10. November 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 180 000 Po žatve. 1922-24. Olej na plátne. 76 x 51 cm .(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 176 000 Slovenská rodina. Okolo 1938-40. Olej na plátne. 70 x 100 cm. (100. večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 120 000 V jeseni - Turiec. 1947. Olej na plátne, 63 x 83 cm. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
€ 98 000 Z bošáckeho kraja. 1943. Olej na plátne. 84 x 65 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 90 000 Na pole (Liptov). 1930 - 32. Olej na plátne. 52 x 75 cm. (119. večerná aukcia , 11.11.2014)
€ 87 000 Z Tisovského kraja. 1946. Olej na plátne, 66 x 47 cm. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
Biografia: Narodil sa 21. 9. 1888 v Kostolišti, zomrel 28. 6. 1971 v Malackách. 1903-6 učeň maliarstva a natierčstva v Hodoníne, 1906-9 maliarsky tovariš vo Viedni, kde 1908-9 navštevoval súkromnú maliarsku školu E. Neumanna. 1909-13 študoval na súkromej krajinárskej škole A. Kalvodu v Prahe. 1910 prvýkrát vystavoval spolu s Kalvodom a spolužiakom J. Štemberom v Novej Kdyni. 1913 účasť na výstave v pražskom Rudolfíne a na jubilejnej výstave Združenia výtvarných umelcov moravských. 1913 cesta do Veličnej na Orave. 1910-44 s Kalvodovou školou viacero maliarskych ciest do okolia Křivoklátu a na Moravské Slovácko. 1914 získava v Prahe svoj prvý ateliér - žije a pracuje tu až do 1939. 1915 prvá samostatná výstava v Rohatci. 1915-18 žil a pracoval v Miloňoviciach na Šumave. 1920 cesta na Oravu, Spiš a Liptov, prvýkrát vystavuje na Slovensku so Spolkom slovenských umelcov v Martine a Bratislave. 1922 študijná cesta do Talianska a Juhoslávie. 1923 opäť cesta do Talianska. 1926 ako prvý Slovák sa zúčastňuje Bienále v Benátkach. 1927 cesta do Paríža, 1930 do Nemecka, Holandska, Belgicka, Francúzska, Maroka. 1934 účasť na Bienále v Benátkach. 1936 cesta do Leningradu a Moskvy. Vystavuje na Svetovej výstave v Paríži, vyznamenaný striebornou medailou za obraz Krajina z Terchovej. 1939 odchádza z Prahy a usadzuje sa v Martine. 1940-1941 ako mimoriadny profesor zorganizoval a viedol Oddelenie kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT, stal sa predsedom Spolku slovenských výtvarných umelcov. 1958 sa presťahoval do štátom vybudovaného ateliéru s obrazárňou v Martine. Ako protihodnutu daroval štátu 5.000 vlastných diel (1964), ktoré sa stali základom zbierkových fondov Múzea Martina Benku (1973).
Literatúra: Cincík, J.: Martin Benka. Bratislava 1935; Váross, M.: Martin Benka. Bratislava 1952; Váross, M.: Martin Benka. Výber z olejomalieb. Bratislava 1955; Petránsky, Ľ.:Martin Benka. Bratislava 1977; Zborník Martin Benka a slovenská kultúra. Bratislava 1978; Chmelová, E.: Martin Benka, Príbeh maliarovho života. Bratislava, 1980; Váross, M.: Martin Benka. Bratislava 1981; Baranovič, Š. -Zaťková, Ľ.: Martin Benka - sprevodca po živote a diele. Martin 1988.
Poradové číslo: | 34 |
Odhadovaná cena: | 100 000,00 – 150 000,00 € |
Konečná cena: | 146 000 € |
Rok: 1932
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane autorský štítok písaný rukou
Martina Benku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 81 x 96 cm
Značené: Značené vpravo dole "M. Benka"
Popis:
„Z Detvy“
je vyslovene galerijné dielo, pochádzajúce z najlepšieho tvorivého obdobia Martina Benku. Benkova maľba v rokoch 1921--1927 mnohé z jeho zámerov len kompromisne naznačila. K ich plnohodnotnému dopovedaniu došlo až v syntéze prvej polovice tridsiatych rokov. Vo väčšine obrazov tej doby viac, ba rozhodujúcim spôsobom zdôraznil úlohu figúry: "... ich spoločnou črtou je motív jednej alebo viacerých postáv vynárajúcich sa z neviditeľnej priehlbne smerom dopredu, k divákovi... Touto skladbou figurálneho výjavu dosiahol organickú zrastenosť ľudskej postavy s terénom, ktorého prudké zvlnenie zapríčiňuje kontrast "vystupujúcich" a "ponárajúcich sa" figúr v pomerne plytkom priestore..." Maliarsky tvar sa stáva celkom neosobný, zbavený predchádzajúcej záľuby v arytmických, samoúčelných odbočkách. Všetko sa sústreďuje na jednoznačnosť obrazového celku. Takto dosiahnutú obrazovú suverenitu novej maliarskej reči však Benka nakoniec v profilujúcich prácach obodobia syntézy využil v duchu starých, už poznaných symbolických ctižadostí. Stala sa mu prostriedkom priam nadľudskej monumentalizácie krojovanej figúry, jej kompozičnej adorácie v celkom ideálnom, nadčasovom svete akéhosi mýtického slovenského Parnasu (Na zákrute, 1931; Trávnice, 1931; S batohmi (Dve ženy s batohmi), 1931; Drevorubači pod Salatínom, 1931; Cestou na salaš, 1933; Matkina pieseň, 1933; Zo žatvy (Lôm), 1934; Dve ženy, 1933--1934; Na pole, 1934; Horské ženy liptovské, 1936; Zo žatvy (Sliače), 1937; Krajina z Terchovej, 1937). V tejto súvislosti si treba zvlášť ujasniť, z akých mimovýtvarných zdrojov vlastne Benka čerpal konkrétne obrazové prvky svojej slovenskej utópie: "Ak sa dívame na Benkovo maliarske dielo, zisťujeme, že preň bola rozhodujúcejším inšpiračným prameňom slovesná a hudobná podoba ľudovej obraznosti než, povedzme, u Ľuda Fullu, ktorý už vychádzal v podstatne väčšej miere z výtvarnej podoby ľudovej obraznosti... S istou dávkou zjednodušenia možno povedať, že z Benkovho spojiva s ľudovou tradíciou, najmä prostredníctvom folkloristických prejavov, nepriamo vyplýva metaforickosť a alegorickosť jeho výtvarného prejavu. Obsahy a formy umeleckej tvorivosti ľudu nespodobuje, ale prehodnocuje a typizuje do krajinársko-figurálnych obrazov, ktoré majú zmysel ako reálne symboly a alegórie vybraných myšlienok a pojmov..." (Marian Váross).
Zoznam diel autora: