10. November 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 15 000 Portrét ženy. 1946. Olej na plátne. 81 x 60 cm. (122. večerná aukcia, 21.04.2015)
€ 12 000 Domy. Okolo 1947. Olej na plátne. 59 x 78 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 8 298 Sediaci. 1931. Olej na plátne. 60 x 50 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
€ 6 638 Skupina domov. Okolo 1935. Olej na plátne. 59 x 78 cm. (74. jesenná aukcia, 2. 10. 2007)
€ 6 472 Maliarka pri vode. 1943. Olej na plátne. 74 x 83 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
Biografia: Narodil sa 6. 5. 1895 v Lehniciach, zomrel 5. 4. 1971 v New Yorku. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Glatz), v Leningrade (prof. Beľajev). 1917-22 pôsobil ako učiteľ kreslenia v Irkutsku. Od 1922 v Bratislave, kde si založil maliarsku školu. 1933-38 profesor na Škole umeleckých remesiel v Bratislave. Študijný pobyt v Nemecku, 1926 v Paríži. Od 1948 žil v USA. Samostatne vystavoval v Paríži (1925), Bratislave (1927, 1937-38), Košiciach (1927, 1937), Prahe (1928, 1946), Leviciach (1933), Nitre (1938), Nových Zámkoch (1938), Žiline (1938). Súborné výstavy mal v Dunajskej Strede (1976) a v Bratislave (1945, 1992, Slovenská národná galéria).
Literatúra: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945, Bratislava 1960, s. 140-141; Zmetáková, D., Kohút, L.: František Reichentál. Kat. výst. Bratislava, Bratislava, Slovenská národná galéria 1992.
Poradové číslo: | 63 |
Odhadovaná cena: | 5 000,00 - 6 000,00 € |
Konečná cena: | 5 000 € |
Rok: 1946
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane štítok z výstavy v Galérii mesta Bratislavy (2013). Publikované in.: Kohút, L.: František Reichentál. Bratislava 1998, s. 34; Jančár, I.: František Reichentál. Bratislava 2013, s. 95.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 77 x 60 cm
Značené: Značené vpravo dole "Reichental 46"
Popis:
„Na ceste“
je emblematickým dielom Františka Reichentála. Jeho zvláštny, klasicizujúci "kubizmus" (skôr cézanizmus) sa totiž uplatnil práve v monochrómnej monumentalite "sivých golemovských postáv" na neutrálnom pozadí (Odpočívajúci, 1930; Matka a dieťa, 1931; Práčka, 1933), ale aj v mestskom žánri (Kaviareň, 1931; Bratislava, 1931), či zátiší (Zátišie so stoličkami, 1927). V iných obrazoch mestských zákutí, v krajinách, aktoch, figúrach žien, zasa celkom protikladne zdôrazňuje brilantnú kresebnosť, gracióznosť farebných súzvukov i kontrastov, v duchu príkladu súdobej maľby parížskej školy od Braqua po Lhoteho (Polopostava ženy, okolo 1931; Domy pod bratislavským hradom, 1930--1933; Jar na pobreží, 1933--1935; Pri Dóme, 1936). V čase, keď vstupoval na slovenskú výtvarnú scénu, musela sa domácemu publiku jeho prirodzená modernosť zdať niečím celkom neobvyklým. Samozrejme, že sa ozvali hlasy hovoriace o maliarovej nepôvodnosti, ale i rozhodná obrana z radov nastupujúcej domácej moderny, z pera Janka Alexyho: "... Reichentál je maliar, ktorý nepodlieha nijakému eklekticizmu a rovnako sa vie vyhnúť akémukoľvek opisu triezvej realistickej skutočnosti...". Jednako názory odsúvajúce Reichentálovu tvorbu do polohy ekleticizmu, nevlasteneckého svetoobčianstva, prázdneho, nie dostatočne vážneho intelektuálskeho experimentovania, pretrvali až do dnešných čias. Nenaplnili sa nároky vtedajších i súčasných obhajcov Reichentálovho medzivojnového umenia, stavajúceho ho na roveň maľbe Fullu a Galandu z rokov tridsiatych. Nedoceňovanie Reichentálovho diela je pritom z objektívneho pohľadu rovnako tendenčné (svoje tu iste zohrala i umelcova emigrácia do USA roku 1948), ako do istej miery oprávnené. Pri jeho kritickej a neskôr umeleckohistorickej reflexii nesporne pôsobil stereotyp ideálnej predstavy o slovenskom "variante moderny", vylučujúcom uzavretosť výtvarného diela do čisto maliarskych problémov. No rovnako treba priznať, že Reichentálove modernistické úsilia nakoniec nesplnili veľkoryso načrtnuté východiskové možnosti.
Zoznam diel autora: