26. Apríl 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 170 000,- Utečenci. Okolo 1939-41. Olej na plátne. 6 x 54 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 68 000,- Utečenci. . 1943. Olej na plátne. 50 x 62 cm. (125. večerná aukcia, 10.11.2015)
€ 53 110,27,- Masky. 1939. Olej na plátne. 61 x 75 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
€ 30 000,- Hliadka.. 1942.. Tempera, gvaš na kartóne. 47 x 35 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 29 000,- Žongléri. 1932. Tempera, gvaš na kartóne. 29 x 39 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 28 000,- Hliadka so zástavou. Okolo 1944. Gvaš, akvarel na papieri, 43 x 90 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
€ 27 000,- Hliadka. Okolo 1941-42. Gvaš na papieri. 42 x 50 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
Biografia: Narodil sa 24. 11. 1909 vo Veľkých Kostoľanoch pri Trnave, zomrel 4. 7. 1945 v Prahe. 1924-26 študoval na Strednej hospodárskej škole v Košiciach, 1926 bol žiakom súkromnej školy G. Mallého v Bratislave (priateľstvo s Mudrochom a Želibským). 1926-31 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Obrovský). 1931-32 bol na študijnom pobyte v Paríži (do Prahy sa vrátil na jar 1932). 1933 účasť na výstave Slovenska v Prahe. 1935 prvé príznaky sclerosis multiplex. 1935 samostatný debut vo výstavnej sieni Elánu v Prahe ohlasujúci nástup jeho generácie. 1937 spolupracoval s K. Šourkom na príprave výstavy Staré umenie na Slovensku v Prahe. 1940 samostatná výstava v Alšovej sieni Umeleckej besedy v Prahe. V 1941 a 1943 krátke návštevy Slovenska. Člen pražskej Umeleckej besedy ( 1942 dostal výročnú cenu Umeleckej besedy za obraz Jazdci). 1946 vyznamenaný Národnou cenou za vedu a umenie in memoriam, 1947 Štátna cena in memoriam.
Literatúra: Šourek, K.: Dílo Cypriána Majerníka. Praha 1946; Peterajová, Ľ.: Cyprián Majerník. Bratislava 1976; Zmetáková, D.: Cyprián Majerník. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1980; Peterajová, Ľ.: Cyprián Majerník. Bratislava 1981; Bartóková, E.: Cyprián Majerník (personálna bibliografia). Trnava 1984. Kiss – Széman, Z: Cyprián Majerník. Bratislava 2010.
Poradové číslo: | 51 |
Odhadovaná cena: | 38 000 – 42 000 € |
Konečná cena: | 38 000 € |
Rok: 1937
Proveniencia: Významná súkromná zierka v Čechách. Podla nálepiek na zadnej strane bolo dielo vystavované v Umeleckej besede v Prahe (5. 11. - 28. 11. 1938, č. kat. 61) a vo Výstavej sieni Lidovej demokracie v Prahe (4. - 23. 2. 1958, č. kat. 8). Štítok pôvodnej majtelky diela B. Pohlovej.
Technika: Tempera, gvaš na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 32, 5 x 44 cm
Značené: Značené vpravo dole "Majerník 37".
Popis:
„VO VLAKU“
je vynikajúce, galerijné dielo Cypriána Majerníka. Pochádza z „prechodného“ obdobia rokov 1936– 1938, kedy po fascinácii matafyzickou doktrínou G. Chirica sa obracia späť ku „skutočnosti“. Ponajprv k civilizmu mestského života a napokon k záverečnému realizmu sprievodov blúdiacich utečenecov pred vojnou. Malo to aj celkom odobné príčiny.Už roku 1935, hneď po úspešnom samostatnom pražskom debute u Mazáča bol hospitalizovaný v nemocnici a koncom roka na liečení vo Vysokých Tatrách. Roku 1937 diagnostikovali jeho chorobu ako začínajúcu "sclerossis en plaque". Jej zrejme neodvratnému vyústeniu v ochrnutí maliar predišiel samovraždou. Mal vtedy tridsaťpäť rokov a stalo sa tak len niekoľko týždňov po skončení druhej svetovej vojny. Nevyliečiteľná choroba, depresie z ťažkej hmotnej situácie, provizórnosť osobného života v protektorátnej Prahe -- to všetko iste boli dôležité skutočnosti, podmieňujúce charakter posledného, záverečného obdobia Majerníkovho maliarstva. V ňom jeho metafyzickou maľbou načrtnutú deštruktívnu ideu obnažil vo fascinujúcej podobe. Jej obrysy možno rozpoznať už v "prechodnom" období rokov 1936--1938, keď sa načas ocitol pod priamym vplyvom maliarstva Františka Tichého. Už tu -- v rámcoch ikonografie cirkusu a rozličných narážok na španielsku občiansku vojnu -- sa zjavili neskôr výlučné námety jazdcov (Traja jazdci, 1937) a vojnových utečencov (Španielsky motív, 1937) i tragikomická postava Cervantesovho Dona Quijota (prvá olejomaľba s touto témou pochádza z roku 1937). Za kľúčový obraz tohto obdobia je považované Osudné stretnutie (1937), predurčujúce povahu inotajnej znakovej štruktúry Majerníkovej maľby -- jazdci (anonymní vrahovia) verzus bezmenná a beztvará masa utečencov, metafora bezbrannosti, nevinných obetí neľudského násilia. Nasledujúce obrazy (Ružový piesok, 1938; Utečenci -- Oheň, 1938; Výprava, 1939; Don Quijote a Sancho Panza, okolo 1940; Monument -- pomník slávneho muža, 1940; Milosrdný samaritán, 1940) dokladali postupný ústup artistných ambícií (najmä vo farebnosti) a narastanie podriadenosti priamočiaremu, jednoznačne poznateľnému inotaju. Ten potom prevážil v posledných rokoch 1941--1945, s istým medzníkom v roku 1943, kedy v Majerníkovej "... traktácii jazdcov, hliadok, zajatcov, utečencov narastá príklon k realite, maliar smeruje od metafyzickej maľby k realizmu. Existenciálna neurčitosť, pocit neujasneného a nedefinovateľného romantizmu exotických postáv alebo "jazdcov zo vzdialených krajov" postupne miznú, podobne sa strácajú -- okrem niekoľkých výnimiek mladších variantov -- klaunovské, cirkusové motívy a postavy Dona Quijota..." (Ľ. Peterajová).
Zoznam diel autora: