Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL LADISLAVA MEDNYÁNSKEHO DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 105 040,- Zimná krajina. Okolo 1905 – 1910. Olej na plátne. 129 x 162 cm. Budapešť 2007 € 98 280,- Nekonečno. 1900. Olej na plátne. 132 x 199 cm. Budapešť 2008 € 83 820,- Potok v lese s mostíkom. Olej na plátne. 120 x 72 cm. Budapešť 2008 € 82 680,- Na okraji mesta. 1900 – 1903. Olej na plátne. 126 x 187 cm. Budapešť 2014 € 78 660,- Pri moste. Olej na plátne. 131 x 201 cm. Budapešť 2002 € 72 600,- Po jarnom daždi. Olej na plátne. 165 x 231 cm. Budapešť 2010 € 71 460,- V srdci lesa. Olej na plátne. 140,5 x 110 cm. Budapešť 2010
Biografia: Narodil sa 23. 4. 1852 v Beckove, zomrel 17. 4. 1919 vo Viedni. 1863-1865 súkromne študoval u rakúskeho maliara T. Endera. 1872-73 študoval na Akadémii výtvarných umení v Mníchove (prof. Strähuber, Seitz). 1873-75 študoval na École des Beaux-Arts v Paríži (prof. Pils). V Paríži pôsobil do 1878 v prenajatom ateliéri na Montmartre a potom ešte v 1889-92 a 1896-97. 1877 vystavoval na parížskom Salóne. Prvý pobyt v Barbizone s O. Redonom, L. Páalom a K. Bodmerom. Výstava v Mücsarnoku v Budapešti. 1878 študijná cesta do Talianska. 1879 návrat na Slovensko. Maľoval v Beckove, Strážkach a Šarišských Jarovniciach, kde sa zoznámil so Szinyeim-Mersem. 1882 vystavoval na medzinárodnej výstave vo Viedni. 1884-1887 si prenajal v Budapešti ateliér, pravidelne sa vracal do Beckova a Strážok (na Slovensku bol aj v lete 1888 a 1889). Na jeseň 1889 odišiel do Paríža, navštívil aj Barbizon, Normandiu a Bretónsko. 1895 smrť otca, v nasledujúcom roku posledný odchod do Paríža. 1897 súborná výstava v Galérii Georgesa Petita v Paríži. V záverečnej etape tvorby sa usadil v Budapešti, pravidelne chodieval na Slovensko a do Viedne. 1898 sa zoznámil s obchodníkom s obrazmi J. Wolfnerom, ktorý odvtedy umelca finančne zabezpečoval. Cesty po Uhorsku - Budín, Vacov (1907), Balaton (1908), Sedmohradsko (1912). Každoročné letné pobyty v Beckove, Strážkach, Piešťanoch, Kráľovej, Širkovciach. 1914 odišiel ako dobrovoľník - frontový výtvarník na ruský a neskôr na taliansky front.
Literatúra: Judit Virág, 26. aukcia, jeseň 2007, položka č. 55.; Malonyay Deszö: Mednyánszky, Budapest, 1905;Schanzer Mária: Mednyánszky, Budapest 1935; Kállai Ernö: Mednyánszky László, Budapest, 1943;Mednyánszky László Naplója (Szemelvények), (Szerk.: Brestyánszky Ilona), Budapest, 1960;Sarkantyú Mihály: Mednyánzsky, Budapest, 1981; Aradi Nóra: Mednyánszky, Budapest, 1983;Markója Csilla: Egy másik Mednyánszky (A Mednyánszky-kutatás új forrásai). Muvészettörténeti Értesitö, 49. 2000. 95-117); Markója Csilla: Báró Mednyánszky László kulönös élete és még kulönösebb muvészete. (Elöszó a Mednyánszky - olvasókönyvhöz). Enigma, VII. 2000./24-25.15-55; Markója Csilla: Tájkép csata után. Mednyánszky László és a hadifestészet. Enigma VIII. 2001/28.7-40;Markója Csilla: „Egy fenséges és egy ijesztó arc közotti távolság. Mednyánszky László rendhagyó múvészetéröl. Mednyánszky, Kiallitás a Magyar Nemzeti Galériában (kiallitási katalógus), Magyar Nemzeti Galéria, 2003 13-33; Mednyánszky László feljegyzései 1877-1918, Válogatás a festö kiadatlan naplófeljegyzéseiböl. (Szerk.: Bardoly István), Budapest, 2003; Magyar Nemzeti Galéria. Mednyánszky. Kiallitás a Magyar Nemzeti Galériában (kiallitási katalógus), Magyar Nemzeti Galéria, 2003.
Proveniencia: Významná súkromnú zbierka diel Ladislava Mednyánszkeho na Slovensku. K dielu je priložený posudok dr. Gábora Belláka z 30. 10. 2015. Roku 2007 bol obraz dražený v budapeštianskom aukčnom dome Judit Virág (26. aukcia, položka č. 55), a v rovnakom roku bolo na obraz vydané povolenie na vývoz (č.2007/221/2) Maďarskou národnou galériou. Obe potvrdenia (katalógové číslo, číslo povolenia na vývoz) sa nachádzajú na zadnej strane rámu. Na podráme v maďarčine rukou autora (?) nápis „Bécsbe kuldeni“ (poslať do Viedne). Dielo je publikované a reprodukované v rešpektovanej publikácii – Virágh, J., Törö, I.: 121 legszebb Mednyánszky Festemény (121 najkrajších diel Mednyánszkeho). Virágh Judith Galéria. Budapest 2011, s. 152 – 153.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 150 x 200 cm
Značené: Značené vpravo dole „Mednyánszky“
Popis:
„Zurčiaci potok“ je veľkoryso komponovaným neskorším dielom Ladislava Mednyánszkeho. Podľa posudku Gábora Belláka: „... v krajinomaľbe Ladislava Mednyánszkeho sa opakujú variácie istých objektov, motívov rovnako ako adaptácie farebných škál. Motív zurčiaceho potoka ako hlavný objekt maľby sa objavuje v Mednyánszkeho tvorbe na začiatku 20.storočia. Podľa umelcovho denníka, začal pracovať na motíve pohybujúcej sa vody okolo roku 1904. 23. júla 1911 napísal: „... môj hlavný cieľ je živá voda. Počas jej štúdie sa dostávam bližšie k prírode a moje maľby naberajú nový rozmer. Mal som čo dočinenia so živou vodou posledných šesť sedem rokov, no teraz sa mi to už nezdá ako neriešiteľný problém. Mám opäť novú skúsenosť, a to takú, že húževnatosť vám pomôže dosiahnuť veci, ktoré sa zdajú byť na prvý dojem nemožné...“. Rozmerný obraz zurčiaceho potoka je veľmi typická a zrelá kompozícia v rámci Mednyánszkeho diela, ktoré obsahuje mnoho analógií. V inom diele je kompozícia takmer rovnaká, no nachádza sa tam mostík nad potokom („Rozhovor na moste“. Olej na plátne, 119 x 198 cm. Súkromná zbierka. Vystavované: Maďarská národná galéria. 2003, kat. 173). Dielo je datované okolo roku 1900, rovnako ako „Zurčiaci potok“ (Olej na plátne, 131 x 201 cm. Dražené v Kieselbach galérii.18. aukcia, apríl 2002, položka č. 140). Tretí príklad rovnakého námetu a rovnakej kompozície je „Lesný potok“ (Olej na plátne, 80 x 100 cm, súkromná zbierka). Je veľmi zaujímavé ako sa Mednyánszky snažil zachytiť „ducha“ živej, tečúcej vody rôznymi spôsobmi. Všetky tri obrazy boli namaľované okolo rokov 1905 – 1910. Na tejto konkrétnej maľbe sa nachádzajú nápisy na zadnej strane obrazu. Výrazný nápis v maďarčine „Bécsbe kuldeni“, v preklade: „poslať do Viedne“. Mednyánszky, ktorý žil v tom čase v Budapešti mohol chcieť zaslať obraz do Viedne, no nie je jasné čo sa s obrazom stalo, či už v Budapešti alebo vo Viedni. .. Najdôležitejšia otázka ohľadom obrazu je jeho datovanie. Kedy bol namaľovaný? Je jasné, že Mednyánszky začal pracovať na téme „živá voda“ niekedy pred rokom 1911. Ale kedy presne? Ako som čítal katalógy výstav Maďarskej spoločnosti výtvarných umení, nie všade som našiel Mednyánszkeho práce. Niekedy ho vystavovali, niekedy nie. No jedno je isté: úplne prvý obraz s podobným názvom ako bol „Zurčiaci potok“, bol vystavovaný na Zimnej výstave v roku 1908-1909, s katalógovým číslom 18. Obraz je v perfektnej kondícii, značený vpravo dole. Signatúra rovnako ako ostatné charakteristiky sú typické pre Mednyánszkeho dielo. Toto vysoko kvalitné, reprezentatívne Mednyánszkeho dielo môže byť datované okolo roku 1908 a mohlo byť vystavované na výstave v rokoch 1908-1909 na Zimnej výstave Maďarskej spoločnosti výtvarných umení v Budapešti...“.