26. Apríl 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY STREDOVEKÝCH PLASTÍK DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 25 000,- Majster Pavol z Levoče (? - pred 1542): Madona s dieťaťom na polmesiaci. Okolo 1508 - 15. Drevo, polychrómia. Výška 115 cm. Neznačené. (119. večerná aukcia , 11.11.2014)
€ 18 500,- Neznámy spišský sochár: Svätá Barbora. Po 1400. Drevo, polychrómia. Výška 66 cm. (125. večerná aukcia, 10.11.2015)
€ 13 600,- Svätica (sv. Barbora?). Okolo 1400-20. Lipové drevo, polychrómia (sekundárna). Výška 78 cm. (68. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 5 200,- Sv. Barbora. Okolo 1500. Lipové drevo, polychrómia. Výška 76, 5 cm. (87. jesenná aukcia, 6. 10. 2009)
Biografia: Sv. Barbora žila podľa legiend pravdepodobne v 3. storočí v Nikomédii, v meste, ktoré bolo sídelným miestom rímskych cisárov na východe. Toto mesto sa nachádza na južnej strane Čierneho mora v Bithinii, ktoré je časťou dnešného Turecka. Už najstaršie legendy spomínajú túto sväticu ako mimoriadne krásnu dcéru zámožného Dioskura, ktorý patril medzi veľkých odporcov a prenasledovateľov kresťanov, ktorých učenie se Barbora snažila poznať. Dioskuros chcel svou dceru ustrážiť pred ich vplyvom a uväznil ju do veže, kde jej síce po hmotnej sránke nič nechýbalo, no kde prišla o svoju slobodu (hoci niektoré z legiend hovoria, že ju sem uväznil pre jej krásu). Počas jednej z otcových ciest se údajne dala pokrstiť a na murároch, ktorí budovali vežu si vymohla aj tretie okno, hoci do jej väzenia byli naplánované len dve. Barbora chcela, aby jej pripomínali Najsvätejšiu Trojicu, ktorej prítomnosť túžila neustále cítiť. Po otcovom návrate nasledovalo vypočúvanie a podľa legendy, zatiaľ čo otec pre ňu chystal kruté muky, ona rozjímala o umučení Krista. Otec si v hneve zavolal sudcu Marciána a Barboru dal kruto zbičovať. Barbora však myslela na Kristovo bičovanie a na druhý deň rany po bičování z jej tela zmizli. Jej trýznitelia to vysvetľovali ako znamení pohanských bohov a chceli od nej, aby im za to preukázala vďačnosť. Jej snaha presvedčiť ich o opaku v nich vyvolala ešte väčšiu zlosť. Chceli ju od viery odvrátiť mučením. Posledným Marciánovým rozsudkom bolo jej sťatie. Otec byl rozhodnutý sťať Barboru sám. Legenda v záveru hovorí o tom, že keď Dioskuros svoju dcéru sťal mečom, byl sám zabitý bleskom.
Literatúra: Jakub de Voragine: Legenda aurea, Vyšehrad, Praha 1998, s. 365-370; Ivan Gerát: Stredoveké obrazové témy na Slovensku, SAV, Bratislava 2001, s. 156-162.Geschichte der bildenden Kunst in Deutschland. Band 3: Gotik, Deutscher Taschenbuch Verlag, Prestel, 2007.
Poradové číslo: | 35 |
Odhadovaná cena: | 15 000 – 20 000 € |
Konečná cena: | 15 000 € |
Rok: Okolo 1520
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. K dielu je priložená umelecko-historická expertíza dr. Zuzany Konopáskovej.
Technika: Drevo, polychrómia3
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: Výška 154 cm
Popis:
„Svätá Barbora“
patrí medzi diela neskorej gotiky a s určitosťou možno jej vznik zaradiť do nemeckého prostredia a datovať ju do obdobia okolo roku 1520. Rezbárskym sprcovaním odkazuje na vyspelú rezbársku dielňu. Medzi hlavné atribúty svätej Barbory patria veža, meč, pávie pero alebo kalich s eucharistiou. V našom pípade rezbár využil pomerne vzácny typ zobrazenia Barbory, stojacej na postave Dioskura. Symbolikou takéhoto zobrazenia je víťazstvo kresťanstva nad pohanstvom. V prepojení s kalichom, ktorý má sv. Barbora v ruke, a ktorý symbolizuje Kristovu obetu a vykúpenie je Barborino martýrium odkazom na Kristovo umučenie a zmŕstvychvstanie. Postava sv. Barbory poukazuje na rezbársky mimoriadne vyspelého majstra, či dielňu. Svedčia o tom nielen citlivo spracované detaily rúk a tváre svätice, ale aj celková kompozícia, práca s drapériou a v neposlednom rade aj spôsb zobrazenia mužskej postavy pod nohami Barbory. Socha je rezaná striktne napohľad spedu a z korýtkového vydlabania zadej časti sa dá usudzovať, že mohlabyť súčasťou väčšieho oltárneho celku. Barbora má širokú tvár, vysoké čelo s výražným obočím, dlhým štíhlym nosom, úzkymi, pevne zovretými perami a výraznou bradou. V tvári sa ajstrovi podarilo zobraziť pokoru a odovzdanie. Emócie, ktoré napovedajú záver stredovekého spôsobu zobrazenia tejto svetice. A hoci má kompozične socha všetky prvky gotického spôsbu zobrazenia ľudskej postavy, jej účes, pokrývka hlavy pod korunou, ako i brokátovanie odevu odkazujú už na počiatky renesančnej tvorby a istú paralelu v týchto detailoch môžme vidieť napríklad v oltárej tabuli sv. Barbory od Hansa Holbeina ml. z roku 1516 zo zbierok Alte Pinakothek v Mníchove. Socha Sv. Barbory nesie známky neskorších reštaurátorských zásahov. Tieto však neuberajú na jej mimoriadnej kvalite a možno konštatovať, že dielo patrí medzi najzaujímavejšie neskorogotické diela, ktoré sa v posledných rokoch objavili na našom trhu s umením. O živote svatej Barbory z Nikomédie sa dozvedáme z viacerých prameňov. Najstaršie zmienky o nej sa zachovali zo 7. storočia. Podľa prameňov bola ctená významnými svetcami a zaradená medzi tzv. 14 pomocníkov v núdzi. Jej najstaršie zobrazenie pochádza z kostela Santa Maria Antiqua na Palatine v Ríme (freska z konca 7. storočia).
Zoznam diel autora: