17. Marec 2015, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 44 000,- Čakáreň. 1980. Olej na plátne. 135 x 120 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 42 000,- Sediaca (Na červenej stoličke). Okolo 1973-74. Olej na plátne. 71 x 91 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností , 04.12.2012)
€ 38 000,- V izbe. 1975. Olej na plátne. 122 x 134 cm. (91. aukcia súčasného umenia, 18. 5. 2010)
€ 30 000,- Torzo. 1990. Olej, kombinácia techník na hrubom kartóne. 120 x 100 cm. (116. večerná aukcia , 08.04.2014)
€ 24 000,- Zátišie. 1974. Olej na plátne. 50 x 70 cm. (107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 14 800,- Dedina. 1970. Olej na plátne, 71 x 96 cm. (105. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 12.06.2012)
€ 14 100,- Objatie. 1987. Olej na plátne. 100 x 80 cm. (93. jesenná aukcia. 5. 10. 2010)
€ 10 788,02,- Rozhovor. 1969. Olej na plátne. 105 x 145 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
Literatúra: Matuštík, R. : Moderné slovenské maliarstvo. Bratislava 1965; Mojžišová, I.: Milan Paštéka. ARS 1970, 1-2; Hrabušický, A.: 60. roky. Výtvarný život, 1994, č. 2-3; Kol. Autorov: Milan Paštéka. Levice 2001.
Poradové číslo: | 260 |
Vyvolávacia cena: | 3 000 € |
Konečná cena: | 2 400 € |
Rok: 1987
Technika: Kresba ceruzou na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 51 x 40 cm
Značené: Značené vľavo hore "Paštéka 87"
Popis:
„Torzo“
je ukážkou existenciálne podmienenej, zrelej tvorby Milana Paštéku. Duchovná dráma jeho diel sa často dotýka hraníc grotesknosti. Ba dá sa povedať, že Paštéka je (popri Júliusovi Jakobymu) protagonistom takejto maliarskej filozofie v našom umení po roku 1945. Nová figurácia sa v súvislostiach slovenského umenia začala frontálne presadzovať okolo polovice šesťdesiatych rokov. Bola azda navýraznejším produktom znovuobjavovania európskej problematiky, existencionalizmu a najmä absurdného divadla: Jarryho, Ionesca, Sartra, Camusa, Mrožeka, Havla. Málokto si však vtedy uvedomoval, že v tomto politickom prostredí poetika absurdity existencie človeka dostávala prevrátený zmysel oproti európskym vzorom. Nebola prijímaná ako nadčasová metafora osudovej podmienenosti individuálneho bytia, ale oveľa viac ako priamočiare zrkadlenie situácií každodenného života. To, čomu sa ľudia na absurdnom divadle v skutočnosti smiali, neboli vypreparované filozofujúce symboly, ale vlastne len nadsázky všednej, každému dôverne známej, socialistickej reality života pred bránami divadla. Takto sa ťaživá absurdita prenášala do oslobodzujúcej katarzie grotesky. Dnes je už nespochybniteľné, že Paštéka vniesol do takéhoto názorového rozpoloženia našej novej figurácie svojský a originálny príspevok. Bol celkom neliterárny - prízvukujúci skôr prvoplánovú brutalitu a individuálne traumy, najčastejšie v podobe deformovaného ľudského torza v anonymnom, nepriateľskom priestore a teda viac optickú než duchovnú metaforu existenciálnej situovanosti moderného človeka. Nech už však Paštéka kládol akýkoľvek dôraz na intelektuálsky výklad absurdity, v každom prípade sa významová obojakosť stala poznávacím znamením, základom svojprávnosti Paštékovho príspevku k tradičným postupom novofiguratívnej maľby. Bez ohľadu na premeny ikonografie je v Paštékavých obrazoch stále prítomné napätie, znepokojujúci rozpor medzi duchovnosťou a animálnosťou, zámernou špekuláciou a nespútanou expresiou, drastickou otvorenosťou subjektívneho zaujatia a estétskym vychutnávaním fines jeho maliarskeho predvádzania.
Zoznam diel autora: