26. Apríl 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 6 800,- Spáč. 1968. Kombinácia techník na sololite. 3 segmenty: 114 x 79 cm, 70 x 109 cm, 39 x 35 cm. (116. večerná aukcia , 08.04.2014)
€ 7 500,- Niké 4 . 1971. Olej na plátne. 105 x 160 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 13 500,- Pastier. 1927. Olej na kartóne. 44 x 36 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 4 000,- Okno. 1961-71. Akryl, kombinácia techník na plátne. 95 x 95 cm. (122. večerná aukcia, 21.04.2015)
€ 3 200,- Znamenie nevidím.. 1974. Olej na plátne. 97 x 97 cm. (124. jesenná aukcia, 22.09.2015)
Biografia: Narodil sa 27. 11. 1939 vo Vysokej nad Uhom. 1955-59 študoval na SŠUP v Bratislave. 1959-65 na VŠVU v Bratislave (prof. D. Milly, prof. P. Matejka), 1961 na AVU v Prahe (prof. V. Tittelbach). V 60. rokoch popri obrazoch-reliéfoch vytváraných integráciou maľovanej plochy a drobného papierového objektu vytvára abstraktné štrukturálne kompozície, papierové krkváže a objekty. Venuje sa aj návrhom pre divadlá, fotografii, iniciuje privátne akcie-slávnosti. Spolupracoval spolu s režisérom Elom Havettom. Vystavoval v Bratislave (1965,1967), Spišskej Novej Vsi (1990). 1967 mu bola udelená Cena Osamelých Bežcov za Projekt Oblečená Maja, 1970 Strieborná Siréna v Sorente za výtvarnú koncepciu filmu Slávnosť v botanickej záhrade. 2002 výstava súborného diela v Slovenskej národnej galérii.
Literatúra: 60. Roky, SNG, Bratislava, 1995; Rusinová Z.: Vladimír Popovič. Bratislava 2002.
Poradové číslo: | 57 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1988
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane popis diela autorovou rukou.
Technika: Olej na sololite
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 39 x 81 cm
Značené: Značené vpravo dole "Vlad. Popovič 88".
Popis:
„NOC“
je príznačným dielom zrelej tvorby Vladimíra Popoviča. Súvisí so známym cyklom „Betónové sonáty“ , ktorý sa stal maliarskou sondou do civilného života normalizačných rokov, odohrávajúceho sa v štandardizovaných betónových bunkách panelákov. Priamym impulzom pre jeho vznik bolo umelcovo presťahovanie sa do novovybudovaného sídliska. Cyklus charakterizuje radikálny odklon od „ikonografie šťastného obdobia“. Základným stavebným prvkom maľby je neosobné bytové jadro (často zobrazené aj v multiplikovanej podobe abstrahovanej bytovky). Zovretosť stien určuje izolovaný priestor, ktorý sa paradoxne stáva takmer jediným útočiskom - vzácnym miestom osobného prežívania. Umelcovo symbolické odovzdanie sa sivej farbe ešte viac zvýrazňuje pocit vyprázdnenosti a odcudzenia, ktoré v umelcovej maľbe dominovali takmer celé osemdesiate roky.Podľa Zory Rusinovej " ...základom Popovičovho maliarskeho prejavu línia. Jej dominantná úloha v obraze spôsobila, že v nasledujúcich rokoch maľba oscilovala medzi figuratívnym a abstraktným znakovým vyjadrením. Nedopovedanosť a rýchla práca spôsobom "ala prima" dodala figuratívnym prvkom vzhľad odhmotnených kresbových ozvien reálnych tvarov... ". (Z. Rusinová). Popovič patrí bezpochyby k popredným osobnostiam nášho umeleckého diania už od raných šesťdesiatych rokov. Priama účastníčka týchto aktivít, umelecká historička Iva Mojžišová píše v týchto súvislostiach o "... náhodnom a zvláštnom stretnutí ... mladých elévov umenia", vzájomne si blízkych "hypersenzitivitou podobného typu... všetci majú záľubu v nezvyklom, nepravdepodobnom, grotesknom a zmysel pre vnímanie zázračna, niekedy vymysleného či výmyselného, no ešte častejšie objavovaného vo veciach každodenných, skoro ako objets trouvés, lenže nie v surrealistickom zmysle. Predmety s čudnými pôvabmi nazývajú "secesnými" netušiac, že rehabilitácia secesie, zneuznanej avantgardami, je práve predo dvermi. Z tohoto spoločenstva - ešte chlapčenského a hravého - všetkým niečo ostane aj neskôr, keď budú cítiť, premýšľať a konať každý sám za seba...".
Zoznam diel autora: