21. Apríl 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 7 000,- Láska na prvý pohľad. 2005. Akryl na plátne. 190 x 240 cm. (88. aukcia súčasného umenia, 27. 10. 2009)
€ 7 000,- Pianoctial (spoločne s Ivanom Divišom a Ladislavom Terenom). 1999. Akryl na plátne. 200 x 180 cm. (91. aukcia súčasného umenia, 18. 5. 2010)
€ 6 639,- Blaue Reiter. 1985-88. Olej na plátne. 148 x 200 cm. (64. aukcia súčasného slovenského umenia, 16. 5. 2006)
€ 4 800,- Nočná hliadka. (spoločne s Ivanom Divišom a Ladislavom Terenom). 2000. Akryl na plátne. 200 x 180 cm. (94. aukcia súčasného umenia, 26. 10. 2010)
€ 4 800,- Asisi (spoločne s Ivanom Divišom a Ladislavom Terenom). 2000. Akryl na plátne. 200 x 180 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
Biografia: Narodil sa 18. 8. 1959 vo Svodove – Želiezovciach. 1974 – 1978 študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave odbor propagačné výtvarníctvo – úžitkovú fotografiu, 1981–1987 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (VŠVU), na katedre reštaurovania, v ateliéri reštaurovania maľby u doc. I. Meszárošovej a doc. Vladimíra úradníčka. 1988 sa zúčastnil medzinárodného maliarskeho sympózia BUMA v Halle 1990–1991 absolvoval študijný štipendijný pobyt ceny G. v. Herdera na Akadémií výtvarných umení vo Viedni, v ateliéri prof. Arnulfa Rainera, 1993 absolvoval štipendijný pobyt Artest nadácie BINZ 39 v Zürichu, 1990–1995 pôsobil ako asistent na VŠVU v Bratislave, 1995 habilitoval za docenta na VŠVU v Bratislave, od roku 2001 vedie maliarsky ateliér na katedre maľby VŠVU v Bratislave (4. ateliér), 2005 bol menovaný profesorom na VŠVU v Bratislave, 1993 ako aj 1999 získal cenu ex aequo a 2002 získal cenu poroty na výstave Súčasná slovenská grafika XII., Štátna galéria Banská Bystrica 2004 sa zúčastnil 35. medzinárodného sympózia umelcov, Mestské múzeum, Győr, 2004 spolu s maliarmi S. Divišom a L. Terenom v rámci projektu Traja z pekného páru reprezentoval Slovensko na 26. Medzinárodnom bienále, v Sao Paulo v Brazílii. 2005 sa zúčastnil 1. medzinárodného sympózia grafiky, Factory v Ostrave, od roku 1985 zrealizoval vyše 50 samostatných výstav a autorských prezentácií doma i v zahraničí, jeho diela boli vystavené na mnohých skupinových výstavách a taktiež už od roku 1989 participuje na prezentáciách slovenského umenia v zahraničí.
Literatúra: Michalovič, Peter: Ivan Csudai Vita Brevis Ars Longa, Slovart, Bratislava 2010.
Poradové číslo: | 81 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1994
Technika: Intarzia - drevo, matované sklo, PVC
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: Výška 60 cm, priemer 43 cm
Značené: Značené "Csudai"
Popis:
Proveniencia
Z ateliéru umelca. Vystavované: Fragmente – slowakische Kunst der neunziger Jahre, Hochschule für Angewandte Kunst, Heiligenkreuzerhof, Viedeň, november, december 1994. Dielo je publikované in: Michalovič, Peter: Ivan Csudai Vita Brevis Ars Longa, Slovart, Bratislava 2010, s. 210, 213.
„VELVET I.“
je bezpochyby galerijnou prácou Ivana Csudaia z krátkeho obdobia prvej polovice 90. rokov, ktoré v jeho tvorbe vypĺňa tvorba niekoľkých pozoruhodných inštalácií (Mysticum, Velvet, 24 hodín: 60 minút). Umelcov monografista Peter Michalovič hovorí o intermezze, ktoré nakrátko prerušilo kontinuálne Csudaiove sústredenie na maľbu a kresbu. Predkladané dielo je súčasťou inštalácie Velvet (5 stolíkov, 5 rámov) pre bývalú kláštornú jedáleň v Heiligenkreuzerhofe . Csudai pre tento priestor vytvoril sériu intarzovaných stolíkov, ktorých ornamentálne vzory konkrétne odkazovali k historickým priestorom objektu. Ich povrch tvorí autorská intarzia, pripomínajúca majstrovskú prácu remeselníkov. Na prvý pohľad abstraktné, k rokoku odkazujúce, centrálne usporiadané vzory sú v skutočnosti symbolmi štyroch živlov: zajac, ryba, vajce a nádoba. Obrazce boli na základe osovej symetrie pospájané do dvojíc tak, aby spolu vytvárali nové vzory (lebka). Toto párovanie umožnilo „spojenie iného alebo rozdelenie rovnakého“, v ideovej rovine zasa spájalo historické, dobové remeslo so súčasným umením. Michalovič v tejto súvislosti zdôrazňuje, že ornament sa mení na symbol a tým sa aj radikálne mení význam inštalácie. „Pokiaľ v prípade ornamentu forma nadväzuje alianciu s matériou, to znamená s niečím beztvarým, teda amorfným, čo forma tvaruje a dáva jej definitívu, tak v prípade obrazcov, ktoré majú symbolickú povahu, forma nafväzuje alianciu s obsahom, pričom vzťah medzi formou a obsahom, medzi výrazom a významom je rovnovážny“.
Zoznam diel autora: