26. Apríl 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL FRANTIŠKA FOLTÝNA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 162 000,- Krajina od Mukačeva. 1922. Olej na plátne. 70 y 90 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 116 000,- Krajina od Mukačeva.. Okolo 1924. Olej na kartóne. 61 x 95 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 93 000,- Dvaja. 1925. Olej na plátne, 125 x 95 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 52 000,- Kameňolom pri Košiciach. Okolo 1921 - 23. Olej na plátne. 60 x 82 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
€ 27 384,98,- Zátišie. 1923-25. Olej na plátne. 70 x 80 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL FRANTIŠKA FOLTÝNA DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 407 376,- Imperializmus. 1925. Olej na plátne. 115 x 84 cm. Londýn 2011
€ 316 848,- Portrét Dostojevského. 1922. Olej na plátne. 124 x 110 cm. Londýn 2011
€ 101 199,- Kompozícia. 1927. Olej na plátne. 90 x 65 cm. Londýn 2008
€ 81 210,- Kubistické zátišie. 1924. Olej na plátne. 64 x 81 cm. Londýn 1990
€ 70 159,- Abstraktná kompozícia. 1936. Olej na plátne. 80 x 116 cm. Londýn 2011
€ 61 000,- Kompozícia. 1925. Olej na plátne. 90 x 65 cm. Paríž 2008
Biografia: Narodil sa 9. 6. 1891 v Královských Stašoch pri Sušiciach, zomrel 8. 6. 1976 v Brne. Učil sa za maliara porcelánu, neskôr absolvoval Školu umeleckých remesiel v Plzni (prof. Němejec). Od 1913 študoval v Prahe na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Hofbauer, Dítě), ale už v nasledujúcom narukoval na vojnu. Bol členom brnenskej "Skupiny výtvarných umelcov", založenej koncom 1922 (okrem viacerých architektov boli jej členmi maliari F. Duša, J. Král, E. Milan, J. Šíma, J. Zamazal a další). Skupina predstavovala významnú alternatívu českého sociálneho umenia dvadsiatych rokov. 1924-34 žil v Paríži, kde bol prijatý za člena skupín Cercle et Carré a neskôr i Abstraction - Création. 1934 sa vrátil do vlasti, žil a tvoril v Brne. Samostatne vystavoval v Užhorode (1922, so Schillerom), Košiciach (1923 so Schillerom), v Paríži (1927, 1930, Galéria Quatre Chemines a Galéria Bonaparte), Brne (1935 s Jelínkom a Tittelbachom). Súborné výstavy mal v Prahe (1965, Národní galerie) a v Brne (1977, Dom umenia).
Literatúra: Zykmund, V.: František Foltýn. Brno 1957; Hlušička, J.: František Foltýn. Praha 1982; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 68 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1968
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. K obrazu je priložený posudok PhDr. Rei Michalovej, PhD., renomovanej znalkyne diela autora.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 95 x 78 cm
Značené: Značené na zadnej strane "Foltýn B 1968"
Popis:
„Kompozícia“
je zberateľsky zujímavým dielom záverečnej tvorby nášho, českého a neskôr francúzskeho modernistu Františka Foltýna. Podľa posudku dr. Michalovej je obraz : „... pozoruhodnou ukážkou Foltýnovej abstrakcie z neskoršej fázy jeho tvorby. Foltýnov odklon od nefiguratívneho poňatia obrazu k realistickejšej maľbe v štyridsiatych a päťdesiatych rokoch bol prerušený intermezzom abstraktnej maľby v rokoch 1946 – 1948. Na tento vývoj potom maliar naviazal na záver svojej tvorby v druhej polovici šesťdesiatych rokov, a to v atmosfére uvoľnenejších kultúrnych pomerov. Problematika výtvarnej abstrakcie bola vtedy aktualizovaná povojnovými trendami svetového umenia. Ocenenie, ktoré sa Foltýnovi dostalo na retrospektívnych prehliadkach (1965 v Národnej galérii v Prahe, 1966 v Moravskej galérii v Brne), ho podnietilo k novému, nepočetnému súboru nefiguratívnych plátien – jedným z nich je posudzovaný obraz. Je zaujímavé, že maliar v tomto prípade kompozične vyšiel zo svojho staršieho diela z rokov 1947 – 1948, ktoré sa dnes nachádza v zbierkach Moravskej galérie v Brne. Avšak na rozdiel od smutnej farebnosti staršieho obrazu, vyniká posudzovaná práca veľmi delikátnym, optimistickým koloritom. Expresívnejšie poňatie abstrakcie druhej polovice štyridsiatych rokov. Vystriedal dôraz na lyricky vytieňované vzťahy plôch a zdôraznenie línií. Posudzovaný obraz považujem za zberateľsky atraktívny aj preto, že autorove neskoršie diela naberajú charakter až akýchsi imaginatívnych zátiší. Foltýnova povojnová abstrakcia totiž nie je totožná s jeho predvojnovými kompozíciami. Sofistikovaný a mimoriadne citlivý spôsob orchestra farieb a jemne modulovaná farebnosť zodpovedajú základným predpokladom moderného obrazu určeného predovšetkým zrakovému vnímaniu. Foltýn chápal svoje obrazy ako prostriedky, ktoré divákovi otvárajú nepoznané zmyslové dimenzie a významové možnosti...“.
Zoznam diel autora: