26. Apríl 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 24 000,- Eva. 1957. Olej na plátne. 100 x 80 cm. (119. večerná aukcia , 11.11.2014)
€ 15 700,- Zbojníci. 1962. Olej na plátne. 91 x 110 cm. 110. večerná aukcia , 23.04.2013)
€ 15 000,- Oltár súčasnosti. 1964-65. Reliéf, asambláž, koláž na dreve. 120 x 84 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 12 800,- Mesto. 1963. Olej na plátne (pôvodná adjustácia) . 81 x 101 cm. (125. večerná aukcia, 10.11.2015)
€ 11 200,- Figurálna kompozícia. 1958 - 62. Olej na plátne. 113 x 193,5 cm. (117. letná aukcia , 10.06.2014)
Biografia: Narodil sa 15. 6. 1937 vo Veľkej Hradnej, zomrel 23. 10. 2015 v Bratislave. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení (1959 – 1965) v Bratislave na oddelení monumentálnej maľby u profesorov Dezidera Millyho a Petra Matejku. 1981 – 1990 pôsobil v Nemecku, Kanade a Spojených štátoch. Emigroval vo veľkom štýle. Auto, ktoré ho previezlo cez hranice, vystavil na najprestížnejšej svetovej výtvarnej výstave na Documente v Kasseli (1982) a stal sa prvým slovenským výtvarníkom, ktorý na tomto podujatí participoval. Samostatne výstavoval (výber): 1958 Obrazy — Grafiky, Kultúrny dom, Bánovce nad Bebravou; 1967 - Stano Filko. Obydlí současnosti a skutečnosti, Galerie na Karlovom námestí, Praha;. Grafika, Galérie Václava Špály, Praha; 1969 - Stanislav Filko. Environnement Universel; 1995 - Piata dimenzia, Galéria Cypriána Majerníka, Bratislava; 2001 - Stanislav Filko. Šeherezáda - Žena - Venuša, Galéria Slovenská sporiteľňa, Banská Bystrica; 2008 Triáda – piata – štvrtá – (dimenzia), Slovenský inštitút, Praha; Filkova archa a oltáre súčasnosti, GHMB, Bratislava; 2011 - Mapy ženy rakety, galéria Linea, Bratislava.
Literatúra: Šesťdesiate roky. SNG Bratislava. 1995; Grzonka, P. (Dušan Brozman): Stano Filko. Arbor vitae, Praha 2005
Poradové číslo: | 79 |
Odhadovaná cena: | 18 000 – 20 000 € |
Konečná cena: | 18 000 € |
Rok: 1970
Proveniencia: Významná súkromná zbierka diel Stana Filka na Slovensku. Vystavované: OBRAZ ?!... Obraz a koncept - Peter Bartoš - Stano Filko - Július Koller - Rudolf Sikora. Zoya Múzeum, Modra (október – november 2012); Mäkké kódy (konceptuálne tendencie v slovenskom umení). Muzeum Wspolczene, Wroclaw 2015. Reprodukované in: Beskid, V: Soft Codes (Conceptual Tendencies in Slovak Art). Wroclaw Contemporary Museum, Wroclaw, 2015, s. 101.
Technika: Perforované plexisklo – priestorová inštalácia
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 101 x 75 cm (4 panely)
Popis:
„Asociácie (priestor, energia, odvaha, plodnosť)“
sú symptomatickou ukážkou konceptuálnej polohy umenia Stana Filka. Tento umelec nepretržite, od polovice šesťdesiatych rokov, kedy vstúpil na výtvarnú scénu - patril medzi kľúčové osobnosti slovenskej výtvarnej scény a je neprehliadnuteľný aj v širšom medzinárodnom kontexte: "... o máloktorom slovenskom umelcovi možno povedať, že je "legendou", tvorcom, ktorý sa pokúsil prekročiť hranice regionálnej situovanosti tunajšieho umeleckého vývoja. Stano Filko počas temer piatich desaťročí tvorby zasiahol prakticky do všetkých dôležitých vývojových tendencií v súčasnom výtvarnom umení, využíval vari všetky klasické i novo vznikajúce vizuálne médiá. Vytvoril bezprecedentne obsiahle a mimoriadne členité dielo, ktoré sa svojou proteovskou podstatou vzpiera jednoznačnému zaradeniu. Dopomohol tomu aj sám, premysleným budovaním vlastnej individuálnej mytológie, čím ďalej splývajúcej do nerozlučného celku s jeho tvorbou, životnými postojmi a konaním. Filkova tvorba je svojou povahou konceptuálna. Toto tvrdenie, ktorým rád operujoval aj sám autor, môže na prvý pohľad znieť rozporne, ak máme na mysli zdanlivú chaotickú rôznosmernosť a rôznorodosť jeho tvorby. Napriek tomu má racionálne jadro. V jeho výtvarnom svete nájdeme introspekciu aj extrovertnosť, intelektuálny i intuitívny prístup, neosobnú objektovú artikuláciu i číro gestickú expresiu, hromadenie výrazových prostriedkov a inokedy zas ich nápadnú a programovú redukciu, ambíciu ovládnuť široký, nezmerný, priam kozmický priestor a zvláštny, miestami trochu ťažkopádny, rustikálny a rudimentárny "miestny kolorit". Vedome vystúpil proti umeniu (v tradičnom "meštiackom" zmysle slova) a proti "umeleckosti" artefaktu a jeho "pragmatickej" funkcii (v zmysle používania umeleckého diela na komerčné a iné, mimoumelecké, účely), od začiatku programovo narúšal konzervatívne spoločenské a kultúrne milieu Slovenska.... " (K. Bajcurová, A. Hrabušický).
Zoznam diel autora: