26. Apríl 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 34 000,- Veľký strážca. 1987. Olej na plátne. 260 x 200 cm. (100. večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 17 000,- Mrkva. 1990. Olej na plátne. 180 x 220 cm. (122. večerná aukcia, 21.04.2015)
€ 14 700,- Cudzinec. 1987. Akryl, disperzia na plátne. 196 x 150 cm. (85. aukcia súčasného umenia, 18. 5. 2009)
€ 8 464,-Veľký strážca. 1987. Olej na plátne. 260 x 200 cm. (64. aukcia, 16. 5. 2006)
Biografia: Narodil sa 11. 6. 1960 v Bratislave. 1979-1985 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1990-1991 Umelecké štipendium – BINZ 39, Zürich, Švajčiarsko. 2004 pracoval ako hosťujúci profesor na Vysokej škole umeleckopriemyslovej v Prahe. 2003 – 2013 pracoval pre nadáciu TRANZIT.
Literatúra: 20. storočie. Kat. SNG Bratislava 2000; Bartošová, Z.: Nový slovenský obraz. Bratislava 1988. Olič, J., Ševčíková, J., Ševčík, J., Rusnáková, K.: Laco Teren. Naše ráje jsou vaše pekla. Katalóg výstavy. Považská galéria umenia v Žiline – Štátna galéria v Banskej Bystrici, 1991; Laco Teren: Krajiny Zornhäschen a tanec smrti. Katalóg výstavy. Kunstverein Bretten, Wien, 1992; Ševčíková, J., Ševčík, J.: Laco Teren. Neue Bilder und Zeichnungen. Katalóg výstavy. Galerie der Stadt Esslingen, Bahnwärterhaus, 1992; Bartošová, Z.: Laco Teren. Slovenské pohľady na literatúru a umenie, č. 9, 1989
Poradové číslo: | 86 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 2015
Proveniencia: Z ateliéru autora.
Technika: Akryl na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 145 x 150 cm
Značené: Značené na zadnej strane vpravo hore na ráme „19.1.2015 L.T.“, otlačok pravého palca autora
Popis:
„Lilium hansonii“
je príznačné pre poslednú tvorbu Laca Terena. Výtvarnou kritikou je už dávnejšie považovaný za jednu z profilujúcich osobností strednej generácie nášho maliarstva. Generácie, ktorá nastupovala do výtvarného diania okolo roku 1985 s programom "novej maľby" (okrem Terena, najmä Csudai, Černý, Bubán, Bubánová, Brunovský, Ilavský, Jurkovič, Šramka a iní). Tento nástup bol sprevádzaný prienikom princípov tzv. postmoderny (transavantgardy) do nášho výtvarného umenia a svojho času znamenal významný posun v celkovom rozložení výtvarných síl na Slovensku. Revolta našej mladej postmoderny bola - okrem iného - namierená proti smrteľnej vážnosti, duchovnej ťaživosti umenia ich predchodcov. Nový expresionizmus vyhovoval pre tieto účely svojím nezáväzným námetovým anarchizmom, ľahko osvojiteľnou eleganciou miešania štýlov. Bol najjednoduchším spôsobom úniku zo šedivej životnej reality socializmu: po nomádskych cestách planetárnej kultúry k očisťujúcim prameňom mýtov, dávno zabudnutým, nadčasovým vzorcom bytia "postmoderného" človeka. Bol teda z pohľadu predchádzajúceho jednoznačným - v danej dobovej situácii nepochybne oslobodzujúcim - pokusom o absolútnu negáciu. Podľa Beaty Jablonskej Laco Teren, "... azda ako jediný zo "skupiny" sa priamo dotkol konkrétnej kultúrnej, sociálnej, a politickej situácie. Jeho rané humorno-agresívne maľby ... vyústili do symboliky vychádzajúcej z produktov socialistickej éry a tradície socialistického realizmu. Symboly totalitnej propagandy (kosák, ozubené koleso, kovadlina, klasy, zovretá päsť) s ich prvoplánovým pátosom a absurdným symbolizmom expresívne rozmaľúval na veľkoformátové plátna ... . Neskôr s použitím "úpadkovej" formy akademizujúceho realizmu a surreálneho podtextu rozpracoval autorskú ikonografiu symbolov viažúcu sa k témam banality, gýča a konzumu... ".
Zoznam diel autora: