22. September 2015, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 12 500,- Strážkyňa Slovenska. Okolo 1938 - 42. Kresba akvarelom, tušom na papieri. 86 x 33 cm. (123. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 09.06.2015)
€ 7 200,- Pod Kriváňom. 1936. Kresba uhľom, ceruzou na papieri. 35 x 24 cm. (108. zimná aukcia, 04.12.2012)
€ 5 900,- Slovenský chlapec. Okolo 1950. Kresba štetcom, tušom, uhľom na baliacom papieri. 164 x 105 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
€ 5 900,- Slovenské dievča. Okolo 1950. Kresba štetcom, tušom, uhľom na baliacom papieri. 164 x 105 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
€ 4 700,- Alegória úrody (návrh na sgrafito). Okolo 1950. Kresba štetcom, tušom, uhľom na baliacom papieri. 158 x 122 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
€ 3 684,52,- Zima. Okolo 1913. Akvarel na papieri. 42 x 52 cm. (4. zimná aukcia, 16. 12. 1997)
€ 2 257,19,- Bieda (Utrpenie, Nezamestnaný). 1933. Bronz. Výška 32,5 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
€ 1 600,- Chudobná rodina. Okolo 1925. Bronz, mramorový podstavec. Výška 34 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
Biografia: Narodil sa 11. 3. 1900 v Hliníku nad Hronom, zomrel 22. 3. 1965 v Bratislave. 1911-15 študoval na gymnáziu v Banskej Bystrici, 1915-18 na učiteľskom ústave Turčianskych Tepliciach, 1922-26 na Umelecko-priemyslovej škole (prof. Mařatka) a Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Španiel).
Literatúra: Abelovský, J. , Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Sloevnska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 78 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 1 500 € |
Rok: 1934
Proveniencia: K predkladanému dielu nie je doložená jeho edícia a ani poradové číslo odliatku.
Technika: Bronz, mramorový podstavec
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: Výška 19 cm
Značené: Značené vpredu vpravo "Majerský 34"
Popis: Diela Ladislava Majerského najvýraznejšie ovplyvnila charakteristická tvarovosť českého sociálneho civilizmu (Milenci, Bozk, 1932;). Sociálny civilizmus podnietil ako špecifické štýlové a motivické hnutie v českom sochárstve Oto Gutfreund. Nástup sociálneho civilizmu v Čechách však podmienili širšie súvislosti -- tak ako aj napovedá názov tohto voľného hnutia -- spoločenské dôvody. Vyplynul z optimistickej atmosféry dvadsiatych rokov, zo všeobecnej situácie v Európe, poznamenanej vzostupom hospodárstva počas prvej povojnovej konjuktúry (svoj odraz našla v hnutí tzv. novej vecnosti). V podmienkach prvého československého štátu z vlny nadšenia z "národného" oslobodenia a začiatkov budovania demokratického poriadku ovládajúceho spoločnosť, s ktorou sa objavila aj nová možnosť integrovať sochárstvo so základmi kolektívnej celonárodnej energie. Okrem toho koncepcia novej vecnosti, nepatetických námetov z civilného života, mala dôvody rýdzo výtvarné. Určila novú stavebnosť sochy, mala dôsledky na jej kompozičnú a objemovú uzavretosť, idúcu proti impresionistickej nadvláde malebnosti formy a povrchu: jej znakovosť bola záležitosťou vecnej, zhrňujúcej formy, ktorá nebola symbolom, ale obrazom reality.
Zoznam diel autora: