11. November 2014, 19:00
Biografia: Narodil sa 9. 11. 1898 v Bodiciach - Liptovskom Mikuláši, tragicky zahynul 18. 9. 1935 pod Ďumbierom v Nízkych Tatrách. V mladosti sa mu súkromne venoval rodinný priateľ P. J. Kern. 1916 narukoval, bojoval na talianskom fronte. 1919 vystavoval ako hosť na prvej povojnovej výstave budúceho Spolku slovenských umelcov v Liptovskom Mikuláši. 1919-20 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo), 1920-21 na Akadémii výtvarných umení v Krakove (prof. Jarocki). Od 1921 študoval striedavo v Nemecku (Berlín, Hamburg) a v Budapešti, navštívil maliarsku kolóniu v Gödölö. 1924-26 študoval v súkromnej škole H. Hofmanna v Mníchove, kde ho podporoval A. Kubínyi. Od 1926 žil v Bodiciach. 1930 s Bazovským študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930-35 intenzívna spolupráca a spoločné výstavy s Bazovským a Alexym. Aktívne sa podieľal na začiatkoch činnosti Alexyho maliarskej kolónie v Piešťanoch (1935). Bol členom Spolku slovenských umelcov, vystavoval aj so Združením slovenských umelcov. Samostatne vystavoval v Žiline (1929).
Literatúra: Petránsky, Ľ.: Zolo Palugyay. Bratislava 1974; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 31 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1929
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 53 x 84 cm
Značené: Značené vpravo dole "Palugyay 929“
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku.
„VEČER“
je príkladom jednej súvislej štýlovej línie maliarstva Zola Palugyaya. Utváral je zvláštny preduchovnelý, priam ezoterický expresionizmus. Jeho myšlienkové zázemie treba vidieť v ranom obdive k dielu Ladislava Mednyánszkeho, poučení príkladom maďarskej szolnockej maľby (Július Rudnay), ale najmä v mníchovskom pobyte, kde sa stal žiakom súkromnej školy expresionistu Hansa Hofmanna. Azda najpríznačnejšie sa Palugyayov variant expresionizmu predvádza v námete dedinských chalúp. Nesčíselné opakovanie motívu zhlučených, pričupených dreveníc pod búrlivým horizontom nebies, viedlo k jeho postupnému abstrahovaniu do znaku -- osudového symbolu nenávratne sa tratiaceho starobylého spôsobu života, melanchóliou prestúpenej meditácie o osudoch národa (Samota, okolo 1930; Pri dedine, okolo 1930; Chalupy, 1931).
Zoznam diel autora: