11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 6 472,81,- Symbolika. 1926. Olej na plátne. 45 x 45 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
€ 4 800,- Kosec a kvet. Okolo 1928-30. Akvarel na papieri. 40 x 26 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
€ 4 000,- Vývrat. Okolo 1930. Olej na kartóne. 41 x 53 cm. (87. jesenná aukcia, 6. 10. 2009)
€ 4 000,- Na okraji jesenného lesa. 1927. Pastel na kartóne. 48 x 56 cm. (116. večerná aukcia , 08.04.2014)
€ 3 600,- Akt. Okolo 1930. Olej na plátne, dublované. 43 x 29 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
€ 3 485,36,- Žena v brezovom háji. 1932. Olej na plátne. 58 x 83 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
€ 3 153,42,- Akt. Okolo 1932. Olej na preglejke. 43,5 x 30 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
Poradové číslo: | 28 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1929
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 47 x 67 cm
Značené: Značené vpravo dole vyškrabaním "Palugyay"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku.
„Golgota“
je sujetovo výnimočným dielom Zola Palugyaya. Časté spoločné vystavovanie v rámci triumvirátu Alexy--Bazovský--Palugyay začiatkom tridsiatych rokov, situovalo jeho tvorbu priamo do jadra "národnej" línie našej moderny. Skutočný zmysel úsilí maliara, ktorý ešte počas svojich začiatkov dôverne "poznal raného Kandinského, ale rovnako intenzívne a v rovnaký čas využíval farebné výdobytky Mackeho a Marca a zmocňovala sa ho často utrillovská melancholická osamelosť", je však niekde celkom inde. Tento priam ukážkový meditatívny senzualista upieral svoju ctižiadosť k lyrickým možnostiam secesno-expresívneho štýlového základu (najmä v akvareloch, v ktorých farba preberá znakovú, vysvetľujúcu funkciu lineárnej kresbovej osnovy). Vplývali na neho rôzne podoby dobového stredoeurópskeho symbolizmu: v Krakove to bolo dielo akvarelistu Falsta (roku 1920 dokonca vystavoval so spolkom Sztuka), pri pobyte v Maďarsku zasa umenie secesných maliarov kolónie v Gödölö. Secesná štylistika, literárny podtext maliarstva začiatkov pretrvá až do predčasného záveru Palugyayho diela -- v panteistických obrazoch búrlivo klíčiacej prírody, v baladických víziách harmonickej, priam rajskej súnáležitosti rovnako ľudského a prírodného, ako civilizačného a vidieckeho (Modrý vták, 1926; Ahasver, 1927; Vdovy, 1928; Krajina s kvetmi -- Nirvána, 1930; Pri vode, 1931; Dievča v bielom s továrenskými komínmi a kvetmi, 1932; Pri potoku, 1932; Osud, 1932; Symbolika I--X, 1932; Jarná melódia, 1932).
Zoznam diel autora: