11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 13 700,- Čítajúca. Okolo 1940-44. Olej na plátne. 25 x 50 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel , 13.03.2012)
€ 11 119,96,- Krajina od Nového Mesta. Okolo 1940. Olej na kartóne. 70 x 100 cm. (63. jarná
aukcia, 28. 3. 2006)
€ 8 800,- Hlava mladej ženy (Hlava dievčaťa). 1956-57. Olej na lepenke. 45 x 40 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
€ 8 600,- Kytica. 1951. Olej na kartóne. 44 x 33 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
€ 7 302,66,- Pražská modelka. Okolo 1939. Tempera, gvaš na kartóne. 61 x 45 cm. (70. jarná aukcia, 20. 3. 2007)
€ 6 970,72,- Dievča s knihou. 1941. Olej na kartóne. 37 x 32 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
€ 6 638,78,- Dievča s knihou. 1941. Olej na kartóne. 37 x 32 cm. (29. zimná aukcia, 5. 12. 2001)
€ 6 306,84,- Pražská modelka. Okolo 1939. Tempera, gvaš na kartóne. 61 x 45 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
€ 6 000,- Zamyslená. 1965. Olej na kartóne. 34 x 29 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
Biografia: Narodil sa 26. 6. 1913 v Novom Meste nad Váhom, zomrel 10. 2. 1972 v Bratislave. 1934-35 študoval na Ukrajinskej akadémii, 1935-39 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak). Po štúdiách žil v rodisku, od 1945 v Bratislave. 1950-72 pôsobil pedagogicky na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, 1954 docent, 1966 profesor, vedúci Oddelenia monumentálnej maľby. 1940 bol na študijnom pobyte vo Viedni. 1940 mal samostatnú výstavnú premiéru v Bratislave. Po 1945 člen komisie pre reorganizáciu výtvarného života, jeden z iniciátorov založenia Slovenskej národnej galérie, Vysokej školy výtvarných umení a ďalších výtvarníckych inštitúcií. 1946-48 člen Umeleckej a vedeckej rady. Počas vojny člen Spolku slovenských výtvarných umelcov, 1945 zakladajúci člen Skupiny 29. augusta, 1946 vstúpil do pražskej Umeleckej besedy. 1946 študijná cesta do Paríža pri príležitosti výstavy mladého československého umenia. Samostatne vystavoval v Novom meste nad Váhom (1934), Bratislave (1940, 1943 s Pribišom, 1948, 1949, 1959, 1963, 1964), Prahe (1946). Výstavy súborného diela mal v Bratislave (1983, Slovenská národná galéria), Prahe (1983, Národní galerie) a Banskej Bystrici (1984, Oblastná galéria).
Literatúra: Kára, Ľ.: Peter Matejka. Bratislava 1963; Bachratý, B.: Peter Matejka. Bratislava 1978); Bartošová-Pinterová, Z.: Peter Matejka - súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1983; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 54 |
Odhadovaná cena: | 3 500,00 - 5 000,00 € |
Konečná cena: | 4 900 € |
Rok: 1946 - 48
Technika: Olej na preglejke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 34, 5 x 44 cm
Značené: Značené vpravo dole "P. Matejka"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. K dielu je priložený znalecký posudok dr. Zsófie Kiss- Szemán.
„OVOCNÁ MISA“
je dielom „picassovskej“ periódy Petra Matejku. Peter Matejka bol oproti svojim mladším kolegom v inej situácii. Parížske inšpirácie neboli pre neho objavom nových princípov, ale skôr potvrdením správnosti hľadaní vlastnej maľby, jej už skôr načrtnutej podoby. Súvislosť Matejkovho maliarskeho vývinu dokazuje aj fakt, že jeho diela tesne predchádzajúce parížskemu pobytu (Odpočívajúca žena, 1945; Chlapec nad knihou, 1945) sú štýlovo rovnocenné prácam vrcholu jeho maliarstva rokov 1946--1949. Dá sa teda tvrdiť, že Matejka od roku 1946, v mestskom a dedinskom figurálnom žánri, v zátiší i krajinomaľbe -- povzbudený oživujúcim stykom s aktuálnym európskym dianím -- len logicky zavŕšil riešenie už predtým rozpracovaných problémov. Štýlová a významová povaha Matejkovej tretej a zároveň poslednej etapy pokusov výtvarnej mladosti bola pritom neobyčajne dôsledná, prísne logická. Predovšetkým kontúra, ktorá mala dovtedy úlohu akejsi konštruktívnej siete, zachytávajúcej farebné plochy a určujúcej ich presné miesto v obrazovej kompozícii sa osamostatnila. Tým sa zaktivizovala jej úloha v polohe vysvetľujúcej obrazovej kresby a zároveň sa ako racionalizujúci element zrovnoprávnila s emotívnou farebnosťou. Už nebola len prostriedkom vyčleňovania pevného tvaru, ani hranicou rozdeľujúcou farebné plochy, ale prvkom vnášajúcim do obrazu dynamiku vnútorných napätí jeho stavebných zložiek. Tak však miznú aj posledné zvyšky ikonickosti a z nej plynúcej inotajnej znakovosti a obraz poukazuje len k sebe samému (Pri okne, 1946; Dievča so šálkou, 1946; Sediaca -- Nad knihou, 1946; Žena pri okne, 1946; Žena z Považia, 1946; Hlava ženy, 1946; Plačúca žena, 1946; Dedinčanka, 1947; Dievča pri okne, 1947; Úloha, 1947; Hlava dedinčanky, 1947; Hlava dievčaťa, 1948; Dedinčanka, 1948; Zátišie s jabĺčkami, 1946; Zátišie s jablkami, 1946; Kvety, 1946; Kytica, 1946; Zátišie s hruškami, 1947; Kytica, 1947; Oravská krajina, 1947; Most, 1947; Stromy, 1947; Krajina pri Dunaji, 1948; Záhrada, 1948).
Zoznam diel autora: