11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY ZÁTIŠÍ JÁNA MUDROCHA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 40 000 Kytica poľných kvetov. Okolo 1950-55. Olej na kartóne. 72 x 51 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 23 000 Kytica (In memoriam dr. Vladimír Clementis). 1965. Olej na plátne. 73 x 54 cm. (116. večerná aukcia, 08.04.2014)
€ 21 000 Kytica v modranskej váze. Okolo 1950-55. Olej na kartóne. 52 x 36 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
€ 16 596 Kytica. 1940-43. Olej na kartóne. 72 x 43 cm. (74. jesenná aukcia, 2. 10. 2007)
€ 14 500 Zátišie s jablkami. 1943. Olej na kartóne. 32 x 60 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
€ 11 617 Kytica lúčnych kvetov v modranskej váze. Okolo 1952-55. Olej na sololite. 64 x 49 cm. (81. jesenná aukcia, 7. 10. 2008)
Poradové číslo: | 52 |
Odhadovaná cena: | 11 000,00 – 13 000,00 € |
Konečná cena: | 11 300 € |
Rok: 1967
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 53 x 44 cm
Značené: Značené vľavo dole "Mudroch"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane oceňovacia nálepka n.p. DIELO.
„Kytica II.“
je pekným príkladom neskorej tvorby Jána Mudrocha. Treba mať však pritom na pamäti, že tradičné, klišéovité sujety mali tvorbe Mudrocha (ale i jeho generačných druhov) širšie významy, než len zrkadliť viditeľné. Pripomeňme inotajovosť figurálnych kompozícií Majerníka, obraznosť portrétov a zátiší Mudrocha a Matejku, nadreálnosť vykonštruovaných obrazových zostáv Bauenfrenda a Nemeša, umožňujúcich vždy viacznačný, teda len sprostredkovane aj spoločensko-kritický výklad. Na druhej strane práve tam, kde bol vzťah obrazu a reality, umenia a života skutočne bezprostredný, teda v civilistických, mestských motívoch Hofstädtera, Želibského, Bednára a ďalších možno skôr hovoriť ani nie tak o maliarskych výronoch onoho "svedomnia doby", ako o osobnostnom, nadčasovom výraze mladíckej vitality, súnaležitosti s krásou moderného života "teraz a tu" a "napriek všetkému". Keď k tomu pridáme i časté (najmä v raných tvorivých obdobiach) citácie, otvorené preberanie námetov a látky zo súdobej, najmä parížskej maľby, potom možno vysloviť -- samozrejme, že úmyselne nadsadenú -- provokujúcu otázku: nešlo týmto maliarov viac o tvorbu "umenia z umenia", než o kritiku banálneho života? To by bolo určite jednostranné tvrdenie, ale predsa -- nevyžadovali alegorické sujety i dôraz na premyslenú, často priam strojenú a špekulatívnu formu? A neboli tieto nevyhnutne abstrahujúce postupy principálne rovnaké, aké využívali vo svojej maľbe "zakladatelia" moderny? Alebo -- nemožno štýlovú retardáciu Majerníkovej maľby po roku 1938 (Dumiére, Goya), či Mudrochovu a Matejkovu šerosvitnú periódu začiatku štyridsiatych rokov vyložiť inak, než len antimodernistickou potrebou zjavovania jednoznačných, na politické skutočnosti doby poukazujúcich obsahov? Napríklad tak, že práve týmtom spôsobom hľadali protiváhu dobe, ktorá spochybňovala tradičné hodnoty života a nachádzali ju práve v nespochybniteľných a preto "tradičných" hodnotách umenia, spočívajúcich odjakživa v "umelosti" formy, štýlu, kompozície obrazu, ktorý chce byť nadovšetko a len "umením"?
Zoznam diel autora: