22. September 2015, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 98 000 Akt ženy. 1932. Olej na plátne. 71 x 47 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
€ 62 000 Pri rieke. Okolo 1950. Olej na plátne. 38 x 45 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 45 000 Portrét architekta. Okolo 1962. Olej na plátne. 80 x 58 cm. (107. večerná aukcia, 13.11.2012)
€ 42 000 Veronikina šatka. Okolo 1970-75. Olej na sololite. 66 x 36 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 38 000 Práčky. 1936. Olej na plátne. 50 x 54 cm. (116. večerná aukcia , 08.04.2014)
€ 38 400 Spadnutý so psom . 1968. Olej na sololite, 52 x 60 cm. (115. jarná aukcia výtvarných diel , 11.03.2014)
€ 34 000 Ženy v kaviarni. Okolo 1955. Olej na kartóne. 29 x 45 cm. (109. jarná aukcia, 19.03.2013)
Poradové číslo: | 67 |
Vyvolávacia cena: | 9 500 € |
Konečná cena: | 7 600 € |
Rok: Okolo 1940
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 27 x 40 cm
Značené: Značené vpravo dole "Jakoby Gy"
Popis: „Procesia“
patrí do série hedonistických kompozícií Júliusa Jakobyho. Rozhodujúcu úlohu dostáva farebná pasta, rovnako aristokraticky vláčne nanášaná, ako plebejsky žiariaca hutnými pigmentami jakobyovského trojzvuku žltej, červenej a zelenej. Toto vzopätie senzuálnosti možno pozorovať už od začiatku päťdesiatych rokov v tradičnom mestskom žánri. Miesto rovravených, naráciou znejasnených “príbehov zo života” sa tu dostáva k slovu maliarske pôžitkárstvo, nezáväzné vychutnávanie optických predností námetu, koloristické senzácie slnkom presvetlených chvíľ pohody a odpočinku. Často v dielach plných podprahovej erotiky, zobrazujúcich milenecké dvojice, odpočívajúce či kúpajúce sa ženy. Pri všetkých týchto Jakobyho dielach si akosi nevdojak spomenieme na známu floskulu Henri Matissa o maliarstve, ktorého jedinou úlohou by malo byť vyjadrenie “rozkoše z jestvovania”.Začiatky Jakobyho umeleckého vývinu vyznačila séria pochmúrnych pohrebov a kalvárií. Kľúčovým okamihom Jakobyho maliarstva však bol až rok 1929. V niekoľkých významných dielach z tohoto a nasledujúcich rokov prebral príklad Cézanna. Bolo to však len kompromisné prijatie princípov neiluzívnej, protokubistickej výstavby obrazovej kompozície. Nebudovalo na stavebnej funkcii farebnej škvrny, ale na "valérovaní", jemnom rozmývaní olejovej farby, s ktorou maliar zaobchádzal akvarelovým spôsobom.
Zoznam diel autora: