10. November 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL KAROLY KERNSTOKA DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 79 440,- Lesnatý kraj. 1910. Olej na plátne. 86,5 x 112,5 cm. Budapešť 2012
€ 77 760,- Pri potoku. Okolo 1908. Olej na plátne. Budapešť 2012
€ 57 150,- V ateliéri. Olej na plátne. 87 x 120 cm. Budapešť 2008
€ 49 420,- Bozk. 1899. Olej na plátne. 178 x 130 cm. Budapešť 2012
€ 30 509,- Jar. Olej na plátne. 53 x 74,5 cm. Budapešť 2012
Literatúra: Thieme, U., Becker, F., Volmer, H.: Allgemeines lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart. Leipzig 1907-1950; Vollmer, H.: Allgemeines Lexikonder bildenden Künstler des XX. Jahrhunderts. Leipzig 1956; Horváth, B.: Kernstok Károly, (Kernstok Füzetek, 1), Tatabánya, Kernstok Károly Művészeti Alapítvány 1993.
Poradové číslo: | 37 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1920
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. K dielu je priložený certifikát Nemes galérie v Budapešti zo dňa 2. 6. 2014. Vystavované: "Országunk titkos ereje". 100 év 100 muvész. Budapešť. Bazilika sv. Štefana (august - október 2007). Publikované in.: Gassama-Szabó, B., Wittek, Zs.: Festomuvész a a korabeli sajtó irásaiban. Budapešť 2005, s. 131; Országunk titkos ereje. 100 év 100 muvész. Budapešť 2007, s. 31.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 100 x 87 cm
Značené: Značené vľavo dole "KK"
Popis:
„Mojžiš a pastieri“
sú raným dielom maďarského modernistu Károly Kernstoka. Biblický námet (kniha Mojžišova 2:17. "Midjánsky kňaz mal sedem dcér, ktoré prišli načerpať vodu do válovov a napojiť stádo svojho otca.... vtom prišli pastieri a odohnali ich. Mojžiš však vstal, pomohol im a napojil ich stádo...") sa mu stal dôvodom pre štylizáciu výjavu do polohy vypätého expresionizmu. Narodil sa 23. 12. 1873 v Budapešti, zomrel 9. júna 1940 tamže. 1892 študoval v Mníchove u Simona Hollosyho, 1893-96 v Paríži na Académie Julian. 1897 sa vracia do Budapešti. Ovplyvnený tvorbou francúzskych fauvistov začína maľovať scény z vidieckeho života v žiarivých farbách. 1905 sa usadil v Nyergesújfalu, kde zdedil majetky. Patril ku kľúčovývm postavám skupiny Neos, ktorá radikálne vystúpila proti naturalizmu Nagybánskej školy. 1906 odchádza Kernstok do Paríža, kde sa zoznamuje s tvorbou Henri Matissa. Po návrate iniciuje založenie skupiny Osma (1909-1912), ku ktorej členom patrili Tihanyi, Róbert Berény, Dezső Czigány, Béla Czóbel, Ödön Márffy, Deszső Orbán a Bertalan Pór. 1919 po páde Maďarskej republiky rád emigroval do Berlína. 1926 sa vracia späť do Budapešti, kde zotrval až do svojej smrti. V záverečnom období sa Kernstok zaujímal o etruské umenie. Významné miesto v rámci jeho tvorby zastáva aj grafická tvorba, zvlášť medirytina. Popri vlastnej tvorbe sa venoval aj reflexii umenia, pravidelne prispieval do dobových periodík. 1951 sa v Budapešti konala retrospektívna výstava jeho diela.
Zoznam diel autora: