11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 2 500,- € Z cyklu "Denníky". 1970. Olej, kombinácia techník na kartóne. 65 x 75 cm. (116. večerná aukcia , 08.04.2014)
€ 2 100,- € Strom farieb II. 1970-2008. Olej na plátne. 125 x 100 cm. (88. aukcia súčasného umenia, 27. 10. 2009)
€ 1 858,86,- € Zavraždenie amerického prezidenta J. F. Kennedyho. 2001. Olejová asambláž na plátne. 130 x 100 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
€ 1 427,34,- € Socialistické a kapitalistické „H“. 1973-1989. Olej na plátne. 50 x 65,5 cm. (71. aukcia súčasného umenia, 22. 5. 2007)
€ 1 261,37,- € Domov. 1988. Kombinovaná technika. 80 x 90 cm. (14. jarná aukcia, 16. 3. 1999)
€ 1 228,17,- € Obraz. 1970. Kombinovaná technika na plátne. 266 x 167 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
Biografia: Narodil sa 12. 1. 1939 v Prahe. 1953-1957 študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave, 1957-1963 na Vysokej škole výtvarných umení (prof. Matejka).
Literatúra: Abelovský, J.: Michal Studený, kat. výstavy, Bratislava 1992; Rusinová, Z. a kol.: 20. storočie, kat. výstavy, SNG 2000, str. 139; Abelovský, J.: Problém Michal Studený, alebo - kam s ním? In: Som dieťa šesťdesiatych rokov. Bratislava 2008.
Poradové číslo: | 73 |
Odhadovaná cena: | 2 000,00 – 3 000,00 € |
Konečná cena: | 2 200 € |
Rok: 1969
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 39 x 52,5 cm
Značené: Značené a popísané na zadnej strane
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Získané z ateliéru umelca.
„Denníky“
patria k emblematickým dielam Michala Studeného. V tvorbe rozhrania 60. a 70. rokov ostal akoby rozkročený medzi rudimentárnym „domovom“ Galandovcov a nikde neukotveným „euópanstvom“ ich polemických nasledovníkov. Ba viac – z tohto neriešiteľného duchovného rozporu si spravil program – rovnako originálny, ako (pre väčšinu) nepochopený. Bol od počiatku výrazne iný. Akousi metaforou Studeného inakosti môže byť jeho plátno s kolážou, pozostávajúcou zo 401 exemplárov skutočných štvorlístkov. Vystavil ho na bratislavskej medzinárodnej výstave DANUVIUS 68, ktorá bola akýmsi kultovým vyvrcholením „šesťdesiatych“. Ak môžete – prelistujte si katalóg: pochopíte, že už vtedy bol Michal Studený (a to nielen v rámcoch slovenskej kolekcie) celkom „mimo“ a zároveň akýmsi nedefinovateľným (lebo kunsthistoricky neopísateľným) spôsobom „in“. Ak by sme mali jednou vetou charakterizovať umelecký naturel Michala Studeného, tak by sme zdôraznili jeho schopnosť údivu. Studeného možno radiť k typu umelcov „čistého srdca“, tvoriaceho takmer intuitívne, s prvotnou naivitou ponímajúcich život i umenie. Schopnosti „čudovať sa“, jeho prirodzená otvorenosť kvoči „veľkým“ témam – spytovanie sa na zmysel ľudskej existencie, povahy života, sveta, univerza (nie náhodou nazval Studený jednu zo svojich výstav pateticky – „odkiaľ prichádzame, kto sme a kam ideme“). A to je čosi, čo sa už dlhé roky „nenosí“. A z tohto pravdepodobne pramení aj ostych mienkotvornej kritiky – v Studeného filozofujúcich veciach jej chýbajú „úvodzovky“, jasne deklarovaný odstup. Iva Mojžišová však upozorňuje aj na druhú stránku veci: „… pôvodná hravosť sa v priebehu rokov zmenila na ironický nadhľad a neskrývané moralizovanie…“.
Zoznam diel autora: