15. Marec 2016, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY SOCHÁRSKYCH DIEL VLADIMÍRA KOMPÁNKA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 7 300,- Huslista. Okolo 1985. Drevo, polychrómia. Výška 141 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
€ 6 000,- Fašiangy (Mačka). Okolo 1975 – 80. Drevo, polychrómia. Výška 145 cm. (87. jesenná aukcia, 6. 10. 2009)
€ 5 300,- Žena - Mačka. 1989 - 91. Olej na sololite. 21,5 x 19,5 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
Poradové číslo: | 232 |
Vyvolávacia cena: | 1 300 € |
Konečná cena: | 1 300 € |
Rok: Okolo 1970
Technika: Drevo, polychrómia
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: Výška 102 cm
Značené: Značené na spodnej strane "K"
Popis:
„Penát“
je reprezentačným sochárskym dielom Vladimíra Kompánka. Podľa Kataríny Bajcurovej sa tento maliar a sochár „... stal ... dovŕšiteľom snáh „nacionálnej“ línie medzivojnovej moderny, v jeho diele vyvrcholila tematizácia „drevenej a drevárskej kultúry malého vrchárskeho národa“ (Aurel Hrabušický). I keď nadviazal na moderný objav archetypu, problém podstaty jeho sochárskeho jazyka je zložitejší. Časť inšpirácií bola maliarskej, plošnej povahy (Joan Miró, Paul Klee), iná časť sochárskej a priestorovej (napr. odkazy na nekonečné stĺpy Constantina Brancusiho), pričom sám uprednostňoval frontálne komponovanie tvaru – siluetu a obrys v priestore a aditívne, vertikálne narastanie tvaru. Tieto skutočnosti súvisia so špecifikami a genézou Kompánkovho tvorivého procesu: pre zrod jeho výtvarného jazyka mali rozhodujúci význam empirické podnety a vnemy, prednostný bol podiel oka a až potom hmatu. Charakteristický tvarový repertoár sa tak odvíjal od videného, zmyslovo a pocitovo zažitého prostredia vidieckeho – „dreveného“ – domova a jeho prvkov. Do snehu schúlené drevenice, ženy vo vlniakoch, prvky ľudovej architektúry: kríže, náhrobky, trojuholníkové štíty, zvonice, poľné ostrvy, stĺpy, rebrinové ploty a iné charakteristické motívy Kompánkovho obrazového sveta sa procesom abstrahovania, vzájomného spájania, kombinovania menili na zvláštne zostavy totemických skulptúr, kde znak architektúry – kaplnky, zvonice, štítu – často evokoval znak figúry – ženy, matky, madony a vice versa. Svojbytne sa tak prestupovali, splývali do novotvarov architektonické, figurálne a predmetné znaky. Tento totemický, skryto rituálny, symbolicko-nadčasový charakter Kompánkových sôch Dominik Tatarka priliehavo nazval penátmi, „ochrannými božstvami domova...“.
Zoznam diel autora: