11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 98 000,- Akt ženy. 1932. Olej na plátne. 71 x 47 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
€ 62 000,- Pri rieke. Okolo 1950. Olej na plátne. 38 x 45 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 45 000,- Portrét architekta.. Okolo 1962. Olej na plátne. 80 x 58 cm. (107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 42 000,- Veronikina šatka. Okolo 1970-75. Olej na sololite. 66 x 36 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 38 000,- Práčky. 1936. Olej na plátne. 50 x 54 cm. (116. večerná aukcia , 08.04.2014)
€ 38 400,- Spadnutý so psom. 1968. Olej na sololite, 52 x 60 cm. (115. jarná aukcia výtvarných diel , 11.03.2014)
Poradové číslo: | 42 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1935
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 75 x 65 cm
Značené: Značené vpravo dole "Jakoby"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Predkladané na aukcii ART INVEST v Bratislave.
„Portrét Etely Kolárovej“
je žánrovo ojedinelým dielom Júliusa Jakobyho. Portrétu v v klasickom slova zmysle tohto pojmu sa nevenoval. Na druhej strane – vlastne celá jeho maliarska filozofia je založená na vyslovene subjektívnom „portrétovaní“, či lepšie – „auto-portrétovaní“ ľudí, života, sveta. Takýto introspektívny prístup sa linie celou jeho tvorbou, bez ohľadu na jej – často veľmi radikálne – slohové premeny. „Portrét Etely Kolárovej“ možno na základe štýlového porovnania zaradiť do „bonnardovskej“ periódy tvorby Júliusa Jakobyho. Za najznámejší obraz tohto obdobia - „Ležiaci akt“ dostal Jakoby roku 1934 Ceniu mesta Košíc. Odovzdanie ceny znamenalo pre neho prvý nvýrazný spoločenský úspech: bolo spojené s obsiahlym rozhovorom pre Košický denník Kassa újság, v ktorom mladý Jakoby sformuloval vlastné umelecké krédo spočívajúce v odmietaní „technikárčenia“ v prospech autenticity priamočiarej umeleckej výpovede. Je zvláštne, že diela ktoré v tom období tvoril takýmto sebainterpretáciám dosť odporujú. Sú skôr dokladom vybrúsenej, precíznej artistnosti, ktorú načerpal z príkladu umenia nabistov. Často pripomínaná „francúzska noblesa“ Jakobyho vtedajšieho maliarstva sa najlepšie ukazuje predovšetkým v tematike ženských figúr, ženských aktov, ktoré v tridsiatych a štyridsiatych rokoch predvádzal s jasne poznateľnou erotickou gradáciou a subtílnym štýlovým zaujatím. Najmä v zdôraznení žiarivých pigmentov tela – Akt ženy (1932), Ležiaci akt (1933), Ležiaci ženský akt (1940), Ženský akt so zrkadlom (1940), Umývanie nôh (1948), Trächliaca I. II. (1948).
Zoznam diel autora: