10. November 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 64 000 Traja chlapi. 1967. Olej na plátne. 70, 5 x 100 cm. (116. večerná aukcia , 08.04.2014)
€ 31 000 Ženy z Mičinej. Okolo 1965. Olej na plátne. 79 x 50 cm. (90. jarná aukcia, 9. 3. 2010)
€ 28 000 Žena s batohom. 1965. Olej na plátne. 66 x 58 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 17 900 Žena. 1970-75. Olej na plátne. 90 x 78 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 15 700 Akt. Okolo 1970. Olejová tempera na hrubom papieri. 62 x 40 cm. (122. večerná aukcia, 21.04.2015)
Biografia: Narodil sa 11. novembra 1930 v Tekovských Lužanoch. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1950 – 1955, doc. Ľudovít Fulla, Ernest Zmeták, Bedrich Hoffstädter, Dezider Milly), po skončení štúdia žil v Dolnej Mičinej a v Martine, roku 1958 sa presťahoval do Bratislavy, kde žije a tvorí. Patril k mladým umelcom, ktorí proti dogmatickému uplatňovaniu socialistického realizmu razantne postavili úprimnosť a vnútornú autenticitu výpovede, umenie „pevných a prostých tvarov“. Bol zakladajúcim členom Skupiny Mikuláša Galandu (1957), na XXIII. Bienále v Benátkach (1966) získal Cenu Osvalda Liciniho.
Literatúra: Čepan, Oskár: Na hraniciach reality a mýtu (Laluhov maliarsky vzorec). In: Slovenské pohľady, 107, 1991, č. 6, s. 102-111; Kubíková, Klára: Milan Laluha. Kresby a maľby 1955 – 1997. Kat. výst. SNG. Bratislava 1997; Kolektív: Laluha. Bratislava 1997; Mojžiš, Juraj: Galandovci 1. Trenčín 2003; Mojžiš, Juraj: Galandovci 2. Trenčín 2004.
Poradové číslo: | 83 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1975
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 58 x 68 cm
Značené: Značené vpravo dole "M. Laluha"
Popis:
„Z poľa“
je ukážkovým dielom Milana Laluhu zo sedemdesiatych rokov. Špičkové diela tohto obdobia zdôrazňujú nadovšetko kresbovú osnovu obrazu: “... kresba je vnútornou stavbou, lešením Laluhových obrazov. Líniou bravúrne cizeluje kresbovú esenciu svojich kompozícií, modeluje tvary zvnútra, monumentalizuje ich kontúrou, vytvára dynamické priestorové a perspektívne zostavy. Raz plynie melodicky mäkko, inokedy je úsečná, tvrdá a hranatá. Pre umelca je samostatným konceptom, svetom o sebe, ale aj nevyčerpateľným zdrojom riešení, pričom mnohé motívy prenáša do iného média, do maľby...“ (Katarína Bajcurová). Zároveň však tvary oživuje farbou – typickým žiarivým, až ohnivým akordom, k červenej a žltej pridáva zelenú a modrú farbu, doplňuje kontrastom čiernej a bielej. Raz volí mäkkú farebnú stupnicu, inokedy siahne po potemnelých tónoch a výsledkom je tlmený šerosvit. Tematizuje tu duchovné rodisko svojej tvorby, stredoslovenskú dedinu Dolná Mičiná, krajinu detstva a mladosti, ktorá sa mu stala umeleckým osudom. Nie je ale maliarom púhych folklórnych námetov. S mimoriadnou, priam halucinačnou posadnutosťou variuje vo svojej tvorbe rozmanité podoby tohto sveta: dedinu v nočných a denných podobách, stromy i domy, zátišia, ženy a mužov, koscov i hrabačky. Výsledkom je obraz pohybujúci sa na zvláštnej hranici zobrazujúceho a nezobrazujúceho, tradičného námetu a netradičnej, modernej formy, archaickosti a novátorstva. Obraz ako zvláštna vizuálna fikcia a poetická metafora zároveň.
Zoznam diel autora: