26. Apríl 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 25 000,- Pulzujúci rytmus. 1965. Kinetický objekt. 210 x 55 x 55 cm. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
€ 18 256,- Optický objekt. 70. roky. Sklo, plast, drevo. 44 x 36 cm. (82. aukcia súčasného umenia, 28. 10. 2008)
€ 15 100,- Optický objekt. 1968. Kombinovaná technika (sklo, drevo). 25 x 25 cm. (85. aukcia súčasného umenia, 18. 5. 2009)
€ 11 783,- Svetelný objekt. Okolo 1980. Epoxid, plasty, drevo. 37,5 x 37,5 x 10 cm. (79. aukcia súčasného umenia, 20. 5. 2008)
€ 11 617,- Pulzujúci rytmus. Okolo 1965. Kinetický objekt. 210 x 55 x 55 cm. (64. aukcia súčasného umenia, 16. 5. 2006)
Biografia: Narodil sa 29. 7. 1929 v Přerove. 1951–56 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. L. Čemický, B. Hoffstädter, D. Milly). 1956-60 pôsobil ako scénograf vo Vysokoškolskom umeleckom súbore. Napísal manifesty O svetle a pohybe a O dynamickom konštruktivizme. Zúčastnil sa na významných výstavách opticko-kinetického umenia doma i v zahraničí. Mal vyše dvadsať samostatných výstav (v Bratislave, Prahe, Brne, vo Viedni, v Zürichu, Havane), okrem toho mu na trojmesačnom turné v USA v roku 1971 usporiadali ďalších štrnásť výstav. Zúčastnil sa na niekoľkých desiatkach kolektívnych výstav - napríklad Kunst-Licht-Kunst v Eindhovene (1966), Bienále v San Marine (1967), Documenta 4 v Kasseli (1968), ARS ´69 v Helsinkách (tu bol zaradený medzi 62 najlepších súdobých výtvarníkov sveta), Expo v Osake (1970). Po roku 1989 sú to výstavy v Ľubľane, Miláne, Moskve, vo Frankfurte a mnohé ďalšie. V roku 2001 Nadácia Európskej kultúrnej spoločnosti, ktorej prezidentom je Peter Sokol, založila v Bratislave Múzeum Milana Dobeša.
Literatúra: 60. roky. Kat. SNG, Bratislava 1995; Popper, F.: Origins and Development of Kinetic Art. London 1968; Kultermann, U.: Tuhe New Sculpture – Enviroments and Assamblages. London, Thames and Hudson 1968; Popper, F.: L´art cinétique. Paris 1970; Weichardt, J.: Kunst in den Sozialistischen Staaten. Oldenburg 1980.
Poradové číslo: | 72 |
Odhadovaná cena: | 3 000 – 4 000 € |
Konečná cena: | 5 000 € |
Rok: Okolo 1968 - 70
Technika: Koláž, kombinácia techník na dreve
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 40 x 40 cm
Značené: Značené vpravo dole "M. Dobeš"
Popis:
„OPTICKÁ KOLÁŽ“
je zaujímavým dielom Milana Dobeša. Je jedným z mála slovenských výtvarníkov s doložiteľným medzinárodným renomé (jeho meno sa vyskytuje v smerodatných zahraničných lexikónoch výtvarného umenia a je zastúpené vo viacerých významných štátnych či verejnoprávnych zbierkach v zahraničí). Medzinárodný úspech a zároveň i politicky motivované prehliadanie domácimi zberateľskými inštitúciami minulého režimu „zavinili“, že jeho najvýznamnejšie práce sa už dávnejšie ocitli mimo hraníc Slovenska. Dobeš je azda najvýznamnejším predstaviteľom slovenskej geometrickej abstrakcie. Raná tvorba vychádzajúca z realistického školenia sa nesie v duchu impresionizmu. Začiatkom 60. rokov sa autor radikálne prikláňa k minimalistickému výtvarnému jazyku. Na svoje “konštruktivistické” začiatky spomína takto: “… tvoril som v tom období vo výtvarnom názore, ktorý som de facto nemal kde vidieť. Z konštruktivistov som mohol poznať akurát diela Alexandra Caldera či Nicolasa Schöffera, Maďara žijúceho vo Francúzsku, ktorých som videl koncom päťdesiatych rokov v Paríži a na svetovej výstave Expo v Bruseli. Tvoril som jednoducho pre seba. Nebol som si však istý, či je to dobré. Nemal som možnosť konfrontácie…”. Až pražská výstava (1960) znamenala obrat: “… táto výstava znamenala pre mňa veľký krok dopredu a dostala ma aj do svetového kontextu. Navštívili ju Udo Kultermann a Frank Popper, o ktorých som dovtedy nevedel, že sú svetovo uznávaní kritici kinetického umenia. Práve vďaka tomu som sa potom dostal na dôležité výstavy - do holandského Eidhovenu, na výstavu Documenta či na bienále do San Marina, počas ktorého sa konal i svetový kongres teoretikov a kritikov umenia...”. Optické a kinetické efekty sa stávajú súčasťou jeho reliéfov a plastík. Zameriava sa na hľadanie variability pri redukcii tvaroslovia aj farebnosti v kompozíciách. Jedinečné sú opticko-kinetické objekty, využívajúce zrkadlové plochy a reálny pohyb. Základným problémom tvorby Milana Dobeša sa stala integrácia kategórie pohybu do výtvarného diela a v jej dôsledku premena vizuálneho charakteru obrazovej štruktúry. Bol jedným z našich prvých umelcov, ktorý postavil koncepciu umeleckého diela ako novej skutočnosti, nezávislej na predmetnom svete. Cez riešenie otázky vzťahu svetla a výtvarného diela dospel k novej animovanej podobe jeho využitia. Svetlo prirodzené, či umelé sa stalo v spojení s virtuálnym, mechanickým či motorickým pohybom primárnym konštrukčným elementom priestorových vizuálno – kinetických a svetelno-kinetických objektov.
Zoznam diel autora: