26. Apríl 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL BÉLU A. SPÁNYIHO NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 68 000,- Nádhera. 1897. Olej na plátne. 200 x 121 cm. Viedeň 2009.
€ 29 777,- Medové týždne. 1911. Olej na plátne. 94 x 115,6 cm. New York 2004.
€ 16 512,- Dáma v klobúku. 1897. Olej na plátne. 110 x 74 cm. Budapešť 2011.
€ 7 267,- Slečna s kyticou orgovánov. 1894. Olej na plátne. 125 x 80,5 cm. Londýn 2002.
€ 6 480,- Akt s výhľadom na more. 1894. Olej na plátne. 74 x 154 cm. Budapešť 2009.
€ 5 904,- V kostole. 1900. Olej na plátne. 105 x 80 cm. Budapešť 2014.
€ 5 069,- Galantná scéna. 1912. Olej na plátne. 119 x 95 cm. Londýn 1990.
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL BÉLU A. SPÁNYIHO DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 2 000,- Bocian. Okolo 1910. Olej na plátne. 70 x 2100 cm. (112. jesenná aukcia, 24.09.2013)
€ 1 261,- Močaristá krajina. Okolo 1890. Olej na plátne. 48 x 58 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
€ 1 250,- Brezový háj. Okolo 1900. Olej na kartóne. 66 x 47 cm. (102. jarná aukcia, 13.03.2012)
€ 1 050,- Briezky. Okolo 1900. Olej na plátne. 48 x 59 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
Biografia: Narodil sa 1852 v Budapešti, zomrel 1914 tamže. Študoval na Akadémii výtvarných umení vo Viedni. Po absolutóriu študijný pobyt v Szolnoku. 1887 sa usadil v Mníchove. Najprv pracoval s Baditz Ottom. Neskôr sa osamostatnil. Vystavoval v Műcsarnoku (1905). 1893 za dielo „Jesenný odraz svetla“ dostal zlatú štátnu medailu. Viacero jeho diel sa nachádza v majetku Maďarskej Národnej galérie.
Literatúra: Dr. Szabó Ákos András: Magyar Festők és grafikusok életrajzi lexikona, Nyíregyháza 2002, II. zv. str. 409.
Poradové číslo: | 30 |
Odhadovaná cena: | 6 000 – 10 000 € |
Konečná cena: | 9 800 € |
Rok: Okolo 1890
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 130 x 95 cm
Značené: Značené vľavo dole "K Spányi B."
Popis:
„Napájanie kráv“
je reprezentačným dielom maďarského maliara Bélu Adalberta von Spányi. Každé leto trávil v maliarskych kolóniách v Maďarsku a po návrate do Mníchova spracovával svoje náčrtky. Venoval sa takmer výlučne krajinomaľbe. Väčšinou maľoval krajiny s močariskami s vysokými stromami. Vychádzal z poňatia „intímnej krajiny“ maliarov barbizonského lesa, ktoré neskôr rozvinul do širšieho štýlu, kde rozvinul luministické a naturalistické elementy. Spányi bol teda typickým produktom umeleckých názorov mníchovskej akadémie (a jej súkromných škôl) rozhrania storočí. V poslednej tretine minulého storočia došlo i k dôležitým presunom v inštitucionálnej základni výtvarného umenia, najmä v umeleckom školstve. Uzavrela sa dlhodobá umelecká nadvláda Viedne, príťažlivejšími sa stali Budapešť, Praha, ale najmä v tom čase najmodernejší Mníchov, nielen kvôli výtvarnej akadémii, ale najmä súkromnými školami maďarského maliara Simona Hollósyho a Slovinca Antona Ažbeho. Tieto školy totiž neboli iba "predsieňami akadémií". Na rozhraní storočí sa stali ohniskami preberania nových myšlienok, novej filozofie života i umenia. A tá sa prejavovala najmä vzývaním intuitívneho, tolstojovsky úprimného žánrového realizmu v duchu Milleta, Courbeta, Bastiena-Lepagea a ďalších. Naturalistické ambície však súbežne zjemňovala módna bergsonovská filozofia iracionalizmu, subjektívneho vcítenia sa, dekadentného psychologizovania, duchovného prehĺbenia obrazu krajiny i života vidieckeho človeka.
Zoznam diel autora: