22. November 2016, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 18 000,- Kaštiel v Liptovskom sv. Jáne . 1943. Olej na kartóne. 68 x 97 cm. (116. večerná aukcia , 08.04.2014)
€ 10 300,- Zamyslený bača. Okolo 1921-28. Rudka, pastel na hrubom papieri. 50 x 57 cm. (100. večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 8 800,- Na priedomí (Liptovská Osada). Okolo 1929 – 31. Pastel na papieri. 60 x 40 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
€ 8 298,- Stará Bratislava. 1960. Olej na sololite. 120 x 125 cm. (67. jesenná aukcia, 3. 10. 2006)
€ 8 298,- Vatra (Kriváň). Okolo 1938. Olej na lepenke. 120 x 100 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
Biografia: Narodil sa 25. 1. 1894 v Liptovskom Mikuláši, zomrel 22. 9. 1970 v Bratislave. 1912 kominársky pomocník v Liptovskom Mikuláši, 1913-15 lekárnicky praktikant v Prievidzi. 1916-17 študoval na Filozofickej fakulte univerzity v Budapešti, 1917-18 vojak rakúsko-uhorskej armády na ruskom a talianskom fronte, 1919-25 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner, Švabinský). Ako študent sa 1919 zúčastnil vedeckej výpravy na Slovensko. Vytvorené kresby zostavil do albumu reprodukcií "Obrázky zo Slovenska (1920). Od augusta do decembra 1919 študijný pobyt v Paríži. 1922 založil s G. Vámosom študentský literárny časopis Svojeť. 1923 absolvoval pedagogické skúšky na Českom vysokom učení technickom a na Karlovej univerzite v Prahe. 1924-28 suplujúci profesor slovenčiny a kreslenia v Bratislave, od r 1929 výtvarník v slobodnom povolaní v Turanoch, od 1930 v Martine. 1929-33 spolupráca s Bazovským a Palugyayom. 1931 s Bazovským v Krakove a Drážďanoch. Od 1932 organizoval v Piešťanoch maliarsku kolóniu. Kmeňoví členovia - Kollár, J. Ilečko, Palugyay, Čemický, Žambor, dochádzali aj Bazovský, Benka, Želibský a Kajlich. 1936 na študijnom pobyte v Paríži. Po 1937 žil a tvoril v Bratislave. V 1940, 1942 pobyty na Sliači a v Tatrách, 1942 spoluzakladal Vlastivedné múzeum v Liptovskom Mikuláši, 1945-46 žil v Čáčove pri Senici. Okrem výtvarného umenia sa venoval aj literárnej tvorbe: romány, novely, poviedky - Jarmilka (1924), Grétka (1928), Hurá! (1935), Už je chlap na nohách (1936), Zlaté dno (1940), Dom horí (1942), Profesor Klopačka (1949) a ďalšie. Umelecko-historické a autobiografické práce - Na voľnej vôľuške (1932), Osudy slovenských výtvarníkov (1948), Život nie je majáles (1956), Ovocie dozrieva (1957), Tam ožila sláva (1970). Od 1921 sa systematicky venoval aj výtvarnej kritike (Národné noviny, Slovenské pohľady, Elán, Slovenská politika a inde).
Literatúra: Hronský, J. C.: Janko Alexy. Bratislava 1934; Váross, M.: Alexy. Bratislava 1944; Güntherová-Mayerová, A.: Janko Alexy. Bratislava 1949; Veselý, M.: Janko Alexy. Bratislava 1967; Halaša, P.: Janko Alexy (personálna bibliografia). Martin 1974; Abelovský, J.: Janko Alexy -- súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1984; Abelovský, J.: Alexy. Trenčín 2008.
Poradové číslo: | 29 |
Odhadovaná cena: | 2 000 - 3 000 € |
Konečná cena: | 1 900 € |
Rok: 1939
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Dielo pôvodne pochádza z pozostalosti maliara. Na zadnej strane autorský štítok. Publikované a reprodukované in.: Veselý, M.: Janko Alexy. SFVU, Bratislava 1967, s. 330, č. repr. 270.
Technika: Pastel na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 43, 7 x 29, 4 cm
Značené: Značené vpravo dole "J. Alexy".
Popis:
„Pri káve“
je zaujímavým príkladom „mondénneho“ portrétu Janka Alexyho. Pochádza zo začiatku „bratislavského“ obdobia tvorby. Janko Alexy sa vtedy stáva akýmsi maliarom – sociológom, mapujúcim „ľudský faktor“ prerodu vo svojej podstate vidieckeho malomesta v skutočné mesto. Zaznamenáva zrod „mešťana“, jeho životného štýlu a filozofie. Ale v podstate len vo veľmi úzkej sujetovej a významovej diferenciácii: „ .. početné variácie osobito poňatých portrétnych štúdií sú nositeľmi nového výrazu.. zaujme ho výzor mestskej dámy. Zapodieva sa rovnako pestrou farebnosťou jej kostýmu, či zachytením podobnosti .. všetky články obrazovej skladby zjednocuje kolorit, vyplývajúci z množstva ťahov žltej, oranžovej, červenej, fialovej, modrej, zelenej a hnedej. Prekrývaním farieb a svetiel vzniká trblietavý nádych atmosférickej clony..“. Portrétne štúdie dievčenských a ženských tvárí, sediacich mestských dám v intimite domácich interiérov (Dievčatko. 1940; Hlavička. 1940; Dievča v modrom. 1940; Žena v červenom. 1940; Dievča v červenej blúzke. 1940; Pri káve. 1940; Umelcova manželka pri knihe. 1940; Dáma v modrom. 1942) sú konfrontované náročnejšími viacfigurálnymi kompozíciami, rámcovanými „dúhovo zahmlenými“, zväčša kaviarenskými interiérmi (Dámska spoločnosť. 1938; Študentky. 1939; V kaviarni. 1939; Pod viechou. 1939; Posedenie. 1939; Priateľky. 1940; Priatelia umenia. 1942; U vykladačky karát. 1942; Dievča s kyticou. 1942; Dievča s knihou. 1942; Žena pred zrkadlom. 1944; Zadumaná. 1944). Určitou raritou (ktorá, ale - má svoju, „alexyovskú“ logiku) je spätné obohatenie mestského folklórnym. To vtedy, keď sa na niektorých Alexyho pasteloch predvádzajú „.. tie isté mestské dámy, avšak preodeté umelcovou fantáziou do krojovaného odevu, umiestnené v meštianskom interiéri..“. (Evička. 1943; Novohradčanky. 1943; Žena od Tekova. 1946; Dievča s krčahom. 1947
Zoznam diel autora: