11. Október 2016, 18:00
Literatúra: Hrabušický, A.: Umenie fantastického odhmotnenia. In: Slovenské vizuálne umenie 1970 – 1985. SNG Bratislava 2003.
Poradové číslo: | 328 |
Vyvolávacia cena: | 1 100 € |
Konečná cena: | 1 650 € |
Rok: 1974
Technika: Objekt - akryl na plátne, dublované na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: Výška 94 cm
Značené: Značené dole "1974 S. Filko, M. Laky, J. Zavarský"
Popis:
„Tubus“
pochádza zo spoločného projektu dočasného konceptuálneho triumvirátu Stano Filko, Miloš Laky a Ján Zavarský - „Biely priestor v bielom priestore“. Tento je z pohľadu umeleckej histórie kultovou realizáciou nášho alternatívneho umenia začiatku 70. rokov. Predovšetkým - znamenal radikálny odklon od dovtedajších textových deklarácií smerom k priestorovému (teda hmotnému) artefaktu – k umeniu inštalácie. Ďalším výnimočným prínosom tohoto projektu bola skutočnosť, že akcentoval transcendentnú problematiku bez sprostredkovania určitou, jasne pomenovanou témou (v tom čase najmä inšpirácie vedou o vesmíre v tvorbe Rudolfa Sikoru a ďalších): „... naša tvorba je v protiklade k umeniu objektu, enviromentu, konceptu, hyperrealizmu, minimal-artu, lyrickej a post-geometrickej abstrakcie, opúšťa predmetnú realitu a nesnaží sa o nijaké poznanie o tomto svete. Prekročením hraníc predmetného sveta uvedomujeme si nekonečné prázdno, v ktorom rozvíjame naše myslenie... pomaľovaním čistého bieleho priestoru bielym priestorom vzniká napätie, ktoré predstavuje vnútornú dynamiku nekonečna. Naše subjektívne zobrazenie vnútornej dynamiky nekonečna je bez rytmu a preto sa nepodobá na žiadne výtvarné zobrazenie predmetnej reality...“. Išlo teda o nič menšie, než o pokus o prekročenie konceptuálnych klišé: „... zrušili sme slovo v koncept arte, pričom vznikol čistý biely priestor.... biela farba je symbolom bezfarebnosti, svojou povahou najlepšie vyjadruje pocit nehmotnosti...“. Podľa Aurela Hrabušického „Biely priestor v bielom priestore“ exponuje pojem čistej senzibility ako novej metódy tvorby: „... v tomto spoločnom projekte dominuje snaha vyhnúť sa čomukoľvek čo by pripomínalo tradičné i súčasné maliarstvo, napriek tomu, že autori použili na vizualizáciu myšlienok manifestu v podstate maliarske prostriedky...“.
Zoznam diel autora: