11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 2 200,- Stupavskí hudci. Okolo 1935. Glazovaná, polychromovaná keramika. 24 x 48 x 12 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
€ 995,82,- Adam a Eva. Nedat. Glazovaná keramika. Výška 32 cm. (62. aukcia umeleckého remesla a starožitností, 13. 12. 2005)
€ 730,27,- Vinobranie. Okolo 1930. Glazovaná keramika. Výška 26 cm. (24. aukcia, 6. 12. 2000)
€ 663,88,- Pár keramických svietnikov. Nedat. Ručne maľovaná keramika. Výška 19 cm. (30. aukcia umeleckého remesla, 5. 12. 2001)
€ 630,68,- Keramický črpák s vrchnákom. Nedat. Ručne maľovaná keramika. Výška 43 cm. (30. aukcia umeleckého remesla, 5. 12. 2001)
€ 597,49,- Vinobranie. Okolo 1930. Výška 26 cm. (24. aukcia umeleckého remesla a starožitného nábytku, 6. 12. 2000)
Biografia: Narodil sa 11. 10. 1878 v Stupave, zomrel 28. 7. 1951 v Bratislave. V rokoch 1891–94 pôsobil ako učeň v rodinnej dielni. Po zložení tovarišských skúšok 1894 u vdovy Kittovej v Modre tu aj krátky čas pôsobil v keramickej dielni. Vandrovnícke roky 1899–1902 prežil vo Viedni. Od 1913 viedol rodinnú dieľňu spolu s bratom Jánom. Výrobky kostkovskej dielne boli na Svetovej výstave v Paríži (1895), Budapešti (1897) a v Bruseli (1897). 1925 vystavoval v samostatnej vitríne na medzinárodnej výstave dekoratívno – úžitkových umení v Paríži. Ocenenie za keramické plastiky na Svetovej výstave v Paríži mu prinieslo viaceré objednávky okrem iného aj pre Pražský hrad a SNM v Martine i Bratislave. 1940 sa k jeho dielu manifestačne prihlásila skupina pokrokových výtvarníkov a literátov, ktorí mu zorganizovali jeho prvú samostatnú výstavu v Umeleckom kabinete F. Borového v Bratislave.
Literatúra: Slovenský biografický slovník, III. zväzok, Martin 1989, s. 192; Güntherová-Mayerová, A: Ferdiš Kostka, Tvar – Bratislava 1953.
Poradové číslo: | 6 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1930 - 40
Technika: Glazovaná keramika
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: Výška: 30 cm
Značené: Značené na spodnej strane „FK“ a autorskou značkou
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku.
“Hráč na basu“
je príznačným figurálnymi dielom Ferdiša Kostku, zakladateľskej osobnosti našej moderného keramického sochárstva. V jeho tvorbe sa spájali tradície stupavského folklóru, habánskej keramiky a moderné figurálne motívy. Keď sa v roku 1894 vyučil a urobil tovarišskú skúšku, zostal pracovať s bratom v ich zdedenej dielni. Vyrábali pôvabnú majoliku, námety pre jej dezény si vyberali z tradičného ľudového štýlu. Koncom storočia Ferdiš Kostka rozšíril sortiment výrobkov o svoje keramické sošky a plastiky. Zo začiatku sa dal inšpirovať rokokovým štýlom staršej stupavskej keramiky. Modeloval Číňanov a Číňanky, kropenice, záhradníkov so širokými klobúkmi, žaby a ryby. V období spoločnej tvorby s bratom Jánom usporiadali aj spoločné expozície stupavských výrobkov na celoštátnych a medzinárodných výstavách. Hľadali nové spôsoby stvárnenia, aby sa vymkli zo stále opakovaného tradičného klišé. V tomto období rástol dopyt po keramike s folklórnym námetom, aj zo strany šľachty, ktorá to považovala za vhodnú investíciu. Dielňa bratov Kostkových dodávala pre viedenský trh úžitkové a ozdobné majoliky. V nich boli použité tradičné starostupavské formy. Vyrábali cukrenky, kávové súpravy, bonboniéry, šálky, tanieriky, ozdobné džbánky a taniere a misy s loveckými a milostnými výjavmi. Okrem tohto "pánskeho" štýlu určeného pre rakúsky trh vyrábali Kostkovci na objednávky svadobné džbány, črpáky, misky a taniere, v ktorých sa prejavila syntéza habánskej keramiky s tradíciou stupavskej dielne. Na keramike pre slovenský trh sa uplatnila nová originálna téma. Bol to figurálny dekor často s humornou témou a z roľníckym námetom. Do roku 1913 pracoval Ferdiš Kostka spolu so svojím bratom Jánom Kostkom ml. V tejto dobe už bola ich dielňa svetoznáma. V tomto roku sa Ján Kostka ml. oženil a odsťahoval do Marianky, kde založil novú džbánkarsku dielňu. Ferdiš Kostka zostal viesť otcovskú dielňu sám s pomocou sestry Márie. Na začiatku prvej svetovej vojny však musel narukovať a v dielni nechal sestru a súrodencov. Po ôsmich mesiacoch bojového nasadenia sa dostal ako zajatec za pohorie Ural. V septembri 1918 ho repatriovali vďaka výmene zajatcov. Hneď po návrate musel riešiť upadajúci obchod s ručne vyrábanou keramikou, ktorý spôsobil konkurenčný tlak priemyselnej výroby keramiky. Vojnou zničená dielňa s premoknutou pecou a zrúcaným komínom zhoršovala aj tak zlú finančnú situáciu. V tomto kritickom období mu podal pomocnú ruku architekt Dušan Jurkovič, ktorý sa postaral, aby Kostka dostal štátnu podporu na obnovu dielne v Stupave. Vo svojej tvorbe sa potom Ferdiš Kostka sústredil na témy súčasného života podobne ako jeho brat. So sestrou Máriou navrhovali skupinové série s viacerými figúrkami znázorňujúce prácu a zábavu pospolitého ľudu.
Zoznam diel autora: