11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 2 655,51,- Ležiaci akt. Okolo 1938. Olej na plátne. 60 x 90 cm. (4. zimná aukcia, 16. 12. 1997)
€ 2 058,02,- Ležiaci akt. 1934-35. Olej na plátne. 70 x 82 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3.2000)
€ 1 726,08,- Krajina s Trenčianskym hradom. Okolo 1950. Olej na plátne. 59 x 62 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
€ 1 593,31, -Krajina s Trenčianskym hradom. Okolo 1950. Olej na plátne. 59 x 62 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
€ 1 493,73,- Pohľad na Trenčiansky hrad. Okolo 1938. Olej na plátne. 61 x 85 cm. (37. jarná aukcia, 18. 3. 2003)
€ 1 400,- Trenčiansky hrad.. Okolo 1930. Olej na plátne, 65 x 60 cm. (111. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 11.06.2013)
Biografia: Narodil sa 15. 11. 1910 v Trenčíne, zomrel 10. 8. 1954 v Liptovskom Mikuláši. 1928-30 študoval na Ukrajinskej akadémii v Prahe (prof. Kulec), 1931-36 na akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak). 1932 na študijnej ceste do Drážďan, 1936 na trojmesačnom pobyte v Paríži. 1938 krátko učiteľ kreslenia v Liptovskom Mikuláši, inak žil do 1949 v Prahe. Od 1949 pôsobil na Pedagogickej fakulte v Bratislave, od 1951 docent na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1940-45 člen Umeleckej besedy v Prahe, 1948 predseda Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta.
Literatúra: Peterajová, Ľ.: Bedrich Hoffstädter. Bratislava 1977; Polláková, M.: Bedrich Hoffstädter. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria Bratislava 1990.
Poradové číslo: | 38 |
Odhadovaná cena: | 3 500,00 – 4 500,00 € |
Konečná cena: | 3 500 € |
Rok: Okolo 1940 - 45
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 31 x 23 cm
Značené: Značené vpravo dole "B. Hoffstädter"
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku.
„PRI PRÁCI“
je dokladom civilizmu Bedricha Hoffstädtera. Tento maliar pražského krídla „Generácie 1909“ od počiatku presvedčoval, že v orchestrácii generačných prístupov stavia na pozitívne, dobový život prijímajúce polohy, bez inak obvyklého a z mnohých dôvodov pochopiteľného skepticizmu. V jeho pražskom vojnovom "azyle" sa mu k tomu napokon ponúkal mimoriadne príťažlivý príklad tvorby českých rovesníkov z Umeleckej besedy -- civilistický program Skupiny 42 (s jeho súvislosťami s tvorbou tejto a nasledujúcej generácie sa budeme ešte podrobnejšie zaoberať). Podobne ako Lhoták, Gross a Hudeček, aj Hoffstädter sa vo svojej zrelej maľbe stal umelcom "vrúcne uchváteným pohľadom na scenérie moderného života, ihriská, cvičiská, arény, ulice, a brehy rieky, s rušným zhlukom postáv...“. Základom sa v konečných dôsledkoch stalo to, čo si maliar už vyskúšal v začiatkoch. Najmä Daumierova schopnosť celostného "typizovania" okamžitých (pri maliarstve zvlášť obťažná úloha) extrémnych pohybových afektov figúr, sa stala poznávacím znamením Hoffstädterových obrazov so športovou tematikou, ktoré sú kvalitatívnym jadrom maľby rokov 1942--1948 a napokon i celého jeho maliarskeho diela (Pred bránou -- Cvičný zápas, 1942; Basketbal, 1942; Zápasníci, 1942; Futbalisti, 1942; Šermiari, 1942; Krasokorčuliari, 1943; Boxeri, 1943; Zápasníci, 1945; Basketbalisti, 1945). Hoffstädterove obrazy sa tak stávajú odrazom jednej stránky generačne príznačnej, vyslovene individualistickej filozofie moderného života, pre ktorú už "civilizácia" nie je skrytým ohrozením duchovných hodnôt, ale ich prirodzeným zdrojom. Pre mestského človeka typu Hoffstädtera šport neznamenal len obyčajnú zábavu, ale bol napínavým divadlom, nezáväzne napodobňujúcim drámy skutočného života. Tento zámer však u Hoffstädtera platil aj pre významové vrstvenie jeho diel. Najmä v intímnych obrazoch vlastných zážitkov, obrazoch z divadelného prostredia, či v svadbách a koncertoch uprednostnil komornosť, vychutnávanie zrakového zážitku štylizáciami (Svadba, 1942; Speváčka, 1942; Svadobná fotografia, 1943; Ateliér, 1943; Basisiti, 1945; Rečník, 1946). Dokonca i najznámejší obraz tohto typu -- V električke (1943) je skôr situačnou anekdotou, než symbolom protektorátneho spôsobu ľudskej komunikácie. Zvecňovanie, intelektualizácia citových významov je aj tu dané štýlovou prísnosťou, obmedzujúcou rozprávačské vlastnosti témy a odkazujúcou k finesám jej obrazového prevedenia. Tieto hodnoty v povojnovej Hoffstädterovej tvorbe napokon celkom prevládli. Univerzalizovali námet do tej miery, že sa stal viac zámienkou, než dôvodom vzniku obrazu. Platí to rovnako pre také odľahlé námety, ako sú narážky na vojnu (Poprava, 1947; Partizánska hliadka, 1947), ľudový žáner (Vynášanie moreny, 1948; Máčanie ľanu I--III, 1948), či civilizačné motívy (Geometer, 1946; Krajina s mostom, 1948; Kolkáreň, 1949).
Zoznam diel autora: