14. Jún 2016, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 3 000,- Kytica. Okolo 1934 - 39 . Olej na plátne. 50 x 40 cm. (124. jesenná aukcia, 22.09.2015)
€ 896,24,- Pri Dunaji. 1957. Olej na lepenke. 64 x 100 cm. (4. zimná aukcia, 16. 12. 1997)
€ 896,24,- Krajina v Turčianskych Tepliciach. 1949. Olej na kartóne. 36 x 52 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
€ 863,04,- Žltý dom. 1947. Olej na kartóne. 35 x 52 cm. (20. letná aukcia, 21. 6. 2000)
Biografia: Narodil sa 14. 3. 1890 v Lučenci, zomrel 15. 1. 1960 v Bratislave. 1910-14 študoval strojné inžinierstvo v Budapešti, 1919-22 pokračoval v štúdiách na Českom vysokom učení technickom v Prahe. Po skončení 1. svetovej vojny žil v Budapešti, významným spôsobom sa zapojil sa do aktivít maďarských aktivistov zoskupených okolo L. Kassáka. Od 1922 člen komunistickej strany. Potom pôsobil ako ako konštruktér poľnohospodárskych strojov v Blansku, od 1923 inžinier poštovej správy v Bratislave. Umelecky sa odmlčal až do 1928-32, kedy študoval na Škole umeleckých remesiel v Bratislave (prof. Fulla, Galanda). Obosielal výstavy Spolku slovenských umelcov a Umeleckej besedy Slovenskej. Bol aj publicisticky a literárne činný (časopisy MA, Kmen, neskôr Slovenské pohľady, 1920 vydal vo Viedni básnickú zbierku "Gitár és konflisló"). Samostatne vystavoval v Bratislave (1940). Súborné výstavy mal v Bratislave (1956, 1970, Galéria mesta Bratislavy) a Lučenci (1983, Novohradská galéria).
Literatúra: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945. Bratislava 1960, s. 206-207; Štraus, T.: Umelecké začiatky Ľudovíta Kudláka. Výtvarný život, 16, 1971, č. 4-5, str. 62-65.
Poradové číslo: | 113 |
Vyvolávacia cena: | 8 000 € |
Konečná cena: | 8 000 € |
Rok: 1934
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 80 cm
Značené: Značené vpravo dole "Kudlák 34"
Popis:
„Pocta Chiricovi“
je zberateľský unikát. Patrí totiž k avantgardnej línii tvorby Ľudovíta Kudláka, ktorá je dodnes jednak nedocenená, ale aj neznáma a z veľkej časti nedostupná. Už koncom svetovej vojny sa stal blízkym spolupracovníkom Lajosa Kassáka, publikoval poetické, anarchisticko-dadaistické i teoretické texty vo Viedni, v časopise maďarských aktivistov (konštruktivistov) "MA". Kudlákove obrazoborecké úvahy o "antiumení" vychádzajú aj v pražskom časopise Kmen, redigovanom S. K. Neumannom, vystavuje ako hosť na podnetnej košickej výstave Tvrdošijných. Jeho tvorba v užšom, výtvarnom zmysle bola sústredená najmä na grafiku. Dostupné alebo aspoň v odbornej tlači publikované drevoryty a litografie z rokov 1920—1921. "... ukazujú... na inšpiráciu v poetickej oblasti spontaenity a podvedomia a na cieľavedomé primknutie sa k detskej výtvarnej tvorivosti... Rozpätie Kudlákovho výrazu siaha pritom od voľne poňatej figurácie k číro abstraktným skladbám... Užšia definícia umenia: plné rešpektovanie tradičných formálno-výrazových náležitostí a hranie... odlišuje Kudlákovo dielo pritom i v jeho nôte odboja od paralelných výbojov Schwitersa, Arpa, Doesburga, Haussmana a ďalších, ktorých Kudlák poznal z reprodukcií i osobne, prostredníctvom Kassáka. Spoločný je tu predovšetkým široko a neurčito podaný program antiumenia. Cieľavedomá snaha programovo devalvovať slohový post a štylizačnú mieru umenia znamená u Kudláka predovšetkým orientáciu na poetizáciu výtvarného sveta detí. Tento programový rustikalizmus a poetizujúci infantilizmus razí v slovenskej kultúre cestu neskoršej Fullovej tvorbe...". (Tomáš Štrauss). Podobnosť Kudlákovej i Fullovej príchylnosti k tvorivosti naivistov, primitívov má v sebe krásny, priam metaforický zmysel. Kudlák sa totiž neskôr stal Fullovým žiakom na bratislavskej Škole umeleckých remesiel. Prostredníctvom mladšieho učiteľa sa po rokoch odmlčania vrátil k už zabudnutým vlastným začiatkom.
Zoznam diel autora: