Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY AKTOV JÁNA MUDROCHA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 22 000,- Ležiaci akt. Okolo 1960. Olej na plátne. 88 x 120 cm. (112. jesenná aukcia výtvarných diel , 24.09.2013)
€ 13 900,- Ležiaci akt. Okolo 1950-55. Olej na plátne. 95 x 132 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel, 13.03.2012)
€ 9 227,91,- Ležiaci akt. 1955. Olej na plátne. 72 x 97 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
Poradové číslo: | 101 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 14 000 € |
Rok: 1955
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 74 x 98 cm
Značené: Značené vpravo dole "Mudroch 1955"
Popis:
„Ležiaca“
je galerijným dielom neskoršej tvorby Jána Mudrocha. Odkazuje a svojím spôsobom aj polemizuje s poňatím Mudrochovho maliarstva začiatku štyridsiatych rokov. Kým v pozadí výrazovosti predchádzajúcich katastrof a bombardovaní bol príklad Goyu, teraz prevládla dávne Mudrochovo okúzlenie Rembrandtom. Prvý obraz tohto radu -- Zvestovanie smrti (1939) bol inšpirovaný zlomkom Rembrantovho "Zvestovania", ktoré Mudroch ešte ako študent obdivoval v pražskej Národnej galérii. Bližšia analýza obrazu však skôr presviedča o tom, že ani v tomto prípade nešlo o jednoduchú nápodobu staršieho vzoru, ale o obmenu niektorých jeho štýlových efektov celkom v modernistickom duchu. Jasnozrivo na to poukázala Zita Kostrová: "... Mudroch sa o Rembrandta zaujímal z viacerých dôvodov. Priťahovala ho predovšetkým formálna dokonalosť kompozície budovanej na širokom rozpätí kontrastov svetla a tieňa, alebo ich splývania do jednoliatej kompaktnej atmosféry pokoja, či nekonečného trvania ustavičného pohybu. Zaujímal ho formálny prejav i vnútorný myšlienkový svet jeho umenia. Zdanlivo jednoduchá forma je nabitá výsostne pôsobivým vnútorným dramatickým dejom... Toto zaujatie Rembrandtom, jeho problémom svetla a tieňa, svedčí o Mudrochovej neobyčajnej bystrosti, pretože vidí v ňom umelca celkom moderného, stojaceho na začiatku umenia svetla, ktoré sa naplno rozvinie až v druhej polovici dvadsiateho storočia v celej samostatnej kapitole. Z tohoto hľadiska Mudrochov vzťah k Rembrandtovi doposiaľ nikto neocenil a nezhodnotil. Zvyčajne sa v ňom povrchne videl iba záujem o staromajstrovské techniky...". Najznámejšie diela "šerosvitnej" epizódy Mudrochovej maľby: imaginárne portréty a akty (Madona s čiernou svätožiarou I--III, 1939; Ležiaci akt pred zrkadlom, 1942; Ležiaci akt s kvetmi vo vlasoch, 1942--1943) i kytice a zátišia (Cudzia ruža, 1940; Zátišie s jablkami, začiatok 40. rokov; Kvety zla, 1941) sú zároveň vyvrcholením Mudrochovho umenia.
Zoznam diel autora: