26. Apríl 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 10 456,- Červený a čierny. 1982. Gvaš, fixka na papieri. 70 x 56 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
€ 9 294,- Traja v rozhovore. 1982-84. Tempera, gvaš na papieri. 60 x 44 cm (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
€ 8 464,- Hudobníci. 1979-83. Pastel, fixka, tempera na papieri. 60 x 45 cm. (14. jarná aukcia, 16. 3. 1999)
€ 8 200,- Dva akty. 1980-91. Tempera na papieri. 61 x 45 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 8 000,- Traja. 1979. Tempera, gvaš, koláž na papieri. 60 x 45 cm (107. večerná aukcia, 13.11.2012)
€ 7 800,57,- V prach sa obrátiš. 1953-76. Tempera, gvaš na papieri. 59 x 43 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
Biografia: Narodil sa 12. 12. 1902 v Liptovskom Mikuláši, zomrel 13. 1. 2001 v Tuscone (USA). 1921-24 navštevoval večerné kurzy Krónovej kresliarskej školy v Košiciach. 1924-25 študoval v súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1925-32 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe, 1925-26 na maliarskej škole J. Obrovského, potom v grafických špeciálkach M. Švabinského, J. Rambouska, T. F. Šimona. 1932-33 študijný pobyt v Paríži, 1933 strávil kratší čas v Bretónsku. Od 1933 žil v Prahe. 1937 odcestoval do Mexika. Tu pôsobil na Škole knižných umení v Mexico City. 1942 odišiel z Mexika do USA, žil v New Yorku. V októbri 1946 sa vrátil do Československa. 1946-47 pedagogicky pôsobil na Oddelení kreslenia a maľovania SVŠT a na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave. 1948 sa stal predsedom Spolku umelcov a priateľov grafiky. V septembri 1948 odcestoval do Paríža, odkiaľ sa vrátil späť k rodine do USA. Žil v Bryn Mawr pri Philadephii. Menovaný čestným členom Sociedad Mexicana de Grabadores.
Literatúra: Šefčáková, E.: Koloman Sokol. Bratislava 1963; Roll, D.: Sokol. Tvorba z rokov 1972-1976. Bratislava 1977; Zmetáková, D.: Koloman Sokol. Výběr z celoživotního díla. Kat. výst. Praha, Národní galerie 1978; Huszár,T.; Karpiscak,L.; Jančár, I: Koloman Sokol. Bratislava 1998; Jančár, I.; Karpiscak, L.: Koloman Sokol -- 100 nepublikovaných diel. Bratislava 2004.
Poradové číslo: | 48 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1977
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Lavírovaná kresba, tušom, akvarelom na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 40 x 29 cm
Značené: Značené vpravo "Sokol 22. 10. 77", vpravo hore "Sambo", autorská pečiatka
Popis:
„Traja“
je príznačné dielo neskorej tvorby Kolomana Sokola. Tento maliar, grafik a pedagóg sa javí - v našich súvislostiach - ako osamelý bežec. A to od počiatkov jeho tvorby: "…. Sokola často považovali za extrémistu a búrliváka; o jeho programe voči spoločnosti sa tvrdilo, že je v priamom protiklade k súčasným ideálom umeleckej slobody. Aj mladá literárna a umelecká generácia, ktorá prežívala politické a spoločenské problémy prítomnosti rovnako ako on, hodnotila Sokola často s rozpačitosťou, ako jedinečného tvorcu v našom umení, ako autora, ktorého vývin nesúvisí s výtvarným vývinom našich národov. Pri porovnávaní s maľbou, ktorá sa inšpirovala najmä folklórnymi motívmi... vyznieva Sokolova nekompromisná a obsahovo jednoznačná spoločenská kritika drasticky a ojedinele. Artistné tendencie a všeobecný odpor proti literárnosti nemohli Sokolovu programovú tendenčnosť ani zľahčiť, ani stlmiť... Slovenská verejnosť bola preto silou Sokolovho výrazu ohromená a prekvapená. A ani súčasná kritika nemala voči nemu jednotné stanovisko, hoci čoskoro v ňom rozpoznala talent nevšednej intensity… " (Eva Šefčáková). Malo by sa aj pripomenúť, že Sokol od roku 1925 prakticky až do skončenia druhej svetovej vojny trvalo nežil na Slovensku. Po epizóde v Mallého súkromnej škole (1924--1925) ho prijali na Akadémii výtvarných umení v Prahe, do grafickej školy Maxa Švabinského. Postupne prešiel ateliérmi Loukotu, Šimonovho asistenta Rambouska a napokon grafickou špeciálkou Šimona, kde absolvoval roku 1931. V rámci čestného roku štúdia odišiel roku 1932 na štipendijný pobyt do Paríža, ktorý si predĺžil až do záveru roku 1933, aby sa po návrate usadil v Prahe. V máji roku 1937 odišiel do Mexika, kde pedagogicky pôsobil na Škole knižných umení v Mexiko City až do jesene 1942, kedy s manželkou presídlil do USA. Domov, na Slovensko sa Sokol vrátil až v októbri roku 1946. Navyše, Sokol sa v súlade so svojím školením od štúdií až do odchodu do Mexika venoval takmer výhradne len grafickej tvorbe. Krátke maliarske vzplanutie zaznamenávame len v čase parížskeho pobytu (vtedy cestoval i do Bretónska), kedy v ňom dôvernejšie poznanie Gauguinovho diela vyvolalo chuť k pokusom v olejomaľbe. Tieto obrazy však zostali utajené pre verejnosťou a väčšinu z nich umelec neskôr zničil. Všetky tieto fakty skutočne podnecujú predstavu o Sokolovi ako veľkom solitérovi našej grafiky a kresby, ktorý do vývinu nášho maliarstva nemohol podstatnejším spôsobom zasiahnuť. Treba však aj zdôrazniť, že príchodom Sokola na domácu výtvarnú scénu sa zjavila podnecujúca osobnosť nielen v úzkych rámcoch našej grafiky. Z odstupu času je nepochybné, že Sokolovo umenie sa práve v tom čase pridalo k viacerým ďalším, rovnako orientovaným podnetom pre štýlovú a myšlienkovú úpravu programu najmenej dvoch generácií našej maľby. Potvrdzuje to aj všeobecné dobové presvedčenie, že Sokolovým návratom došlo k zhode dvoch výtvarných koncepcií, rozvíjajúcich sa dovtedy bez možnosti kontaktov a blízkych len onou zvláštnou schopnosťou výnimočných umeleckých osobností intuitívne reagovať na podnety "ducha doby".
Zoznam diel autora: