26. Apríl 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 3 500,- Pri práci. 1940 - 45. Olej na kartóne. 31 x 23 cm. (119. večerná aukcia , 11.11.2014)
€ 2 655,51,- Ležiaci akt. Okolo 1938. Olej na plátne. 60 x 90 cm. (4. zimná aukcia, 16. 12. 1997)
€ 2 400,- Ležiaci akt. Okolo 1938. Olej na plátne. 60 x 90 cm. (124. jesenná aukcia, 22.09.2015)
€ 2 058,02,- Ležiaci akt. 1934-35. Olej na plátne. 70 x 82 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3.2000)
Biografia: Narodil sa 15. 11. 1910 v Trenčíne, zomrel 10. 8. 1954 v Liptovskom Mikuláši. 1928-30 študoval na Ukrajinskej akadémii v Prahe (prof. Kulec), 1931-36 na akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak). 1932 na študijnej ceste do Drážďan, 1936 na trojmesačnom pobyte v Paríži. 1938 krátko učiteľ kreslenia v Liptovskom Mikuláši, inak žil do 1949 v Prahe. Od 1949 pôsobil na Pedagogickej fakulte v Bratislave, od 1951 docent na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1940-45 člen Umeleckej besedy v Prahe, 1948 predseda Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1934 sa zúčastnil na výstave Spolku slovenských umelcov v Pardubiciach, samostatne debutoval 1939 v Prahe. Ďalšie samostatné výstavy mal v Prahe (1943, 1946), Trenčíne (1947), Liptovskom Mikuláši (1956). Súborné výstavy mal v Bratislave (1955, 1971, 1990, Slovenská národná galéria), Trenčíne (1971, Galéria M. A. Bazovského), Prahe (1956).
Literatúra: Peterajová, Ľ.: Bedrich Hoffstädter. Bratislava 1977; Polláková, M.: Bedrich Hoffstädter. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria Bratislava 1990.
Poradové číslo: | 15 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1930-35
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 47 x 53 cm
Značené: Značené vpravo dole "Bedrich Hoffstädter"
Popis:
„BECKOV“
je rané dielo Bedricha Hoffstädtera. Po krátkej študijnej epizóde na Ukrajinskej akadémii výtvarných umení prestúpil roku 1931 do ateliéru profesora Willyho Nowaka na pražskej výtvarnej akadémii. Popri Mudrochovi bol Hoffstädter druhým maliarom, ktorému profesorov príklad dal v začiatkoch najviac a najtrvalejšie. Rané akty, kúpania, milenci, portréty a autoportréty (Leto, 1934; Idyla, 1934; Ležiaci akt, 1934--1935; Na brehu, 1935; Jazdec, 1936; Portrét matky, 1936; Milenci, 1937--1938; Vlastná podobizeň, 1938) sú dôkazom bezproblémového prijatia pôžitkárskeho maliarstva Renoira i Bonnarda. Ale zároveň i intelektuálneho úsilia o štýlové zdisciplinovanie týchto východísk, v mene vyjadrenia nadčasovejších obsahov. Úlohu korektora zohral -- ako u väčšiny príslušníkov jadra generácie -- slohový "zostup" k jadrnej reči i dynamike gesta a pohybu Daumiéra ale aj protokubistické poučenie u Cézanna. Hoffstädter sa v súlade s generačnými sklonmi nevyhol ani lákadlám významovej inotajnosti, tajomnému napätiu námetov skrývajúcich pod povrchom obrazových scén pohody a neproblematickej krásy tušenie tragédie a zmaru. Biblický príbeh Lóta a jeho rodiny (Útek zo Sodomy, 1941; Lót a jeho dcéry, 1941; Lótove ženy, 1942) sa Hoffstädterovi zdal pre tieto zámery najvhodnejší. No jednako i tu nad priamymi, dobovými významami celkom prevážila pokojná, plošná vyváženosť kompozície, presnosť sumárnych tvarov i žiarivý kolorizmus. Maliar dal jasne najavo, že mu nejde o nič viac alebo menej, než "len maľovať", stavať proti dobovej realite osobný ideál nadčasového šťastia.
Zoznam diel autora: