11. November 2014, 19:00
Poradové číslo: | 64 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1986
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 37 x 73 cm
Značené: Značené vpravo dole autorskou značkou "EŠM“
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane popis diela autorkinou rukou.
„Na novom sídlisku“
je neskoré dielo Ester Šimerovej. Jeho asketická, maliarsky číra povaha však jasne zodpovedá jej osobitej umeleckej koncepcii. Ktorá rozhodujúcim spôsobom podmienila celé Šimerovej maliarske dielo. Nielen autentický, pritom však neodvodený modernizmus Šimerovej maľby, ale aj jeho "pozitívne" významové vyznenie, len nepriamo a vzdialene súvisiace s prízemnou realitou dobového života. Šimerovej artizmus sa totiž až na menej dôležité vybočenia bránil akýmkoľvek priamym vzťahom so všednosťou "skutočnostného". Zároveň však otvorené vyjadrenie moderného životného pocitu stavia Šimerovú do čela toho generačného smerovania, ktoré vyznávalo obdiv k vizuálnym formám civilizácie 20. storočia. Popri Majerníkovi a Mudrochovi tak Šimerová zastupuje dalšiu, významom rovnocennú alternatívu umeleckého svetonáhľadu jej generácie, vzpierajúcej sa vo svojej podstate nemaliarskemu "komentovaniu" dobovej politickej situácie. Na rozdiel od nich, Šimerová už celkom otvorene uprednostnila vychutnávanie do seba uzavretej, nadčasovej krásy "reality" svojprávneho výtvarného obrazu, ktorý nechce byť viac, než len nepriamym odkazom k problematickej politickej skutočnosti mimo neho. Proti názoru, stavajúceho v tomto zmysle Šimerovú do istého protikladu k vedúcim osobnostiam jadra jej generácie sa zvykne citovať jej osobné vyznanie, zverejnené roku 1949 v diskusii o abstraktnom umení na stránkach Kultúrneho života: "Bol to kubizmus, ktorý definitívne zúčtoval so všetkými pokusmi o únik pred skutočnosťou. Otvoril nám oči a dal nám dlho a úporne popieranú základnú pravdu nášho vizuálneho života: geometrický tvar. Pomohol nám uvedomiť si tú časť prírody, ktorou nás obklopila civilizácia. Ukázal nám geometrické prvky už nie ako abstraktné hračky, ale v ich plnej životnej funkcii... Kubizmus bol návratom k prírode, lebo postavil umelcov, zbavených drapérií a konvencií opäť do sveta skutočnosti... Mnohí ľudia omylom hľadali v kubizme sloh našej doby. Bola to len cesta späť do života." Málo sa pritom prihliada k faktu, že roku 1949 -- teda v čase definitívneho zlomu smerom k protimodernistickému socialistickému realizmu -- nemohla mať Šimerovej stať iný, než zúfalo (a naivne) obranársky cieľ. Nebol to teda celkom nezávislé umelecké vyznanie. Jednako, nezaujaté čítanie Šimerovej textu umožňuje tvrdiť, že jej pochopenie "cesty späť do života" ostalo, napriek všetkému, podmienené nezlomnou trvalosťou na modernistickej svojprávnosti umeleckého tvaru oproti skutočnosti. Podľa Šimerovej kubizmus definitívne zdiskreditoval "fosílny hierchizmus tvarov, deliaci ich na "vyššie" tvary, hodné umeleckého zobrazenia, a na "nižšie", ktorým sa tejto cti nesmie dostať... Všetky teórie, všetky -izmy posledného štvrťstoročia boli len prejavom znovu prebudeného života a jeho nespútaných nádejí. Oslobodené tvary a farby tančili na troskách Bastilly. Prevolávali slávu všetkým proletárom umenia: černošskému umeniu, umeniu primitívov a dokonca tvaru nižšej rasy, hoci veľkej prirodzenej krásy: tvaru technickému..."
Zoznam diel autora: