10. November 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 8 630 Krst. 1935. Olej na plátne. 96 x 105 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
€ 8 630 Krst. 1935. Olej na plátne. 96 x 105 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
€ 5 443 Renesančná madona. 1941. Olej na plátne. 91 x 72 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
€ 5 145 Koncert v prírode. 1933. Olej na plátne. 102 x 79 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
€ 5 000 Schúlená.. Okolo 1940-50. Olej na plátne. 74 x 84 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 4 813 Krst. Nedat. Olej na plátne. 94 x 104 cm. (17. jesenná aukcia, 28. 9. 1999)
€ 4 000 Pltníci. Okolo 1930. Olej na plátne. 81 x 59 cm. (106. jesenná aukcia, 25.09.2012)
Biografia: Narodil sa 7. 11. 1892 v Budapešti, zomrel 18. 9. 1967 v Banskej Bystrici. Od 1907 zámočnícky učeň v strojárskych závodoch Láng v Budapešti, neskôr štúdiá na reálnom gymnáziu a zároveň na sochárskej škole K. Szödyho. Od 1911 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ferenczy) a na Akadémii výtvarných umení vo Viedni (prof. Klimt, Rauchinger). Súčasne študijný pobyt v Mníchove. Do 1914 pôsobil v Budapešti, 1914-17 vojnový kresliar divízneho štábu rakúsko-uhorskej armády. Od 1917 žil a tvoril v Banskej Bystrici. 1920 založil menšinový spolok Jednota výtvarných umelcov Slovenska v Banskej Bystrici, 1920-37 bol jeho správcom. Samostatne vystavoval v Budapešti (1914), Prahe (1922), Bratislave (1925), Brne (1925). Súbornú výstavu mal v Banskej Bystrici (1962, Stredoslovenská galéria).
Literatúra: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945. Bratislava 1960, str. 132-3; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 38 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1960
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane autorský štítok s popisom diela. Oceňovacia nálepka n.p. DIELO z roku 1975.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 78 x 100 cm
Značené: Značené vpravo dole "J. Flaché"
Popis:
„Dve matky“
vynikajúcim spôsobom odkazujú k vrcholu medzivojnovej tvorby Júliusa Flacheho. Banskobystrický maliar maďarského pôvodu prešiel podobnou vývinovou cestou, ako väčšina druhej generácie našich secesných expresionistov: sociálnym uzemnením secesného základu, lekciou cézanizmu a nakoniec žánrovým expresionizmom. Jeho vzťah k secesii pritom nemal ráz len sprostredkovaného poučenia jej maďarským variantom. Po štúdiách na budapeštianskej akadémii u protagonistu nagybánskej školy Károly Ferenczyho odchádza totiž do Viedne ku Gustávovi Klimtovi. Všestranne rozhľadenému umelcovi, príležitostnému básnikovi nechýbali ani širšie spoločenské ambície: podnietil založenie už spomínaného menšinového výtvarného spolku Jednoty výtvarných umelcov Slovenska. Približne od roku 1914, ale najmä od príchodu a definitívneho usadenia sa v Banskej Bystrici už prekonal nesúrodé začiatky zjednotené len dôslednou secesnou dekoratívnou štylizáciou farebnej škály (Ležiaci akt, 1914--1920) a dopracoval sa k nezameniteľnému, ľahko identifikovateľnému autorskému štýlu. Vyznačoval sa zvláštnym, akvarelovým narábaním olejomaľbou (nie nepodobnému jednej línii cézannovskej žánrovej maľby Júliusa Jakobyho). Rozmývaním maliarskej hmoty do jasne ohraničených, fazetovo k sebe prikladaných farebných plôch, spolu s efektmi presvitajúcich lazúr a podkladu sledoval dva ciele. Jednak tým dosahoval lapidárnu organizáciu obrazového priestoru s priznanou konštruktívnosťou tvarov figúr a ďalších obrazových predmetov a jednak týmto spôsobom zachovával pocit ľahkosti, bezprostrednosti maliarskeho prednesu. Kolísanie medzi secesnou lineárnosťou a cézanistickou skladobnosťou tak vyústilo do programovej expresivity. Tento štýlový základ potom "obaľoval" diferencovanými významovými poukazmi -- odovzdanou nostalgiou a sentimentalitou sociálneho vcítenia (Nezamestnaný, 1932), symbolistickými obrazovými zostavami osamelého človeka na pozadí rozbúrenej prírody (Autoportrét, 1926; Autoportrét, 1930; Muž na štítoch, 1933), ale najmä konfliktnou, dynamickou štylizáciou pracovného ľudového žánru. Flacheho diela ako Na píle -- Drevorubači 1932; V zákrute, 1935 sú viac než len záznamom vypätých okamžikov práce lesných robotníkov. Chcú byť aj metaforou odvekého boja človeka s nespútaným prírodným živlom, "prapôvodného" vzťahu vidieckych ľudí ku krajine, svetu, univerzu.
Zoznam diel autora: