26. Apríl 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL SERGE CHARCHOUNA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 36 000,- Mossourgsky - Chovanština Variant II. . Okolo 1967. Olej na plátne. 50 x 150 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 32 000,- Gondola. 1953. Olej na plátne. 100 x 65 cm. (119. večerná aukcia , 11.11.2014)
€ 16 000,- Pachelbel No 1 /Ružová kompozícia/. 1961-68. Olej na plátne. 72 x 140 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
€ 12 800,- Kompozícia. 1928. Olej na plátne. 15,5 x 49 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
€ 12 000,- Sonáta pre flautu a čelo od Jean Marie Leclere.. 1959. Olej na plátne. 43 x 24 cm. (107. večerná aukcia , 13.11.2012)
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL SERGE CHARCHOUNA DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 153 762,- Ornamentálny kubizmus. 1922. Olej na plátne. 47 cm x 38.5 cm. Londýn 2014
€ 125 000,- Ornamentálny kubizmus. 1922. Olej na plátne. 36 cm x 31 cm. Versailles 2013
€ 111 000,- Zátišie dvoch váz v hnedej a bielej. 1927. Olej na plátne. 54 cm x 75 cm. Versailles 2013
€ 105 000,- Kompozícia ornamentálny kubizmus. 1922. Olej na plátne. 36.5 cm x 31 cm. Paríž 2006
€ 96 043,- Dobrá rada. 1951. Olej na plátne. 162 cm x 130 cm. Paríž 1989
€ 88 421,- Príroda, interiér. 1943. Olej na papieri, plátne. 54 cm x 73 cm. Paríž 1989
Biografia: Narodil sa 4. 8. 1889, Buguruslan, zomrel 24. 11. 1975, Villeneuve-Saint Georges.1912 - 1912 prišiel do Paríža a stal sa aktívnym účastníkom súdobého avantgardného diania -- od dadaizmu až po abstraktnú maľbu.1914 sa zbližuje s kubistickým hnutím a pod vplyvom prechodného pobytu v Barcelone v rokoch 1914 - 1917, kde ho zaujali zvláštnosti ornamentov na dlaždiciach, začína formovať svoj vlastný štýl. Až na barcelonské pôsobenie a neskorší kratší pobyt v Berlíne svoj osud spojil s Parížom. Tam sa stretával s významnými predstaviteľmi literárnej a výtvarnej avantgardy, napríklad s Tzarom, Picabiom, Éluardom, Légerom či Soupaultom a zúčastňoval sa aj na aktivitách skupín Cercle et Carré, neskôr Abstraction-Création. Je považovaný za predstaviteľa parížskeho krídla ruskej výtvarnej avantgardy, patrí tiež k zakladateľom svetového abstraktného výtvarného umenia, no jeho maliarske dielo sa nedá mechanicky zaradiť do zaužívaných schém výtvarných teoretikov. Raymond Creuze, parížsky galerista, výtvarný teoretik a historik, Šaršúnov objaviteľ a dlhoročný mecenáš o ňom povedal: "Pracoval ako laborant-výskumník. Existuje množstvo maliarov, ktorí si vybudovali kariéru na jeho vynálezoch. Bol to objaviteľ, no zakrátko sa pustil do novej témy a stará ho prestala zaujímať." Šaršún bol veľmi skromný a nemal záujem o všeobecné spoločenské uznanie. V zrelom veku ho však nakoniec neminulo, keď mu Raymond Creuze v roku 1944 usporiadal prvú zo série výstav."Najznámejší z neuznaných," povedal o ňom André Salmon. Jeho maliarske dielo prešlo od "ornamentálneho kubizmu" cez krátku dadaistickú periódu a kubizmu či purizmus až k abstraknej maľbe, muzikalizmu, ktorý sa postupne dopracoval k monochrómnosti a k bielemu na bielom. Ako spisovateľa ho zaraďujú medzi autorov chlebnikovského typu. Až na poému Foule immobile (Nehybný dav) napísal všetky svoje literárne práce po rusky. Ťažisko Charchounovej tvorby spočíva v zátišiach a krajinách. V nasledujúcom období sa venuje hudobným zátišiam ladeným decentne v béžových a hnedých tónoch, v ktorých dominuje gitara, banjo, kontrabas (napr. Modrý valčík, 1947). Pod vplyvom hudobných skladieb vytvára i niektoré krajiny; iný charakter majú krajiny s nádychom exotiky stvárnené v žiarivých farbách (Inšpirovaná krajina, 1939; Exotická záhrada, 1939; Japonská záhrada, 1939) či monochromaticky ladené krajiny (Zelená krajina - majetok SNG, Parížsky flirt). V 50. rokoch vytvára Charchoune pod dojmom Benátok obrazy s motívmi známych benátskych motívov (Gondola - majetok SNG). Podľa zistenia Kataríny Müllerovej … do širšieho povedomia vstúpil až roku 1960 v článku Viliama Copleyho v špeciálnom vydaní umeleckého časopisu ART news a následne v tom istom roku samostatnou výstavou v Spojených štátoch.
Literatúra: Creuze, R.: Serge Charchoune. Paris 1975.
Poradové číslo: | 70 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1962
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane popis diela autorovou rukou. Získané v aukčnej sieni Maison Bibelot, Florencia 2013. Pôvodne súkromná zbierka Paríž. Publ.: Robin, Granville, France, 14. júl 1990, Machoir - Bailly, Versailles, France 25.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 46 x 55 cm
Značené: Značené vpravo dole "Charchoune 62".
Popis:
„Mozart - Koncert pre zbor a orchester VI.“
je príznačným dielom záverečnej tvorby Serge Charchouna. Maliar a spisovateľ pochádzal z Ruska. V otcovej vetve mal však predkov na Slovensku. K tejto kultúrnej identite sa viackrát počas života manifestačne prihlásil. Podľa Kataríny Müllerovej “… túžil spoznať Slovensko, z ktorého pochádzal jeho otec Ján: “… môj otec sa narodil na dedine a ako všetci Slováci bol lyrický a muzikálny. To som po ňom zdedil ja…”. Práve prežívanie hudby ho priviedlo k abstrakcii. Na sklonku života daroval kolekciu štyroch malieb do zbierok Slovenskej národnej galérie…”. Slovenský pôvod ovplyvnil Šaršúnovu tvorbu. Napokon od istého času svoje diela nesignoval iba po francúzsky a azbukou po rusky, ale aj slovenskou podobou svojho mena - Šaršún alebo tiež Šaršun. Pre slovenskú kultúru Charchouna-Šaršúna objavil literárny vedec a teoretik a historik výtvarného umenia Oskár Čepan. Na jeho pozvanie prišiel v roku 1968 umelec na Slovensko. Navštívil aj hroby svojich starých rodičov v turčianskej obci Ležiachov a podľa svedectva prekladateľky a rusistky Nade Čepanovej na cintoríne poznamenal: "tak tu som pri prameňoch otcovskej krvi."
Zoznam diel autora: