11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL LÁSZLÁ NEOGRÁDYHO DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 3 651,33,- Zima v Tatrách. Okolo 1930. Olej na plátne. 70 x 119 cm. (70. jarná aukcia, 20. 3. 2007)
€ 3 651,33,- Zimný potok. Okolo 1930. Olej na plátne. 60 x 83 cm. (70. jarná aukcia, 20. 3. 2007)
€ 3 120,23,- Pastierka husí I. Okolo 1935. Olej na plátne. 25 x 39 cm. (4. zimná aukcia, 16. 12. 1997)
€ 3 120,23,- Potok v zime. Okolo 1930. Olej na plátne. 59 x 80 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
€ 2 655,51,- Zimné Tatry. Okolo 1930. Olej na plátne. 76 x 100 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
€ 2 456,35,- Pri potoku. Okolo 1935. Olej na plátne. 62 x 83 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL LÁSZLÁ NEOGRÁDYHO DOSIAHNUTÉ SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 26 606,- Jarný čas. Olej na plátne. 101,5 x 152,5 cm. New York 1999
€ 7 711,- Mladá dáma venčiaca svoje psy. Olej na plátne. 51 x 60,5 cm. Londýn 1999
€ 6 232,- Ticho v lese. Tempera na kartóne. 51 x 60,5 cm. New York 1995
€ 6 136,- Letná krajina. Olej na plátne. 60 x 80 cm. Graz 1999
€ 6 000,- Zimná krajina. Olej na plátne. 60 x 80 cm. Viedeň 2012
Biografia: Narodil sa 2. 4. 1896 v Budapešti, zomrel 27. 8. 1962 tamže. Študoval na Vysokej šlole výtvarného umenia v Budapešti (prof. E. Balló). Bol synom známeho a úspešného maliara Antala Neográdyho. 1922 mal výstavnú premiéru v budapeštianskom Mücsárnoku. Vynikol ako naturalistický portrétista a predovšetkým ako mimoriadne plodný krajinár. Sústreďoval sa predovšetkým na efektné stránky maliarstva slnečného jasu.
Literatúra: Zádor, A., Genton, I.: Müvészeti Lexikon. Budapest 1967, zv. III. s. 507.
Poradové číslo: | 9 |
Odhadovaná cena: | 9 000,00 - 10 000,00 € |
Konečná cena: | 9 000 € |
Rok: Okolo 1930
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 102 x 110 cm
Značené: Značené vľavo dole "Neogrády László"
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku.
„Dáma so psíkom (V lese)“
je reprezentačným dielom maďarského žánristu Lászla Neográdyho. Bol svojím spôsobom dedičom istých efektov stredoeurópskeho poňatia “maliarstva svetla” tak, ako sa sformuloval v úsiliach prvých generácií účastníkov maďarských maliarskych kolónií prelomu storočí. Všetko sa začalo v okázalo slávenom miléniovom roku 1896. Dvaja maďarskí žiaci Hollósyho školy v Mníchove Réti a Thorma upozornili svojho učiteľa na mestečko Nagybányiu (Baia Mare) na okraji Sedmohradska. Ich zásluhou zaslalo mesto oficiálnu pozvánku Hollósymu a ešte v máji toho istého roku sem prvý raz vycestoval uctievaný majster a tridsaťjeden jeho žiakov -- Maďarov, Nemcov, Rusov, Poliakov a dokonca aj jeden Američan. Vedenie letnej školy tvorilo od počiatku päť výrazných maliarskych osobností. Okrem už spomínaných to boli ešte Ferenczy a Iványi-Grünwald. Hollósy bol na čele školy šesť rokov. Po jeho odchode sa letná maliarska kolónia zmenila na oficiálnu, celoročne fungujúcu "Nagybánsku slobodnú školu" s približne dvojnásobným ročným počtom frekventantov oproti jej začiatkom. Do čela školy sa dostávajú jej mladší, modernisticky naladení zakladatelia -- Ferenczy, Iványi, Réti a Thorma. V prvom období školy rokov 1896--1906 sa odvíjala postupná cizelácia nagybánskeho slohu. Hlavným predmetom záujmu sa stal "vzťah medzi prírodou a človekom, pričom sa viac uplatňoval vždy jeden, alebo druhý prvok. Tak sa vyvinul osobitý nagybánsky sloh, ktorý naplňoval individuálnym obsahom rámec naturalizmu a individualizmu". Azda najvýstižnejšie definoval umelecký program školy Réti: "Szinyei-Merse sa dovolával prírody, Hollósy nazýval to, čo je v umení najdôležitejšie citom a Ferenczy požadoval od umeleckého diela artistnosť, vkus". No už približne od roku 1906 ovládla školu nová, tzv. druhá nagybánska generácia na čele s Czobelom a potom s Perlottom-Csabom, Tihányim, Zifferom, Boromiszom a ďalšími. Priamo z Paríža priniesli aktuálny program založený na precióznej štylizácii tvaru, dekorativizme a tvarovej sumárnosti obrazu v mene jeho nezávislosti od prírody a v duchu štýlových výdobytkov neoimpresionizmu a fauvizmu. Táto generácia sa už zúčastnila na stavbe počiatočných základov maďarskej maliarskej moderny.
Zoznam diel autora: