11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 6 400,- Otáznikový znak II. 1999. Akryl na plátne. 100 x 100 cm. (94. aukcia súčasného umenia, 26. 10. 2010)
€ 5 200,- Vidiecka krajina. 1964. Olej na plátne. 61 x 70 cm. (89. zimná aukcia, 1. 12. 2009)
€ 5 145,06,- Znamenia. 2000. Akryl na plátne. 130 x 130 cm. (82. aukcia súčasného umenia, 28. 10. 2008)
€ 4 800,- Orientácia (mapa). 1967. Olej na umakarte. 60 x 55 cm. (98. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 07.06.2011)
€ 4 500,- Nová vážnosť b. H. 1990. Kombinovaná technika na textile. 60 x 60 cm. (85. aukcia súčasného slovenského umenia, 18. 5. 2009)
€ 4 315,21,- Znaky II. Okolo 1975. Olejová tempera na sololite. 72 x 58 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
€ 4 000,- Výlet. 1967. Olej, latex, koláž na plátne. 55 x 41 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
Biografia: Narodil sa 28. 5. 1939 v Piešťanoch, zomrel 17. 8. 2007 v Bratislave. 1955–58 študoval na SŠUP v Bratislave, 1959–65 na VŠVU v Bratislave (prof. Želibský). Ako jeden z mála slovenských umelcov sa zaoberal vzťahom písma a obrazu. Jeho prvé písmové kompozície z rokov 1962–1963 sú vlastne ideogramatickým prepisom krajinárskeho motívu. Ku koncu šesťdesiatych rokov si Koller vytvára vlastný systém znakov a signálov, ktorým sa dostáva k formulácii privátnej mytológie. Svoje nenápadne a systematické pôsobenie na okolie nazýva už od roku 1965 antihappeningami, odlišujúc ich od „režírovaných umeleckých akcií“ happeningov. Od 70. rokov sa venuje formulácii vlastných kultúrnych situácií. Vystavoval individuálne v Bratislave (1965, 1967, 1968, 1969, 1974, 1990, 1991-2, 1993, 1995, 1997, 1999), Žiline (1991, 1992), Banskej Bystrici (1991–92), kolektívne v Bratislave, Brne, Paríži, Sao Paulo, Amsterdame, Varšave, Budapešti, Moskve, Berlíne, Prahe, Sydney, New Yorku.
Literatúra: Šesťdesiate roky. SNG, Bratislava, 1995; Hrabušický, A.: Július Koller, Aukčná spoločnosť SOGA, Bratislava, 1999
Poradové číslo: | 77 |
Odhadovaná cena: | 9 000,00 €– 11 000,00 € |
Konečná cena: | 11 000 € |
Rok: 1990
Technika: Latex na textile
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 85 x 85 cm
Značené: Značené a popísané na podráme
Popis:
Významná súkromná zbierka diel Júliusa Kollera na Slovensku.
„Oscilačná kultúrna situácia II.“
je neskoršou prácou Júliusa Kollera. Od 70. rokov sa venuje formulácii vlastných kultúrnych situácií. Podľa rešpektovaného znalca umelcovho diela, Aurela Hrabušického: “… v rannej Kollerovej tvorbe sa krížia podnety neo-dadaizmu, pop-artu, vizuálnej poézie i skupinových tendencií - nového realizmu a Fluxu. Vzhľadom na budúcnosť je najdôležitejší totálny duch dadaizmu, duch osvojovania, keď celý svet je k dispozícii a k tomu, aby bol premenený na umelecké dielo, ako hovorí Ben Vautier… chudobné, nízkonákladové materiály a úsporné prostriedky, ktoré Koller používa, zvláštnym spôsobom zodpovedajú skutočnej úrovni kultúrneho prostredia, v ktorom sa pohybuje… autor sa vyhne úskaliam dekoratívnosti vďaka tomu, že jeho ornamentálno-symbolické obrazce sú zároveň systematickým vizuálnym komentárom a interpretáciou spoločenského diania navôkol… inokedy sa otáznik “položí” a stáva sa oscilačnou krivkou, znázorňujúcou jednu periódu kmitavého pohybu. Je to vlastne základ vlnenia - no Kollerova “'nová vlna” je znakom pohybu, ktorého dráha sleduje vzostupný a potom zostupný oblúk, so zakončením na tej istej osi, z ktorej vyšla. Tak sa oscilačná krivka stáva “'nivelizačnou” krivkou, pripomínajúcou dávnejší Kollerov problém – nivelizáciu… odvolávajúc sa na myšlienky Gianniho Vattima o “'slabom” či “'zaostalom myslení”, ktoré predstavuje istú hrádzu pred nárokmi “silného” myslenia na univerzálne platné a v konečnom dôsledku metafyzické princípy, nárokmi, ktoré napokon vedú k totalitným praktikám, projektuje Koller svoje sieťové diela ako obraz rozptýlenia stredobodu, hlavnej myšlienky (napr. utópie avantgárd) do množstva bodov a krížení siete, v ktorých je táto hlavná myšlienka zoslabená… A napokon podľa zhrňujúcej charakteristiky, uvádzajúcej retrospektívu umelcovho života a tvorby v Slovenskej národnej galérii: “… dielo Júliusa Kollera je svojou intenzitou, posadnutosťou a svojráznosťou jedným z najbizarnejších a najkonzistentnejších fenoménov €ópskeho umenia po roku 1960. Július Koller však nie je len priekopníkom neoavantgardy a postavantgardy. Jeho dielo je už dlhšie obdobie kritickou inšpiráciou pre umelcov aj intelektuálov. Kollerove koncepcie anti-happeningu, anti-obrazu, Univerzálno-kultúrnych Futurologických Operácií (U.F.O.), jeho aktivity, predmety, texty a obrovský referenčný archív sú v poslednom čase predmetom narastajúceho záujmu širšej umeleckej verejnosti. Jeho diela si našli cestu do najdôležitejších európskych aj zámorských zbierok a múzeí….”.
Zoznam diel autora: