26. Apríl 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 120 000,- Akrobat (Artista). 1934. Olej na preglejke, 29,9 x 24,8 cm. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
€ 49 790,88,- Sediaca (Akt ženy v červenom klobúčiku). Okolo 1931. Olej na plátne. 47 x 33 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
€ 30 000,- Pastier s obcami. Okolo 1931. Olej na plátne, 47 x 40 cm. (87. jesenná aukcia, 6. 10. 2009)
€ 13 600,- Tanier s hruškami. 1935. Olej na lepenke. 26 x 30 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
€ 13 000,- Kytica tulipánov. Okolo 1930. Olej na plátne. 40 x 30 cm. (90. jarná aukcia, 9. 3. 2010)
€ 12 281,75,- Život. 1930. Tempera na kartóne. 28 x 22 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
€ 12 115,78,- Pastier. Okolo 1932-34. Olej na plátne. 44 x 36 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
Biografia: Narodil sa 4. 5. 1895 v Turčianskych Tepliciach, zomrel 5. 6. 1938 v Bratislave. 1914-16 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Raksányi), 1922 na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Brunner), 1923-27 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Brömse, Thiele). 1928 zložil skúšky na profesúru kreslenia. 1916-22 pôsobil ako notársky úradník v Turčianskych Tepliciach, 1929 učiteľ na meštianskej škole v Bratislave, od 1930 profesor na večerných kurzoch učňovských škôl a na Škole umeleckých remesiel (oddelenie grafiky a reklamy, módne kreslenie) v Bratislave. 1924 grafická úprava prvého čísla DAVu, v ďalších číslach tejto ľavicovo orientovanej revue reprodukované jeho grafické listy. 1930-1932 manifest modernizmu Súkromné listy Fullu a Galandu (vyšli štyri čísla). 1937 strieborná medaila na svetovej výstave v Paríži. Okrem maliarstva sa rovnocenne venoval voľnej a knižnej kresbe a úžitkovej grafike.
Literatúra: Pospíšil, J. - Zatloukal, L.: Mikuláš Galanda. Monografia o slovenskom modernom maliarovi. Praha 1934; Kalmán, J.: Galanda (Línie tichého smútku) - bibliografický súpis. Bratislava 1944; Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Obrazy, kresby, grafika. Bratislava 1963; Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Bratislava 1983; Kostrová, Z.: Aktuálnosť Galandovho umeleckého odkazu. In: Mikuláš Galanda 1895-1938. Stála expozícia zo života a tvorby. Kat. stálej expozície. Turčianske Teplice, Dom Mikuláša Galandu, Martin, Turčianska galéria 1989; Kostrová, Z.: Mikuláš Galanda. 1895-1938. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1995; Kostrová, Z.: Mikuláš Galanda. Pallas, Bratislava 2001
Poradové číslo: | 40 |
Odhadovaná cena: | 80 000 - 100 000 € |
Konečná cena: | 78 000 € |
Rok: Okolo 1930-32
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Podľa nálepky na zadnej strane obrazu bolo dielo súčasťou súbornej výstavy Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii roku 1963. Dielo pochádza z pozostalosti prof. Juraja Haluzického (28. 8. 1911 Uherský Brod – 11. 10. 1991 Bratislava). Významnú kapitolu v Haluzického umeleckej činnosti tvorí jeho 25-ročné pôsobenie v Speváckom zbore slovenských učiteľov. Do zboru prišiel v roku 1952 ako žiak Jána Strelca a v rokoch 1954 – 1977 bol jeho dirigentom. S týmto zborom absolvoval stovky vystúpení doma i v zahraničí a naštudoval väčšiu časť pôvodného slovenského repertoáru pre mužský zbor. Mnohé z týchto diel nahral pre bývalý Československý rozhlas a Československú televíziu. Okrem pedagogickej a umeleckej práce nemenej významná je jeho činnosť organizátora hudobného života na Slovensku – bol napr. tajomník Hudobného a dramatického spolku pre Slovensko, spoluzakladateľ a dlhoročný tajomník Sekcie koncertných umelcov Zväzu slovenských skladateľov, predseda Poradného zboru pre otázky zborového spevu pri Osvetovom ústave, školiteľ zbormajstrov-amatérov v rámci dlhodobých a krátkodobých kurzov, člen Zväzu slovenských skladateľov a výboru SOZA, člen Slovenskej hudobnej rady a poradných zborov Slov. filharmónie, SĽUK-u, OPUS-u a tiež dlhoročný predseda festivalového výboru BHS.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 48 x 33 cm
Značené: Značené vpravo dole "G."
Popis:
„SNENIE“
je vrcholné dielo Mikuláša Galandu. Jeho tvorivá cesta v extrahovanej podobe vlastne kopíruje váhavú, spletitú cestu slovenského medzivojnového maliarstva k moderne: od úpravy secesie, Muncha a sociálneho umenia (1924--1926), neokubizmus a Picassov klasicizmus (1926--1929), surrealistickú epizódu (1930), lyrický variant neokubizmu, variácie na predvojnový analytický kubizmus a kubizujúcu syntézu (1930--1932), obdobie sentimentálnej sociálnej citovosti (1930--1936) až po záverečné vzopätie národného v znakovosti ľudových motívov v duchu Picassovho neskorého kubizmu (1936--1938). Popritom však, podľa Karola Vaculíka, jeho maliarstvo nikdy nestratilo rozhodujúcu podmienenosť tradičnými vzormi domácej národnej moderny. Všetky Galandove výpožičky z Picassa, Légera, Grisa a ďalších (a to je skutočne nepochybné) boli totiž upriamené na štýlovo retardujúce epizódy tvorby týchto velikánov západoeurópskej moderny: Picassových klasicizujúcich figurálnych kompozícií a najmä aktov zo začiatku dvadsiatych rokov, Légerových civilistických neokubistických diel z toho istého obdobia, Grisových klasicistických kresieb z roku 1922. Zmysel Galandovho programového zúženia výpožičiek z európskej moderny bol podľa Vaculíka jednoznačný: "... inšpiračným zdrojom bolo Galandovi... celoeurópske hnutie k predmetu a námetu". A čo je pre Vaculíka ešte podstatnejšie: aj pre Galandu, rovnako ako sme to my vypozorovali u Fullu, či Bazovského, hľadanie tohto predmetu a námetu nakoniec vyústilo do nachádzania "slovenského". Týmto je vraj podmienený celý vývinový oblúk Galandových predčasne ukončených, náhlou smrťou prerušených, modernistických pokusov. Asi tak, ako to v jednej provokujúcej otázke formuloval sám maliar : "... porovnajte ešte hmatateľnejšie líniu moju s líniou ľudového ornamentu. Nezdá sa vám, že moja línia je bližšia tejto než línii picassovskej?... ".
Zoznam diel autora: