11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 78 000,- Pltník. Okolo 1935-36. Olej na plátne. 68 x 53 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
€ 52 000,- Bačov sen. Okolo 1935 – 36. Olej na plátne. 70 x 55 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
€ 46 000,- Kompa - Sen (obojstranne maľované). Okolo 1938 - 42. Olej na plátne. 80 x 60 cm. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
€ 40 000,- Na ceste domov. 1947. Olej na plátne. 74 x 60 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 29 000,- Vrch. 1934. Olej na plátne. 78 x 56 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
Biografia: Narodil sa 26. 10. 1901 v Považskej Bystrici, zomrel 11. 8. 1978 v Bratislave. V rokoch 1919-22 študoval na Českom vysokom učení technickom a na Umelecko-priemyslovej škole v Prahe architektúru a maliarstvo, od 1922 na Akadémii výtvarných umení v Düsseldorfe (prof. Döhring, Heupl-Siegen), od 1923 na Akadémii výtvarných umení v Berlíne, od 1924 na École des Beaux-Arts v Paríži. Tam tiež krátko pôsobil v ateliéroch Colarossi a Grande Chaumiére. 1924 návrat na Slovensko, žil v Považskej Bystrici. 1926-27 vojenská služba, potom kreslič, lyžiarsky tréner, úradník. V roku 1930 niekoľkomesačný pobyt v Paríži, 1930-32 cesty po západnej Európe, v Nemecku pobyt v Bauhase v Dessau. V rokoch 1932-39 pôsobil v Bratislave, 1939-50 žil vo Francúzsku. Po roku 1945 pracoval ako pracovník a neskôr vedúci Československej informačnej kancelárie v Paríži. V roku 1950 vyhostený z Francúzska, potom až do konca života žil v Bratislave. Člen Maďarskej spoločnosti pre vedu literatúru a umenie, SUM a bratislavského Kunstvereinu. V roku 1946 vstupuje do Umeleckej besedy Slovenska. Okrem maliarstva sa venoval aj grafike (cyklus drevorytov "Bratislava", 1936 - 1937, cyklus drevorezov "Cesta", 1946).
Literatúra: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918 -1945. Bratislava 1960, s.141-144; Váross, M.: Imro Weiner-Kráľ. Bratislava 1963; Peterajová, Ľ.: Kapitola z dejín slovenskej výtvarnej moderny (K 70. narodeninám I.Weinera - Kráľa). Výtvarný život, 15, l970, l0, s. ll-14; Ilečková, S.: Imro Weiner-Kráľ (1901-1978). Katalóg Slovenskej národnej galérie. Bratislava 1991.
Poradové číslo: | 43 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1928
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 180 x 150 cm
Značené: Vpravo dole "I. Weiner"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku.
„Jar“
je monumentálnym dielom ranej tvorby Imra Weinera-Kráľa. To, čo mu už dávnejšie zabezpečilo výsadné postavenie v spoločnosti zakladateľských zjavov moderny Slovenska (okrem umelcovej politickej orientácie) nebola jeho -- v slovenských súvislostiach -- výnimočná štýlová orientácia, ale viazanosť časti jeho tvorby k erbovému sujetu celej nacionalistickej moderny -- slovenskému ľudovému žánru. A to bez ohľadu na do očí bijúcu skutočnosť, že Weiner zaujímal k tradičným témam slovenskej utópie od počiatku keď nie priamo ironizujúci, tak rozhodne polemický zástoj. Na druhej strane -- pocit osamelosti v domácich súvislostiach zdieľal v spomienkach na vlastné začiatky i samotný umelec: "u nás na Slovensku by som nevedel v rokoch 1926--1929 nazvať nikoho, kto by bol ukazoval modernejšie ako akýsi socialistický expresionizmus. Jasuschove obrazy som videl až nedávno tu v Bratislave. Pochádzajú údajne z tých rokov, čo som sa oboznámil s dielom Kleea, Kandinského, Feiningera, Arpa a iných, nehovoriac o Picassovi, Braquovi (ktorého som si najviac vážil)...". I keď proti tomuto maliarovmu tvrdeniu možno oponovať, že jeho začiatky boli v mnohom podobné problematike sociálneho umenia jeho súputníkov Arnolda Weisza, Štefana Prohászku, Františka Reichentála, ale i Ľudovíta Fullu a najmä Mikuláša Galandu, treba priznať i Weinerovu zásadnú odlišnosť. Jeho prvé zrelšie diela (Posviacka striekačky -- Hasiči, okolo 1925; Pred kostolom, okolo 1926; Veľká procesia, okolo 1926) sú dokladom zvládnutia osobitnej lyrickosti práve vidieckych, ľudových motívov, kým ostatných zaujala predovšetkým téma mesta, mestskej periférie. Tradičnú bezproblémovú žánrovosť však od počiatku predznamenla skeptická irónia. Obvyklá romantická sentimentalita je zásadne prekomponovaná do kritického výsmechu dedinského života. Dôležitý je samotný výber témy -- sviatočná, nedeľná žánrová scéna predvádzaná v neprikrášlenom pohľade, odhaľujúcom "zbytočnosť", melancholický pohyb od ničoho k ničomu, chaos a rozvrat vidieckej spoločnosti. Už tu vlastne Weiner ukázal, že do hry o slovenský mýtus chce vniesť nový prvok -- radikálny, ľavičiarsky nadhľad nad ošúchanou romantikou, ale i záujem o vnútornejšie postihnutie duchovných rozmerov žitia vidieckeho človeka. Intelektuálsky odstup od nacionalistických idealizácií témy (daný určite aj jeho "neslovenským", židovským pôvodom) si Weinerova maľba v jednej zo svojich povedľa seba bežiacich línií ponechala i naďalej (Jarmok v Považskej Bystrici, 1928; Tancovačka -- Dedinská zábava, 1929; Fašiangy, okolo 1930; Dedina, 1930 a tiež litografický cyklus Slovensko z roku 1933). V tom čase bol však už ľudový žáner zatláčaný do úzadia maliarových záujmov. Začali prevládať obsahovo i výrazovo diferencovanejšie, myšlienkovo všeobecnejšie ambície. Najviac sa prejavili vo vynikajúcich portrétoch (I. Forbáth, 1929; Portrét Ireny Blühovej, 1930; Dvojportrét -- V ateliéri; Parížsky portrét, 1930), v precítených figurálnych kompozíciách mladých dievčat a žien (Spiace dievča, 1929; Slovenská madona, okolo 1930, Práčka, 1931) i vo vecne pojednaných zátišiach (Zátišie s fľašou, 1930).
Zoznam diel autora: