11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 18 600,- Pavla. 1944. Olej na lepenke. 84 x 54 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 12 000,- Pavla. 1944. Olej na lepenke. 84 x 54 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
€ 8 298,48,- Sediaci akt. 1970. Olej na plátne. 65 x 50 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
€ 7 600,- Sediaci ženský akt. 1952. Olej na plátne. 125 x 99 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
€ 7 600,- Almara. 1976. Olej na plátne, autorský rám. 139 x 81 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
€ 5 808,94,- Z košickej kalvárie. 1947. Olej na plátne. 73 x 74 cm. (74. jesenná aukcia, 2. 10. 2007)
€ 5 642,97,- Benátky. 1959. Olej na lepenky. 45 x 49 cm. (81. jesenná aukcia, 7. 10. 2008)
€ 5 600,- Oravský hrad. 1977. Olej na plátne. 80 x 74 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
Biografia: Narodil sa 12. 1. 1919 v Nových Zámkoch. Zomrel 13. 5. 2004 v Bratislave. 1938 pobyt v súkromnej škole K. Harmosa v Komárne, 1938-43 k študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Aba-Novák, Kontuly), 1943 krátko navštevoval Oddelenie kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT. 1945 sa stal členom Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1946 pobyt v Paríži, 1947 študijná cesta do Talianska. 1949-52 pôsobil ako asistent Ľ. Fullu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1958 cena za grafiku na Bienále v Benátkach. 1980 sprístupnili stálu expozíciu umenia 16.-20. storočia v galérii umenia v Nových Zámkoch, zostavenú zo zbierok, ktoré E. Zmeták spoločne s manželkou D. Zmetákovou venovali galérii.
Literatúra: Güntherová-Mayerová, A.: Ernest Zmeták. Kresby a drevorezy. Bratislava 1949; Saučin, L.: Ernest Zmeták. Bratislava 1970; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1979; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1987; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999; Abelovský J. , Bajcurová K., Barczi J. : Posledný klasik. Ernest Zmeták umelec a zberateľ. Bratislava, SNG. 2011; Abelovský, J.: Ernest Zmeták (ed. Uľjana Zmetáková. Bratislava 2014.
Poradové číslo: | 36 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1953
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 67 x 47 cm
Značené: Značené vpravo dole vrypom "Zmeták", vľavo dole "Rabča"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku. Na podráme popis diela autorovou rukou.
„RABČA - POLHORA“
patrí do veľmi dôležitého obdobia tvorby Ernesta Zmetáka konca 40. a začiatku 50. rokov. Parížska picassovská iniciácia, rozhodujúca pre jeho vrstovníkov, má pre neho pramalú dôležitosť. Oveľa inšpiratívnejšia, ba v určitom zmysle i zlomová bola pre Zmetáka cesta do Talianska roku 1947. Je vôbec príznačné, že periodizácia Zmetákovho maliarskeho vývinu sa zvykne určovať nie podľa jeho štýlových premien, ale skôr v závislosti od miestopisu jeho výtvarných pobytov. V Ríme študuje Masacciove fresky a Cavalliniho mozaiky, maľuje v prístave Capri. Prvá Zmetákova talianska cesta mala však aj istý metaforický význam. Do Ríma prichádza akoby v šľapajách svojho učiteľa, aby z vlastnej skúsenosti spoznal ním toľko obdivovaných umelcov talianskej renesancie. Zmeták si však od začiatku, so zvláštnou neomylnosťou, volil zúženejší priezor podnetov: pred maliarmi vrcholnej renesancie dával prednosť umelcom quatrocenta, Masacciovi, Uccellovi, Castagnovi, Mantegnovi, ale nadovšetko Giottovi. Nemohlo to byť ani inak. Rovnako ako v novodobej maľbe i v jej historickej minulosti hľadal Zmeták vždy oporu skôr v príkladoch čistoty zmyslového maľovania, než v exhibíciách jeho výlučnej artistnosti. Z Talianska si však Zmeták priniesol i konkrétnejšie objavy: v jeho tamojšej tvorbe sa presadzuje neskôr záväzný kompozičný princíp krajiny s vysokým horizontom. Nešlo pritom o nejakú náhodnú extravaganciu, ale o logický výstup už predtým sformulovaného výtvarného názoru. Zanedbanie oblohy totiž znamenalo aj jednoznačné popretie dojmovosti, iluzívnej hĺbky priestoru. Výlučné upriamenie sa na predný obrazový plán, nebývalo nadsadilo jeho objemový dôraz. Krajina sa stala vypuklou, opticky expanduje z obrazového priestoru. Maľba sa takpovediac prepodstatnila v sochársku hmotu, tvárny predmet maliarovej analytickej vášne. Opisovaný neiluzívny spôsob "narábania" s tradičným plenérom, vecné akcentovanie krajiny ako čohosi prapodstatného, vyjavujúceho sa v obraze ako abstraktná entita "o sebe", potom Zmeták preniesol i do krajín, ktoré maľoval v závere nami sledovaného obdobia v Šiveticiach a v okolí Banskej Štiavnice (Talianska krajina, 1947; Na paši, 1948; Krajina zo Šivetíc, 1948; Poľná križovatka, 1948; Krajina s okolia Banskej Štiavnice, 1949).
Zoznam diel autora: