmi ku „krajine mladosti“ - svederníckym poliam a pastvinám, okoliu Váhu, ale i na Oravu a Kysuce. Veľakrát spoločne s bratom Vincentom.
Zoznam diel autora: