10. November 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 6 472 Symbolika. 1926. Olej na plátne. 45 x 45 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
€ 4 800 Kosec a kvet. Okolo 1928-30. Akvarel na papieri. 40 x 26 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
€ 4 000 Vývrať. Okolo 1930. Olej na kartóne. 41 x 53 cm. (87. jesenná aukcia, 6. 10. 2009)
€ 4 000 Na okraji jesenného lesa. 1927. Pastel na kartóne. 48 x 56 cm. (116. večerná aukcia , 08.04.2014)
€ 3 600 Akt. Okolo 1930. Olej na plátne, dublované. 43 x 29 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
€ 3 485 Žena v brezovom háji. 1932. Olej na plátne. 58 x 83 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
Biografia: Narodil sa 9. 11. 1898 v Bodiciach - Liptovskom Mikuláši, tragicky zahynul 18. 9. 1935 pod Ďumbierom v Nízkych Tatrách. V mladosti sa mu súkromne venoval rodinný priateľ P. J. Kern. 1916 narukoval, bojoval na talianskom fronte. 1919 vystavoval ako hosť na prvej povojnovej výstave budúceho Spolku slovenských umelcov v Liptovskom Mikuláši. 1919-20 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo), 1920-21 na Akadémii výtvarných umení v Krakove (prof. Jarocki). Od 1921 študoval striedavo v Nemecku (Berlín, Hamburg) a v Budapešti, navštívil maliarsku kolóniu v Gödölö. 1924-26 študoval v súkromnej škole H. Hofmanna v Mníchove, kde ho podporoval A. Kubínyi. Od 1926 žil v Bodiciach. 1930 s Bazovským študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930-35 intenzívna spolupráca a spoločné výstavy s Bazovským a Alexym. Aktívne sa podieľal na začiatkoch činnosti Alexyho maliarskej kolónie v Piešťanoch (1935). Bol členom Spolku slovenských umelcov, vystavoval aj so Združením slovenských umelcov. Samostatne vystavoval v Žiline (1929). Spoločne s Alexym a Bazovským vystavoval v Dolnom Kubíne (1930), Ružomberku (1930), Žiline (1930), Košiciach (1931), Liptovskom Mikuláši (1931), Nitre (1931), Novom meste nad Váhom (1931), Piešťanoch (1931), Prievidzi (1931), Spišskej Novej Vsi (1931), Zvolene (1931), Bratislave (1932), Liptovskom Mikuláši (1932), Nových Zámkoch (1932), Spišskej Novej Vsi (1932), Ružomberku (1932), Vrútkach (1932), Bytči (1933), Humennom (1933), Košiciach (1933), Michalovciach (1933), Poprade (1933), Topolčanoch (1933), Trebišove (1933), Rožňave (1934), Vysokých Tatrách (1934) a Brezne (1935). Súborné výstavy mal v Bratislave (1944), Liptovskom Mikuláši (1955, Galéria P. M. Bohúňa), Banskej Bystrici (1972, Stredoslovenská galéria), Brne (1972), Košiciach (1973, Východoslovenská galéria), Prešove (1973, Šarišská galéria). Spolu s Alexym a Bazovským v Liptovskom Mikuláši (1984, Galéria P. M. Bohúňa), Banskej Bystrici (1985, Stredoslovenská galéria), Prahe (1985, Národní galerie) a Bratislave (1995, Slovenská národná galéria).
Literatúra: Petránsky, Ľ.: Zolo Palugyay. Bratislava 1974; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 40 |
Odhadovaná cena: | 9 000,00 – 10 000,00 € |
Konečná cena: | 11 500 € |
Rok: 1931
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. Publikované a reprodukované in.: Petránsky, Ľ.: Zolo Palugyay. Tatran, Bratislava 1974.
Technika: Pastel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 62 x 48 cm
Značené: Značené vpravo dole "Palugyay"
Popis:
„Detvan“
je výnimočným dielom Zola Palugyaya. Časté spoločné vystavovanie v rámci triumvirátu Alexy--Bazovský--Palugyay začiatkom tridsiatych rokov, situovalo jeho tvorbu priamo do jadra "národnej" línie našej moderny. Skutočný zmysel úsilí maliara, ktorý ešte počas svojich začiatkov dôverne "poznal raného Kandinského, ale rovnako intenzívne a v rovnaký čas využíval farebné výdobytky Mackeho a Marca a zmocňovala sa ho často utrillovská melancholická osamelosť", je však niekde celkom inde. Tento priam ukážkový meditatívny senzualista upieral svoju ctižiadosť k lyrickým možnostiam secesno-expresívneho štýlového základu (najmä v akvareloch, v ktorých farba preberá znakovú, vysvetľujúcu funkciu lineárnej kresbovej osnovy). Vplývali na neho rôzne podoby dobového stredoeurópskeho symbolizmu: v Krakove to bolo dielo akvarelistu Falsta (roku 1920 dokonca vystavoval so spolkom Sztuka), pri pobyte v Maďarsku zasa umenie secesných maliarov kolónie v Gödölö. Secesná štylistika, literárny podtext maliarstva začiatkov pretrvá až do predčasného záveru Palugyayho diela -- v panteistických obrazoch búrlivo klíčiacej prírody, v baladických víziách harmonickej, priam rajskej súnáležitosti rovnako ľudského a prírodného, ako civilizačného a vidieckeho (Modrý vták, 1926; Ahasver, 1927; Vdovy, 1928; Krajina s kvetmi -- Nirvána, 1930; Pri vode, 1931; Dievča v bielom s továrenskými komínmi a kvetmi, 1932; Pri potoku, 1932; Osud, 1932; Symbolika I--X, 1932; Jarná melódia, 1932).
Zoznam diel autora: