10. November 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 90 000 Výkrik beznádeje. Okolo 1920-24. Olej na kartóne. 60 x 76 cm. (98. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 07.06.2011)
€ 48 131 Divadelná šatňa (Zuzana a starci). Okolo 1920-40. Olej na plátne. 172 x 190 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
€ 48 131 Alegorická kompozícia. Okolo 1914. Olej na plátne. 96 x 116 cm. (81. jesenná aukcia, 7.10. 2008)
€ 24 000 Jesenný les. Okolo 1910 – 14. Olej na kartóne. 61 x 78 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
€ 18 400 Jeseň. Okolo 1940. Olej na plátne. 80 x 105 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností , 04.12.2012)
€ 16 600 Údolie Hornádu na jesen. Okolo 1914. Olej na kartóne, 63 x 78 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel , 13.03.2012)
€ 16 596 Búrlivá krajina. Pred 1914. Olej na kartóne. 60 x 74 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
Biografia: Narodil sa 25. 4. 1882 v Košiciach, zomrel 3. 7. 1965 v Košiciach. Od 1904 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo), od 1906 na akadémii výtvarných umení v Mníchove, od 1907 na na Académie Julien v Paríži. 1908-14 žil v Košiciach, 1914-16 na fronte, 1916-20 v ruskom zajatí, od 1920 sa trvalo usadil v Košiciach. Samostatne vystavoval v Košiciach (1912, 1924), Bratislave (1924), Prahe (1924). Súborné výstavy mal v Košiciach (1958, Krajská galéria, 1962, Krajská galéria, 1972, 1983, Východoslovenská galéria, 1995, Galéria J. Jakobyho), v Bratislave (1962, ZSVU), Prešove (1958), Berlíne (1966, s F. Gibalom), Trenčíne (1976).
Literatúra: Saučin, L.: Výtvarné umenie na východnom Slovensku 1918-1938. Košice 1964, str. 29-31 a 46; Štraus, T.: Anton Jasusch a zrod východoslovenskej avantgardy dvadsiatych rokov. Bratislava 1966; Haščáková-Vízdalová, G.: Profily. Stručný prehľad výtvarných umelcov pôsobiacich na východnom Slovensku od 1900 po súčasnosť. Košice 1982, nestr.
Poradové číslo: | 44 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1932-33
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 80 x 96 cm
Značené: Neznačené
Popis:
„Traja králi“
sú z umelecko-historického a zberateľského zreteľa zaujímavým dielom. Patria k tým ojedinelým dielam Antona Jasuscha, ktoré uchovali kvalitu jeho najvýznamnjšieho tvorivého vzopätia rokov 1921-1924. Z Jasuschovej neskoršej, kvalitatívne rozkolísanej medzivojnovej maľby (téma mestskej periférie a najmä vidiecke motívy) stojí totiž za zmienku najmä "ensorovské" obdobie rokov 1932--1933. Záujem o tému divadla a cirkusu, ale predovšetkým metaforický motív masiek a karnevalu v mnohom pripomenulo prvotné myšlienkové východiská. Predtým dosiahnutú filozofickú hĺbku, fascinujúce a presvedčivé osobné zaujatie však tieto i ostatné neskoršie Jasuschove obrazy už na výnimky nedosiahli.Bratislavská výstava roku 1924 zavŕšila najšťastnejšie obdobie Jasuschovej tvorivej dráhy. Ale nielen to. Tým, že sa konala práve v hlavnom meste Slovenska znamenala dnes už ťažko doceniteľný kultúrny prielom. Uvedomme si -- výboje košickej, či komárňanskej moderny boli dovtedy pre Bratislavu neznámym pojmom. Roku 1924 bol Benka ešte len na počiatku svojho druhého umeleckého vrcholu (jeho rané secesné diela boli na Slovensku prakticky neznáme). Rovnako počiatočné experimenty Alexyho, Bazovského, či Galandu zostávali predbežne skryté pred očami verejnosti v súkromí ateliérov (istú informáciu o najnovších modernistických pohyboch poskytla len bratislavská výstava Alexyho, Mallého a Foltýna v roku 1921). Bol to teda prvý modernistický čin, prijatý do súvislostí celonárodnej kultúry: "(Jasuschova tvorba) stavala nepripraveného diváka bezprostredne pred skutočnosť novej umeleckej estetiky. Secesia, symbolizmus, futurizmus, expresionizmus a pod. prestali byť mýtickými, iba v teoretickej rovine diskutovanými všeobecnými pojmami, ale stali sa v slovenskom umení skutočnosťou, ktorú nebolo možné obísť a ku ktorej bolo treba zaujať stanovisko...". (Tomáš Štrauss). Jasusch ešte v roku 1924 reprízoval bratislavskú kolekciu v Prahe. Výstava však nemala prakticky žiadny ohlas. Od Herwartha Waldena dostal pozvanie na vystavovanie v berlínskej galérii Sturm. Nemal však peniaze ani na to, aby dopravil vlastné diela z Prahy domov... Toto všetko -- spolu s totálnym finančným neúspechom bratislavskej výstavy -- donútilo umelca, aby všetky vystavované obrazy predal na dražbe. Získal ich ten najoprávnenejší záujemca: Jasuschov bezvýhradný obdivovateľ, verný zástanca v zúrivých polemikách vyprovokovaných Jasuschovým radikálnym umeleckým činom. Majiteľom Jasusuchových najlepších diel a v neskorších neprajných dobách i jediným ich starostlivým kustódom a propagátorom sa stal -- celkom paradoxne -- slovenský nacionalistický novinár Jur Koza Matejov.
Zoznam diel autora: