11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL PRIPISOVANÝCH P. P. ROOSOVI DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 85 371,- EUR Pastierka so stádom a psom. Olej na plátne. 265 x 300 cm. Rím 1996
€ 26 647,- EUR Kozy v talianskej krajine. Olej na plátne. 188 x 287. London 2000
€ 24 000,- EUR Krajina so stádom. Olej na plátne. 170 x 244 cm. Helsinki 2002
€ 13 842,- EUR Pastierik sediaci na skale. Olej na plátne. 174 x 254 cm. Saint Louis 1992
€ 13 347,- EUR Ovce a kravy v krajine. Olej na plátne. 148 x 221 cm. Boston 1996
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL PRIPISOVANÝCH P. P. ROOSOVI DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 19 916,35,- Stádo dobytka pod hradom. Okolo 1680. Olej na plátne. 73 x 95 cm. (70. jarná aukcia, 20. 3. 2007)
€ 13 500,- Odpočívajúce stádo. Okolo 1700. Olej na plátne. 76,5 x 113,5 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
Biografia: Nemecký maliar Philipp Peter Roos, zvaný Rosa da Tivoli, pochádzal zo slávnej maliarskej rodiny. Zakladateľom rodu bol otec Rosu da Tivoliho, Johann Heinrich Roos (1631-1685), ktorého baroková pastorálna krajinomaľba založila tradíciu tohoto typu maľby v Nemecku. V roku 1677 odišiel do Talianska, ktoré ho fascinovalo predovšetkým svojou prírodnou scenériou. V Ríme študoval u Giacinta Brandiho. Maľoval hlavne domáce zvieratá a pastierov a tieto výjavy umiestňoval do rímskej krajiny. Stal sa obľúbeným a vyhľadávaným maliarom idylických výjavov zo života pastierov, pričom dôraz kládol vždy na zachytenie zvierat a skalnatého krajinného prostredia. Jeho maliarsky prejav, vychádzajúci z analytickej tradície rodného zaalpského prostredia sa prejavil hlavne v precíznej až kresbovej maľbe srsti domácich zvierat – kôz a oviec. Počas svojho života si svojimi rozmernými plátnami vybudoval pevné postavenie v rámci tvorcov tohto žánru a preto je pochopiteľné, že ešte počas Roosovho života maľovalo jeho štýlom mnoho nasledovníkov. Roosove práce a práce v jeho štýle sa stali pevnou súčasťou šľachtických obrazární, v ktorých zdobili celé sály. Jedným z najznámejších a najbližších príkladov je galéria zámku Lichtensteinovcov vo Valticiach na Morave. Na svetových aukciách (i slávnych aukčných sieňach) sa predalo niekoľko stoviek diel s potvrdeným autorstvom i pripisovaných tomuto maliarovi, pričom veľkú časť z nich tvoria i diela z okruhu jeho nasledovníkov.
Literatúra: Thieme, U., Becker, F., Volmer, H.: Allgemeines lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart. Leipzig 1907-1950
Poradové číslo: | 25 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1700
Technika: Olej na plátne, dublované
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 150 x 225 cm
Značené: Neznačené
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku.
„Pastorálna scéna II.“
je typickým – formátom vyslovene reprezentačným - dielom, ktoré možno zaradiť do okruhu Philippa Petera Roosa. 1684-05 žil blízko Tivoli, kde získal aj svoje umelecké meno Rosa da Tivoli. Od 1691 žil najmä v Ríme. Maľoval najmä domáce zvieratá a ich pastierov a tieto výjavy umiestňoval do rímskej krajiny. Od roku 1680 sa zvieratá sa stali dominantou jeho obrazov, krajina je kulisou týchto scén. Svetlé telá zvierat kontrastujú s tmavou krajinou. Skupiny zvierat tvoril z jedincov dobytka, ovcí a koní, ktorým často dominovala biela koza. Pastierov zobrazoval ležiacich v tieni opodiaľ stáda. Jeho vcelku monochromatická farebná škála, ktorej dominujú odtiene hnedej, býva v zadnom pláne oživená tónmi modrej. Jeho diela sa nachádzajú v San Franciscu, Peterburgu, Los Angeles, Bostone, Londýne, Paríži, Mníchove, Berlíne, Bratislave, Viedni a mnohých ďalších verejných i súkromných zbierkach).
Zoznam diel autora: