22. September 2015, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 27 000,- Slovenská krajina. 1936. Olej na plátne. 60 x 81 cm. (105. letná aukcia, 12.06.2012)
€ 27 000,- Les. 1962. Olej na plátne. 101 x 35 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 27 000,- Maky. 1960. Olej na lepenke, 100 x 51 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 12 800,- Kompozícia I.. 1975. Olej na plátne. 65 x 33 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
€ 12 800,- Kompozícia II.. 1975. Olej na plátne. 65 x 33 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
€ 10 620,- V noci. 1995-96. Olej na plátne. 66 x 60 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
Biografia: Ester Šimerová-Martinčeková (rod. Fridriková) sa narodila 23. 1. 1909 v Bratislave. V závere gymnaziálnych štúdií (1919--1927) navštevovala súkromnú školu G. Mallého v Bratislave. 1927--1929 študovala na Académie Julien v Paríži, 1929--1930 na Académie de ľ art moderne (prof. Léger, Exterová, Marcoussis, Ozefant), 1930--1932 na súkromnej maliarskej škole A. Exterovej v Paríži. Štúdiá jej umožnila finančná podpora jej otca ing. D. Fridrika, ktorý sa po rozvode s matkou trvalo usadil v USA. 1931 vystavovala v Prahe, bola prijatá za členku Umeleckej besedy. 1932 návrat z Paríža, usadila sa v Bratislave, členka Umeleckej besedy Slovenskej. 1933--1937 dlhšie študijné pobyty v Paríži, cesty po Európe, 1934 pobyt v ZSS 1939--1943 žila s manželom českého pôvodu prof. MUDr. Šimerom v Plzni. 1941 jej v Plzni protektorátne úrady zatvorili výstavu ako prejav "entartete kunst". Jej manžel bol v auguste 1942 za napomáhanie páchateľom atentátu na ríšskeho protektora Heydricha zatknutý, 1943 popravený. 1943--1945 žila v Prahe, 1945 návrat do Bratislavy. 1946 vstup do Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta, stala sa predsedníčkou Bloku Slovenských výtvarníkov. Členka slovenskej delegácie na I. zasadnutí UNESCO v Paríži. 1949 členka Ústredného zväzu československých výtvarných umelcov. Od 1951 žila na Liptove, od 1954 v Liptovskom Mikuláši.
Literatúra: Peterajová, Ľ.: Ester M. Šimerová. Bratislava 1966; Peterajová, Ľ.: Ester M. Šimerová. Bratislava 1978; Peterajová, Ľ.: Ester Martinčeková Šimerová. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1994; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 94 |
Vyvolávacia cena: | 2 500 € |
Konečná cena: | 2 000 € |
Rok: Okolo 1955
Technika: Akvarel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 31 x 55 cm
Značené: Značené vľavo dole značkou „EŠM“
Popis:
„Slovenská krajina“
odkazuje k tvorbe Ester Šimerovej zo zlomového obdobia rokov 1935 – 36. Známe diela z okolia roku 1935 -- dva varianty Kompozície (1935), či Plachetnice (1936) sú síce nesporným vyvrcholením racionálnej, špekulatívnej línie Šimerovej maľby, ale v čase svojho vzniku boli svojou do seba obrátenou významovou rečou osamotené. Zrod druhej -- pravdepodobne najdôležitejšej -- línie vrcholu Šimerovej predvojnovej maľby sa zvykne datovať do obdobia jej liečenia, ktoré využila na maliarske potulky okolím Rajca a Banskej Bystrice. Dlhodobý kontakt s slovenskou horskou prírodou mal pre dovtedy "parížsku" maliarku mesta, veľkomesta nepochybný inšpiratívny význam: objavil pre ňu celkom novú látku, ktorá logicky plodila nové obsahy. Maliarka však v istom slova zmysle bola na zmenu pripravená, jej potreba sa skryto ohlasovala už skôr. Zdôrazňovali sme už obsahové pozadie štýlových inovácií maľby rokov 1932--1934. Zátišia z tohoto obdobia však okrem toho signalizovali i posuny významov. Predbežne len na úrovni ikonografie -- ich predmetom už nebol "mŕtva", špekulatívna reč civilizačných produktov, ale "dynamika prírodných tvarov a pohybov. Voda, vegetácia, ryby, vtáci... Spiritualistický svetonázor oduševňujúci prírodné dianie ju viedol k tomu, že z takéhoto aspektu preciťovala a transponovala toto dianie ako dynamické a kreatívne." (Ľudmila Peterajová). Rovnako by sme zjednodušovali, keby sme od tematickej adresnosti Šimerovej slovenských krajín (Stromy, 1935; Strom v krajíne,1935; Slovenská krajina, 1936; ale najmä -- Vtáci nad horami, 1935) odvodzovali kacírsku premenu parížskej kozmopolitky na slovenskú nacionalistku. Napokon, tomu bránia len o trochu neskoršie kresby a maľby z Dalmácie (Mestská krajina -- Z Dalmácie, 1936, Domy a stromy, 1936), svojím národne ľahostjným civilizmom, oslavou "urbánneho". Išlo zrejme o niečo celkom iného -- Šimerová vo svojich tajomne symbolických krajinách prvý raz plnohodnotne doriešila východiskový, stály problém jej maliarskeho programu: ako dať obrazovému predmetu metafyzický rozmer, vyjadriť jeho "dušu", prekročiť jeho vizuálnu jednoznačnosť.
Zoznam diel autora: