10. November 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 80 000 V zadumaní. 1905. Olej na dreve, 51, 5 x 42, 5 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 68 000 Plenér. 1911. Olej na plátne. 72,5 x 54,5 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 52 000 Domček z karát.. Okolo 1895-98. Olej na plátne. 35 x 51 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 32 000 Predavačka. 1895. Olej na plátne. 55 x 45 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 15 400 V hámri. 1897. Olej na dreve. 28 x 21 cm. (84. jarná aukcia,10. 3. 2009)
Biografia: Narodil sa 14. 2. 1849 v Gajaroch, zomrel 13. 3. 1921 v Banskej Bystrici. Od 1853 žil vo Viedni, učil sa u sochára J. Meixnera. 1865-66 v prípravnej maliarskej škole v triede historického maliarstva a 1866-67 v škole historického maliarstva Akadémie výtvarných umení vo Viedni (prof. Wurzinger, Engherth, Blaas, Geiger). 1867-70 študijný pobyt na škole historického maliarstva v Benátkach (prof. Molmenti). 1870-71 žil v Mníchove, 1871-75 pravdepodobne vo Viedni, 1876-84 v Benátkach, 1884 vo Viedni, 1884-86 v Banskej Bystrici, 1886-1889 v Benátkach, 1889-1921 v Banskej Bystrici. Benátky navštívil ešte aj v rokoch 1894 a 1903. Po vzniku Československej republiky sa zúčastnil prvej výstavy slovenských umelcov v Liptovskom Mikuláši (1919). Bol garantom založenia menšinového výtvarného spolku so sídlom v Banskej Bystrici - Jednoty výtvarných umelcov Slovenska (1921). 1995 bola v Oblastnej galérii v Banskej Bystrici sprístupnená stála expozícia umelcovho diela.
Literatúra: Tilkovský, V.: Dominik Skutecký. Život a dielo. Bratislava 1954; Keleti, M.: Dominik Skutecký. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1976.
Poradové číslo: | 24 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1895
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na dreve
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 44 x 32 cm
Značené: Značené vpravo dole "Skutetzky D"
Popis:
„POBOŽNOSŤ“
je typickým, reprezentatívnym dielom benátskeho obdobia Dominika Skutetzkeho. Jeho "morbidezza" náladových chrámových interiérov s osamelo sa modliacimi ženami, ale aj efektné výjavy života v lodeniciach (Víťaz regaty, okolo 1885; Stavba lodi, 1903; Lodenica v Capo D Istria, 1903) spájali munkácsyovský epický realizmus so žiarivým dekoratívnym kolorizmom, vyjadrujúcim "sladkú taliansku rojčivosť..." (Ladislav Saučin). Predkladané dielo úzko súvisí s obdobne sujetovo orientovanými prácami autora. Predovšetkým je to „Pobožnosť“ (82 x 123 cm. Vystavované na milenárnej výstavy kde dostalo veľkú zlatú medailu. Tilkovský, repr. 121) a potom dve štúdie k tomuto obrazu (70 x 52 cm a 160 x 152 cm – nedokončené, v majetku GPMB Liptovský Mikuláš. Tilkovský repr. 122, 123). Je teda isté, že aj ponúkané dielo je variantnou ukážkou obsedantnej témy Skuteckého, jeho „pokusov o rozličné umiestnenie postáv... počnúc mozaikovou cez mramorové steny a nosné piliere až po kamennú nádrž na svetenú vodu a veľkolepý kovový kandeláber, korunovaný bohato rozvinutou barokovou scénou s anjelmi, všetko má pripomínať človeku jeho malosť...“ (V. Tilkovský, s. 67). Skutecký sa vo svojich začiatkoch ocitol celkom nakrátko v Mníchove - tamojší pobyt však znamenal rozhodujúci zlom v jeho tvorivom smerovaní. Prišiel sem z Benátok pokračovať v štúdiu historického maliarstva. Práve začiatkom sedemdesiatych rokov však v Mníchove doznievali prevratné podnety výstavy novej hviezdy na európskom maliarskom nebi - Gustava Courbeta. Jeho "Siesta" a ďalšie diela ohlasujúce impresionizmus tu - oproti Parížu - získali neobyčajné uznanie. To zrejme aj Skuteckého nadobro obrátilo od historizujúceho akademizmu a upriamilo jeho pozornosť k žánru maliarsky interpretovaného v duchu nového mníchovského naturalizmu a luminizmu. Európsku slávu a pozornosť zberateľov a mecénov však získal Skutecký až počas nasledujúceho, druhého pobytu v Benátkach. Celkom sa oddal miestnemu, obchodne celoeurópsky úspešnému sentimentálnemu, anekdotickému, slnkom prežiarenému mestskému žánru, v ktorom sa suverénne vyrovnal miestnym maliarskym veličinám (Favreto, Bianchi, Cremona). Ale až približne desať rokov po definitívnom usadení sa v Banskej Bystrici (1889) Skuteckého luminizmus vrcholil v maľbách plenérov i žánrových výjavov v plnom dennom osvetlení (Na letnom byte, okolo 1895; Trh v Banskej Bystrici, 1899; Aleja, 1899; V zadumaní, 1905; Zeleninový trh v Banskej Bystrici, 1905).
Zoznam diel autora: