26. Apríl 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 18 000,- Červený koník (Zima). 1988. Olej na sololite. 122 x 177 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 11 500,- Vianoce. 1997. Olej na plátne. 93 x 124 cm. (117. letná aukcia, 10.06.2014)
€ 11 500,- Zima . Okolo 1980-85. Olej na plátne. 80 x 100 cm. (125. večerná aukcia, 10.11.2015)
€ 10 300,- Tichá nôcka. 1998. Olej na sololite. 70 x 80 cm. (123. letná aukcia, 09.06.2015)
€ 10 000,- Únos. Okolo 1980. Olej na sololite. 80 x 70 cm. (111. letná aukcia, 11.06.2013)
€ 10 000,- Zima na mojej rieke. 1990 - 91. Olej na sololite. 80 x 100 cm. (127. jarná aukcia, 15.03.2016)
€ 10 000,- Bosorácka noc. 1979 - 80. Olej na sololite. 76 x 106 cm. (119. večerná aukcia , 11.11.2014)
Biografia: Narodil sa 28. 10. 1927 v Rajci. 1939-47 študoval na žilinskom gymnáziu, prvé výtvarné poučenia od profesora gymnázia, sochára S. Bíroša. 1947-49 študoval na Oddelení kreslenia a maľovania SVŠT v Bratislave (prof. G. Mallý, J. Mudroch, K. Sokol). 1949-54 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Jozef Kostka). 1956 prvé drobné plastiky vidieckych žien. 1957 spoluzakladateľ Skupiny Mikuláša Galandu. 1960 začína striedavo žiť v Bratislave a Rajci. 1964 účasť na XXXII. Bienále v Benátkach. 1961-62 prvé drevené skulptúry. 1965-66 prvé znakové gvašové kresby. 1967 cena G. Herdera vo Viedni. Účasť na EXPO 67 Montreal. 1969 drevené sochy pre EXPO ´70 v Osake, prvé drevené zvieratká a hračky. 1973 začína sústavnejšie maľovať. 1972 pozastavené členstvo v ZSVU. 1974 mytologická tematika Turoňa v maľbe i plastike. 1977-80 v maľbe séria zím, opätovné prijatie do ZSVU. 1982 v maľbe motív krásky a zvieraťa, drevené penáty a poľné znaky v soche a kresbe. 1990-93 drevené sochy veľkých rozmerov skladané z rozlične morených drevených dosiek. Samostatné výstavy: 1959 - Bratislava, Galéria C. Majerníka, 1961 - Varšava, Gdansk, Štetín (spolo s A. Klimom), 1965 - Bratislava, Mestská galéria, 1968 - Galéria mesta Bratislavy, 1972 - Oblastná galéria, Banská Bystrica, Martin, SNM, 1977 - Martin, Etnografický ústav, 1979 - Bratislava, Múzeum umeleckých remesiel, 1981 - Brno, datasystém, Viedeň, Stredisko rakúsko-slovenského priateľstva, 1982 - Havana, Čs. kultúrne stredisko, Bratislava, Dom kultúry, Žilina, Považská galéria, Dolný Kubín, Oravská galéria, 1983 - Banská Bystrica, Oblastná galéria, 1984 - Norimberg, Galéria Groll, Praha, Galéria Zlatá lilie, 1985 - Viedeň, Slovart, 1986 - Helsinky, Hyvinkää, Kemi, Kuusankosi, 1988 - Bratislava, Galéria mesta Bratislavy, Praha, Národní galerie, Berlín, Čs. kultúrne stredisko, 1989 - Karlove Vary, Varšava, Štetín, 1992 - Zürich, galéria umenia, 1993 - Bratislava, Slovenská národná galéria.
Literatúra: MOJŽIŠOVÁ, Iva: Vladimír Kompánek. Sochy – kresby. Kat. výst. OG. Banská Bystrica 1972; PLEVZA, Viliam: Vladimír Kompánek. Bratislava 1988; RUSINOVÁ, Zora – KUBÍKOVÁ, Klára: Vladimír Kompánek. Sochy, kresby. Kat. výst. SNG. Bratislava 1993; MOJŽIŠ, Juraj: Galandovci 1. Trenčín 2003; MOJŽIŠ, Juraj: Galandovci 2. Trenčín 2004; MOJŽIŠ, Juraj: Vladimír Kompánek. Trenčín 2008.
Poradové číslo: | 61 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1985
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane popis diela autorovou rukou.
Technika: Olej na sololite
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 55 cm
Značené: Značené vpravo vľavo dole "V. Kompánek", vpravo dole "Únos/85".
Popis:
„ÚNOS“
je galerijné dielo zrelej figuratívnej tvorby Vladimíra Kompánka. Podľa Kataríny Bajcurovej: „... patril k významným osobnostiam slovenského umenia druhej polovice 20. storočia, vo svojom diele sa upriamil na hľadanie znakovej formy a vyjadrenie tvarového archetypu Slovenska. V slovenskom modernom sochárstve bol Kompánek prvým tvorcom, ktorý dokázal presvedčivo spojiť moderné tvaroslovie s problematikou etnicity výrazu. Objavil ho v bohatstve empirických vnemov, v charakteristickej morfológii slovenskej krajiny, v monumentálnych siluetách jej vrchárskych obyvateľov, či vo fragmentoch ľudovej architektúry. Jeho znakové, drevené a často maľované skulptúry sú „ochrannými božstvami“ domova, ktoré akoby strážili čistotu a pôvodnosť jeho duchovnej – nadčasovo mýtickej existencie...“. Je považovaný za výnimočnú, špičkovú, profilujúcu osobnosť nášho súčasného sochárstva. Vzhľadom na túto skutočnosť je jeho maliarska tvorba doteraz relatívne nedocenená. Obchodné uplatnenie nachádza doteraz skôr na súkromnom trhu s výtvarným umení, než v hieraticky najvyššom, galerijnom obchode. Tvorí však integrálnu súčasť Kompánkovho umeleckého svetonázoru, čerpajúceho z archetypov slovenskej kultúry, zo znakového, symbolického, a na druhej strane navýsosť moderného zovšeobecnia výtvarnej podstaty a duchovného zmyslu ľudového výtvarného prejavu. Maliarstvu sa V. Kompánek začína sústavne venovať približne od 1973 (kvašové, znakové kresby však sprevádzali jeho sochárske snaženia prakticky od počiatkov). Už 1974 vzniká prvá "fašiangová séria" s námetom Turoňa a mačky sprevádzaná príznačným sujetovým motívom masky. Koncom sedemdesiatych rokov počína séria malieb zimných dedinských motívov, začiatkom ďalšieho desaťročia pribúdajú obrazy s metaforickou témou krásky a zvieraťa, či eroticky ešte vygradovanejšie kompozície maliara a modelky.
Zoznam diel autora: