11. November 2014, 19:00
Poradové číslo: | 61 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1947 - 49
Technika: Olej na lepenke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 18, 5 x 18, 5 cm
Značené: Značené vpravo hore "P. Matejka"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku. K dielu je priložený znalecký posudok dr. Zsófie Kiss- Szemán.
„HLAVA DIEVČAŤA“
patrí do záveru dramatického vývinu poňatia „portrétu“ a „portrétnosti“ v ranej tvorbe Petra Matejku. Keď sa roku 1939 vracia z Prahy domov, stojí pre tým istým problémom, ktorý len pred časom fascinujúcim spôsobom vyriešil jeho starší druh Ján Mudroch a stal sa tak zaslúžene vedúcou osobnosťou bratislavskej vetvy generácie. Pred rozhodnutím medzi priamočiarym inotajom a mnohoznačným symbolom. Mudroch vo svojej zrelej maľbe zvolil jednoznačne prvú možnosť a Matejka sa sprvoti pobral tou istou cestou. Prvé závažnejšie obrazy "slovenského" obdobia (Chudobná, 1941; Dievča pri okne, 1941; Dedinčanka, 1941; Chlapec s baretkou, 1942) využívaním poetiky fragmentarizácie reality, osamenia jej vecných útržkov v tajomnom svete obrazu, vlastne len kopírujú spôsob inotajného iskrenia medzi "skutočnostným" a "výtvarným" tak, ako sa to už dávnejšie zaužívalo v celom generačnom názorovom spektre. Vzápätí nasledujúce obrazy, najmä podobizne žien vynárajúcich sa z neurčitého, anonymného, tajomného pozadia (Dáma v modrom, 1942; Pred zrkadlom, 1942) síce vychádzajú z mudrochovskej alegorickej dispozície obrazových zložiek, významové dôrazy Matejkovho inotaja sú však podstatne iné. Dobová kritika prijala Matejkove imaginatívne portréty s neskrývaným nadšením: písalo sa o novom type "mondénneho portrétu", ktorý do slovenskej moderny uviedol len prednedávnom Janko Alexy. Upozorňovalo sa na príklady Šímu a Zrzavého i na tvarovú presnosť a kompozičnú vyváženosť renesančnej maľby. To všetko možno prijať, dajú sa však vypozorovať aj svojprávnejšie motivácie Matejkovho výkladu jednej zo schém generačnej ikonografie. Stačí sa len sústrediť na zatiaľ len jemné posuny významov Matejkových portrétov neskutočne skutočných žien. Jeho ústupu od mudrochovskej preduchovnelej poetiky, k čoraz otvorenejšiemu prízvukovaniu zmyslovosti, erotizmu, ženskej krásy "osebe". Estetický zreteľ, harmonická nádhera farebnosti, presnosť a vyváženosť kompozície do zlatého rezu už nesprostredkováva významy poukazujúce "mimo" obrazu. Stáva sa jeho námetom, sujetom, zmyslom a konečným cieľom. Zlomový prechod na pozície čistej výtvarnosti -- ktorý bol v prechádzajúcich dielach ešte len skrytý -- Matejka uvedie niekoľkými vynikajúcimi ženskými portrétmi a kyticami z obdobia rokov 1943--1944 (Čítajúca, 1943; Žena v čiernom klobúku, 1943; Žena na balkóne, 1944; Odpočívajúca žena, 1944; Kytica, 1943; Kytica, 1944; Zátišie, 1944). Dá sa teda tvrdiť, že Matejka od roku 1946, v mestskom a dedinskom figurálnom žánri, v zátiší i krajinomaľbe -- povzbudený oživujúcim stykom s aktuálnym európskym dianím -- len logicky zavŕšil riešenie už predtým rozpracovaných problémov. Štýlová a významová povaha Matejkovej tretej a zároveň poslednej etapy pokusov výtvarnej mladosti bola pritom neobyčajne dôsledná, prísne logická. Predovšetkým kontúra, ktorá mala dovtedy úlohu akejsi konštruktívnej siete, zachytávajúcej farebné plochy a určujúcej ich presné miesto v obrazovej kompozícii sa osamostatnila. Tým sa zaktivizovala jej úloha v polohe vysvetľujúcej obrazovej kresby a zároveň sa ako racionalizujúci element zrovnoprávnila s emotívnou farebnosťou. Už nebola len prostriedkom vyčleňovania pevného tvaru, ani hranicou rozdeľujúcou farebné plochy, ale prvkom vnášajúcim do obrazu dynamiku vnútorných napätí jeho stavebných zložiek. Tak však miznú aj posledné zvyšky ikonickosti a z nej plynúcej inotajnej znakovosti a obraz poukazuje len k sebe samému (Pri okne, 1946; Dievča so šálkou, 1946; Sediaca -- Nad knihou, 1946; Žena pri okne, 1946; Žena z Považia, 1946; Hlava ženy, 1946; Plačúca žena, 1946; Dedinčanka, 1947; Dievča pri okne, 1947; Úloha, 1947; Hlava dedinčanky, 1947; Hlava dievčaťa, 1948; Dedinčanka, 1948).
Zoznam diel autora: